DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.

”Kyseessä on yksi DNA:n historian suurimmista yksittäisistä kuituinfrastruktuuripäätöksistä. Emme rakenna vain verkkoa, vaan suomalaisten koteihin pitkäikäistä kilpailukykyä ja valmiutta tulevaisuuden yhteystarpeisiin,” kertoo DNA:n laajakaista- ja taloyhtiöliiketoiminnan johtaja Mikko Kannisto.
Toisin kuin monissa alan projekteissa, DNA:n kuituohjelma toteutetaan ilman ulkopuolisia pääomasijoittajia. Rahoitus tapahtuu siis konsernin sisällä, mikä heijastaa DNA:n omistajan, norjalaisen Telenor-konsernin vahvaa luottamusta Suomen markkinaan ja DNA:n asemaan alan kehityksen etulinjassa.
“Uskomme tietoliikenteen kasvuun Suomessa ja siihen, että kapasiteettia ja laatua vaaditaan jatkuvasti enemmän, niin kodeissa, etätyössä kuin digitaalisessa viihteessä. Tämä investointi on vastaus siihen tarpeeseen”, Kannisto summaa.
Jo nyt huippunopeudet ja valmius tulevaan
DNA tuo syksyllä 2025 markkinoille taloyhtiöiden uuden sisäverkkokuituratkaisun, joka mahdollistaa entistä suuremmat valokuitunopeudet suoraan huoneistoihin. Yhdessä nykyteknologian kanssa ratkaisu nostaa verkon maksiminopeuksia selvästi ja luo valmiuden tulevaisuuden tarpeisiin.
”Teknologian kehittyessä DNA:n kaikki kiinteän verkon asiakkaat saavat tulevaisuudessa käyttöönsä EU:n gigabittitavoitteen (Gigabit 2030) mukaisen yhteyden myös ilman sisäverkkoremonttia. Sisäverkkokuidun osalta ei siis ole kiire, mutta haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden helposti päivittää yhteydet vieläkin nopeampaan. Sisäverkot on kuitenkin tärkeä päivittää esimerkiksi muun remontin tai perusparannuksen yhteydessä. Ratkaisumme ovat valmiita jopa kymmenien gigabittien nopeuksiin ja yhteensopivia tulevien teknologiapäivitysten kanssa”, kertoo Kannisto.
DNA on tehnyt jo vuosien ajan johdonmukaisia investointeja kiinteän verkon kehittämiseksi – ja se näkyy: valtaosa DNA:n kuitu- ja kaapeliverkon asiakkaista voi halutessaan ottaa käyttöönsä jopa 2 Gbit/s nopeuden jo tänään. Tämä rakentaa vahvan pohjan entistäkin nopeammille yhteyksille.
”Tämä merkittävä kuituinvestointi, jossa kaikki DNA:n asiakastaloyhtiöt saavat valokuidun, varmistaa, että täytämme asiakkaiden tarpeet myös tulevaisuudessa. Tavoitteemme on helpottaa asiakkaidemme arkea – ja juuri siksi nämä ratkaisut tuodaan tarjolle oikeaan aikaan ja oikealla tavalla, ilman kiirettä”, Kannisto toteaa.
Taustalla pitkäjänteistä työtä jo vuosien ajan
DNA nousi vuonna 2021 kiinteän laajakaistan markkinaykköseksi asiakasmäärissä mitattuna. Tämän jälkeen kaulaa lähimpiin kilpailijoihin on kasvatettu entisestään. Kaikkiaan DNA on kasvattanut markkinaosuuttaan kiinteän verkon laajakaistaliittymissä jo yli vuosikymmenen ajan. Menestyksen taustalla on aina ollut verkkoyhteyksien korkea laatu ja mutkattomaksi koettu asiointi asiakkuuden kaikissa vaiheissa.
"DNA on jo nykyisellään investoinut valokuitutekniikkaan perustuviin nettiliittymiin satoja miljoonia euroja. Meille tämä ei ole ollut lyhyen aikavälin tempaus, vaan pitkäjänteinen ja määrätietoinen strategia. Rakennamme verkkoa, joka kestää aikaa ja kasvaa asiakkaidemme mukana", Kannisto kuvailee.
Samalla DNA haluaa tarjota asiakkailleen vapauden valita myös muun kuin kiinteän nettiyhteyden. Parhaan laajakaistayhteyden valinta riippuu ennen kaikkea käyttötarpeista. Kun tarvitaan maksimaalista nopeutta ja vakautta, valokuitu ja moderni kaapelilaajakaista ovat erinomaisia valintoja. Kun taas halutaan yhdistää nopeus, asennuksen helppous ja liikkuvuus, 5G-pohjaiset ratkaisut tarjoavat tähän tarpeeseen parhaan vaihtoehdon.
Esimerkiksi DNA Netti Takuukaistalla -yhteydellä kotiin saa mobiiliverkon mahdollisista ruuhkista riippumattoman takuunopeuden. Kaikki teknologiat kehittyvät – ja DNA kehittää niitä rinnakkain. Vaikka DNA investoi vahvasti valokuituun, ei se ole yhden yhteystavan varassa. Yhtiön tavoitteena on rakentaa kaikista teknologioista gigabittiluokan ratkaisuja, jotka vastaavat asiakkaiden arjen ja työn tarpeisiin – nyt ja tulevaisuudessa.
Lisätietoja medialle:
Mikko Kannisto, johtaja, laajakaista- ja taloyhtiöliiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA Oyj:n huhti–kesäkuun 2025 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja kannattavuus jatkoivat kasvua18.7.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Kuluvan vuoden toinen neljännes oli DNA:lle taloudellisesti menestyksekäs. Huhti–kesäkuussa niin liikevaihto, palveluliikevaihto, liikevoitto kuin käyttökatekin kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärät.
DNA Plc’s Business Review for April–June 2025: Revenue and profitability continued to grow18.7.2025 08:30:00 EEST | Press release
The second quarter of the current year was financially successful for DNA. During April–June, total revenues, service revenue, operating profit, and EBITDA all increased, as did the number of mobile network and fixed broadband subscriptions.
Tutkimus: Moni pitää älylaitteiden omaa tietoturvaa riittävänä, vaikka se ei tarjoakaan riittävää suojaa2.7.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset kokevat tietoturvan entistä tärkeämmäksi ja kaikkia koskettavaksi asiaksi. Samalla yhä useampi jättää älylaitteensa suojaamatta tietoturvauhilta ja kokee tietoturvaratkaisut kalliiksi, selviää DNA:n teettämästä Digitaalinen elämä -kyselytutkimuksesta. Noin kolmasosa (35 %) suomalaisista luottaa siihen, että laitteiden oma tietoturva on riittävä. Asiantuntija pitää tätä huolestuttavana, sillä älylaitteiden tietoturva ei itsessään ole tarpeeksi kattava.
Survey: Many consider their smart devices' security sufficient, even though it does not provide adequate protection2.7.2025 08:30:00 EEST | Press release
Finns view cybersecurity as a topic that is increasingly important and universal. However, more individuals leave their smart devices unprotected against security threats, feeling that security solutions are too expensive, according to DNA’s Digital Life 2025 survey. Approximately one-third (35%) of Finns trust that their devices' built-in security is sufficient. This is concerning, as the security of smart devices alone is not comprehensive enough.
DNA:n kesäkuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan. Applen iPhone 13 5G säilytti puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Kesäkuun myydyimpien älykellojen kärkisijat menivät lasten kellopuhelimille. Myydyimpien tuotteiden kärkeen kiilasi Xplora XGO2 -kellopuhelin, ja listan toiselle sijalle nousi ZTE K1 Pro -kellopuhelin. Toisen kvartaalin myydyimmän tietokoneen paikan otti Applen MacBook Air 13" M2.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme