DNA Oyj

DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä

Jaa

DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.

DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Kuvassa Helsingin kantakaupunkia.
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Kuvassa Helsingin kantakaupunkia. DNA

”Kyseessä on yksi DNA:n historian suurimmista yksittäisistä kuituinfrastruktuuripäätöksistä. Emme rakenna vain verkkoa, vaan suomalaisten koteihin pitkäikäistä kilpailukykyä ja valmiutta tulevaisuuden yhteystarpeisiin,” kertoo DNA:n laajakaista- ja taloyhtiöliiketoiminnan johtaja Mikko Kannisto.

Toisin kuin monissa alan projekteissa, DNA:n kuituohjelma toteutetaan ilman ulkopuolisia pääomasijoittajia. Rahoitus tapahtuu siis konsernin sisällä, mikä heijastaa DNA:n omistajan, norjalaisen Telenor-konsernin vahvaa luottamusta Suomen markkinaan ja DNA:n asemaan alan kehityksen etulinjassa.

“Uskomme tietoliikenteen kasvuun Suomessa ja siihen, että kapasiteettia ja laatua vaaditaan jatkuvasti enemmän, niin kodeissa, etätyössä kuin digitaalisessa viihteessä. Tämä investointi on vastaus siihen tarpeeseen”, Kannisto summaa.

Jo nyt huippunopeudet ja valmius tulevaan

DNA tuo syksyllä 2025 markkinoille taloyhtiöiden uuden sisäverkkokuituratkaisun, joka mahdollistaa entistä suuremmat valokuitunopeudet suoraan huoneistoihin. Yhdessä nykyteknologian kanssa ratkaisu nostaa verkon maksiminopeuksia selvästi ja luo valmiuden tulevaisuuden tarpeisiin.

”Teknologian kehittyessä DNA:n kaikki kiinteän verkon asiakkaat saavat tulevaisuudessa käyttöönsä EU:n gigabittitavoitteen (Gigabit 2030) mukaisen yhteyden myös ilman sisäverkkoremonttia. Sisäverkkokuidun osalta ei siis ole kiire, mutta haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden helposti päivittää yhteydet vieläkin nopeampaan. Sisäverkot on kuitenkin tärkeä päivittää esimerkiksi muun remontin tai perusparannuksen yhteydessä. Ratkaisumme ovat valmiita jopa kymmenien gigabittien nopeuksiin ja yhteensopivia tulevien teknologiapäivitysten kanssa”, kertoo Kannisto.

DNA on tehnyt jo vuosien ajan johdonmukaisia investointeja kiinteän verkon kehittämiseksi – ja se näkyy: valtaosa DNA:n kuitu- ja kaapeliverkon asiakkaista voi halutessaan ottaa käyttöönsä jopa 2 Gbit/s nopeuden jo tänään. Tämä rakentaa vahvan pohjan entistäkin nopeammille yhteyksille.

”Tämä merkittävä kuituinvestointi, jossa kaikki DNA:n asiakastaloyhtiöt saavat valokuidun, varmistaa, että täytämme asiakkaiden tarpeet myös tulevaisuudessa. Tavoitteemme on helpottaa asiakkaidemme arkea – ja juuri siksi nämä ratkaisut tuodaan tarjolle oikeaan aikaan ja oikealla tavalla, ilman kiirettä”, Kannisto toteaa.

Taustalla pitkäjänteistä työtä jo vuosien ajan

DNA nousi vuonna 2021 kiinteän laajakaistan markkinaykköseksi asiakasmäärissä mitattuna. Tämän jälkeen kaulaa lähimpiin kilpailijoihin on kasvatettu entisestään. Kaikkiaan DNA on kasvattanut markkinaosuuttaan kiinteän verkon laajakaistaliittymissä jo yli vuosikymmenen ajan. Menestyksen taustalla on aina ollut verkkoyhteyksien korkea laatu ja mutkattomaksi koettu asiointi asiakkuuden kaikissa vaiheissa.

"DNA on jo nykyisellään investoinut valokuitutekniikkaan perustuviin nettiliittymiin satoja miljoonia euroja. Meille tämä ei ole ollut lyhyen aikavälin tempaus, vaan pitkäjänteinen ja määrätietoinen strategia. Rakennamme verkkoa, joka kestää aikaa ja kasvaa asiakkaidemme mukana", Kannisto kuvailee.

Samalla DNA haluaa tarjota asiakkailleen vapauden valita myös muun kuin kiinteän nettiyhteyden. Parhaan laajakaistayhteyden valinta riippuu ennen kaikkea käyttötarpeista. Kun tarvitaan maksimaalista nopeutta ja vakautta, valokuitu ja moderni kaapelilaajakaista ovat erinomaisia valintoja. Kun taas halutaan yhdistää nopeus, asennuksen helppous ja liikkuvuus, 5G-pohjaiset ratkaisut tarjoavat tähän tarpeeseen parhaan vaihtoehdon.

Esimerkiksi DNA Netti Takuukaistalla -yhteydellä kotiin saa mobiiliverkon mahdollisista ruuhkista riippumattoman takuunopeuden. Kaikki teknologiat kehittyvät – ja DNA kehittää niitä rinnakkain. Vaikka DNA investoi vahvasti valokuituun, ei se ole yhden yhteystavan varassa. Yhtiön tavoitteena on rakentaa kaikista teknologioista gigabittiluokan ratkaisuja, jotka vastaavat asiakkaiden arjen ja työn tarpeisiin – nyt ja tulevaisuudessa.

Lisätietoja medialle:

Mikko Kannisto, johtaja, laajakaista- ja taloyhtiöliiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuvat

Mikko Kannisto, johtaja, laajakaista- ja taloyhtiöliiketoiminta, DNA Oyj
Mikko Kannisto, johtaja, laajakaista- ja taloyhtiöliiketoiminta, DNA Oyj
DNA
Lataa
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Kuvassa Helsingin kantakaupunkia.
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Kuvassa Helsingin kantakaupunkia.
DNA
Lataa

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.

DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release

The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.

Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa ​puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.

School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release

According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye