Oma Häme

Uusi ruokapalveluntuottaja on päässyt hyvin alkuun – palautteet ohjaavat kehitystyötä

Jaa

Fodbar Oy aloitti Oma Hämeen ruokapalveluiden tuottajana huhtikuussa, ja alku on sujunut pääosin suunnitellusti. Asiakaspalautteet ja vaaratapahtumailmoitukset, erityisesti liittyen erityisruokavalioihin, ovat auttaneet kehittämään palvelua. Ruokapalveluiden laatua seurataan tarkasti, ja asiakkaat ovat kiittäneet ruoan mausta.

Marjat sydänkipossa

Oma Hämeen ruokapalveluissa siirryttiin huhtikuun alussa uuteen aikakauteen, kun Fodbar Oy aloitti ateriapalveluiden tuottajana. Laajan ja useita asiakasryhmiä koskevan tuotannon haltuunotto on käynnistynyt pääosin suunnitellusti. Alkutaipaleelle on mahtunut myös yksittäisiä haasteita, joihin on puututtu ripeästi yhteistyössä palveluntuottajan kanssa.

Palautetta on kerätty ja käsitelty aktiivisesti osana haltuunottoa. Ajanjaksolla 1.4.–19.6.2025 on kirjattu 16 asiakaspalautetta tai vaaratapahtumailmoitusta. Määrä on maltillinen suhteessa haltuunoton laajuuteen ja siihen, että hyvinvointialue on tietoisesti kannustanut palautteen antamiseen erityisesti tässä muutostilanteessa.

Jokainen palaute on käsitelty yksittäisenä tapauksena yhteistyössä palveluntuottajan kanssa. Vaaratapahtumailmoituksiin vastataan 24 tunnin sisällä, ja palveluntuottaja tekee selvityksen tilanteen syistä ja ehkäisevistä toimista. Myös asiakaspalautteiden perusteella on tehty konkreettisia korjauksia.

Erityisruokavaliot ovat nousseet palautteissa esiin, mikä on ymmärrettävää huomioiden asiakaskunnan yksilölliset tarpeet. Noin puolet ateriapalveluiden asiakkaista saa erityisruokavalioita, ja haltuunoton alkuvaiheessa palvelua tarjottiin noin 500 asiakkaalle päivittäin. Toiminta laajenee vaiheittain.

Ruokapalveluiden laatua seurataan tiiviisti Oma Hämeen Tukipalvelut Oy:n toimesta muun muassa kohdekäynnein, aktiivisin palautekanavin ja yhteistyössä yksikköjen henkilöstön kanssa. Kehitystyö näkyy jo, sillä virheiden määrä on vähentynyt selvästi kevään aikana. Ruoan mausta on saatu asiakkailta kiitosta, ja hyvinvointialue pitää tärkeänä, että hyväksi koettua palvelua vahvistetaan entisestään. Tavoitteena on sujuva, laadukas ja maistuva ateriapalvelu, joka huomioi yksilölliset tarpeet entistä paremmin myös sairaalaympäristöissä.

Asiakkaiden ja henkilöstön antama palaute on ollut keskeisessä roolissa palvelun kehittämisessä. Oma Hämeen tukipalvelut Oy kiittää kaikkia osapuolia yhteistyöstä ja sitoutumisesta yhteiseen tavoitteeseen: hyvinvoivan arjen tukemiseen hyvän ravitsemuksen kautta.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Ypäjäläinen Urho Puukka on jo kokenut etähoidon asiakas: “Tuntuu kuin joku tulisi kotiin vieraaksi kuvapuhelimen kautta”1.7.2025 12:22:42 EEST | Artikkeli

85-vuotias Urho Puukka saa sekä lähi- että etäkotihoitoa hyvinvointialueelta. Urho kokee päivittäisten puheluiden tuovan turvallisuutta ja etäkotihoidon helpottavan tarvittaessa nopeastikin hoitoon pääsemistä. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella kotihoito toteutetaan uusille asiakkaille ensisijaisesti etähoitona, ja kokemukset ovat olleet lupaavia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye