Etäisyyssääntely asettaisi puolet Suomen maakunnista tuulivoimapaitsioon

Jaa

Hallituksen valmistelema tuulivoiman etäisyyssääntely asettaa Suomen eri alueet voimakkaasti eriarvoiseen asemaan, kun vaikutuksia tarkastellaan maakunnittain. Puolessa Suomen maakuntia tuulivoimarakentaminen olisi jatkossa hyvin rajoitettua. Keskuskauppakamari pitää kaavamaista etäisyyssääntelyä investointien, sähköjärjestelmän ja alueiden elinvoiman kannalta vahingollisena.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (elinkeino- ja ilmastopolitiikka) Teppo Säkkinen.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (elinkeino- ja ilmastopolitiikka) Teppo Säkkinen. Kuva: Liisa Takala

Etelä-, Länsi- ja Itä-Suomessa tuulivoiman rakennuspaikat vähenisivät maakunnasta ja etäisyydestä riippuen 75–100 prosenttia. Tuulivoima painottuisi pohjoiseen, sillä etäisyyssääntelyn ulkopuolisista rakennuspaikoista 84–93 prosenttia olisi jatkossa Pohjois-Suomessa, pääosin Lapissa.

”Ehdotettu etäisyyssääntely asettaa Suomen eri alueet voimakkaasti eri asemaan uusiutuvan energian rakentamismahdollisuuksien suhteen. Puolet maakunnista olisi tuulivoimapaitsiossa, jossa rakentaminen ja kuntien päätösvalta tuulivoimahankkeista olisi käytännössä hyvin rajoitettua”, toteaa Keskuskauppakamarin johtava elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

”Pohjois-Suomi taas joutuisi kantamaan koko maan sähköntuotannon lisäystarpeet. Vaikka investointeja ja energiaa tarvitaan myös pohjoisessa, voivat hyväksyttävyyden kipurajat tulla vastaan. Samalla sähköä pitäisi siirtää entistä enemmän pohjoisesta etelän kulutukseen.”

Jo 2000 metrin etäisyydellä asutuksesta yhdeksässä eli puolessa Manner-Suomen maakunnista rakennuspaikkoja olisi alle sadalle voimalalle, ja viidessä näistä maakunnista ei lainkaan. Yli 2800 metrin etäisyydellä puolessa Suomen maakunnista etäisyyssääntelyn ulkopuolisia rakennuspaikkoja olisi alle kymmenelle voimalalle tai ei lainkaan.

Arviot pohjautuvat konsulttiyhtiö FCG:n Ympäristöministeriölle 2024 laatimaan raporttiin. Keskuskauppakamari on koostanut FCG:n raportin pohjalta alueellisia vertailutietoja. Rakentamispaikkojen muutoksessa vertailukohtana on 800 metriä, joka on nykyisten tuulivoimahankkeiden keskimääräinen etäisyys asutuksesta meluvaikutuksiin pohjautuen.

Kartta: Tuulivoiman etäisyyssääntelyn vaikutus mahdollisiin voimaloiden rakentamispaikkoihin (kpl). Lähde: FCG 2024, visualisointi Keskuskauppakamari

Etelä-Suomi: Useimmissa Etelä-Suomen maakunnissa etäisyyssääntelyn sisällä ei olisi lainkaan mahdollisia voimalapaikkoja. Yksittäisten voimaloiden rakennuspaikkoja olisi Uudellamaalla ja Päijät-Hämeessä. 2800 metrin etäisyydellä koko Etelä-Suomeen mahtuisi kaksi voimalaa. Samaan aikaan sähkön tarve kasvaa eteläisen Suomen kaupungeissa, joista on suljettu kivihiilipohjaista sähköntuotantoa.

Länsi-Suomi: Länsi-Suomessa Pohjanmaalta Keski-Suomeen etäisyyssääntely vähentää mahdollisia rakentamispaikkoja 2000 metrissä 91 prosenttia ja 2800 metrissä 98 prosenttia. Vähiten rakentamismahdollisuuksia olisi Satakunnassa ja Pirkanmaalla, joissa on 2800 metrin etäisyydellä vain yksittäisiä voimalapaikkoja.

Itä-Suomi: Itä-Suomessa tuulivoimaa rajoittaa aluevalvonta. Vaikka tuulivoiman ja tutkien yhteensovitukseen löydettäisiin ratkaisuja, 2000 metrin etäisyydellä mahdollisia rakentamispaikkoja olisi jäljellä neljännes ja 2800 metrin etäisyydellä yli 94 prosenttia rakennuspaikoista rajautuu ulos. Eniten paikkoja olisi Kainuussa, Etelä-Savossa vain yksittäisiä.

Pohjois-Suomi: Etäisyysääntelyn myötä tuulivoima painottuu pohjoiseen. 2000 metrin etäisyydellä 84 prosenttia ja 2800 metrin etäisyydellä 93 prosenttia kaikista mahdollisista rakennuspaikoista sijoittuu Pohjois-Suomeen, painottuen selvästi Lappiin. Etäisyyssääntely rajaa pohjoisessakin 56–74 prosenttia mahdollisista rakennuspaikoista ja työntää rakentamista erämaisille alueille.

Ehdotettu etäisyyssääntely on osa uutta alueidenkäyttölakia

Etäisyyssääntely sisältyy hallituksen luonnokseen uudesta alueidenkäyttölaista, jonka lausuntokierros päättyi heinäkuussa. Sen mukaan tuulivoimaloiden etäisyys asutuksesta pitäisi olla kahdeksan kertaa voimalan korkeus, mikä tarkoittaisi pääsääntöisesti 2400–2800 metriä.

Sääntelystä voisi poiketa, jos alue olisi osoitettu tuulivoimarakentamiseen maakuntakaavassa, tai jokainen etäisyyden sisällä asuinkiinteistön omistava antaisi sille suostumuksensa. Näiden poikkeusten vaikutus on kuitenkin epävarma. Yksikin kiinteistönomistaja voisi estää hankkeen, vaikka sillä olisi muuten laaja hyväksyntä. Vastaava suostumusmenettely ei koske mitään muita teollisia hankkeita.

Voimassa olevissa maakuntakaavoissa on tuulivoimalle osoitettuja alueita. Monissa on kuitenkin jo kehitteillä hanke tai ne eivät sovellu rakentamiseen. Myös tuulivoimalle kaavassa osoitetut alueet voivat tarkemmissa selvityksissä osoittautua mahdottomaksi esimerkiksi melun ja välkkeen tai ympäristövaikutusten vuoksi.

Koko maassa etäisyyssääntelyn ulkopuolelle jäisi 18–35 prosenttia teoriassa mahdollisista rakentamispaikoista. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki näistä soveltuvat tuulivoimatuotantoon.

”Vaikka paikka olisi riittävän etäällä asutuksessa, muut tekijät kuten luontoarvot, etäisyys sähköverkosta tai elinkeinot, kuten porotalous voivat rajoittaa tuulivoimahankkeita. Siksi etäisyyssääntelyn vaikutus voi olla suurempi kuin arvioitu”, Säkkinen painottaa.

Keskuskauppakamari korostaa, että vahva paikallinen hyväksyttävyys on edellytys uusiutuvan energian lisärakentamiselle Suomessa.

”Paras ratkaisu on pitää kiinni nykymallista, jossa sopiva etäisyys arvioidaan tapauskohtaisesti, melu-, välke- ja maisemavaikutusten perusteella ja päätösvalta on paikallisella tasolla. Kaikkialle tuulivoima ei sovi, ja jo nyt kunnat voivat asettaa etäisyysvaatimuksia voimaloille. Kaavamainen etäisyyssääntely aiheuttaa kuitenkin enemmän ongelmia kuin se ratkaisee”, toteaa Säkkinen.

Taulukko. Etäisyyssääntelyn vaikutus tuulivoimaloiden rakennuspaikkoihin (kpl) suuralueittain ja maakunnittain eri etäisyyksillä (Tietojen lähde: FCG 2024)

Maakunta

800 metriä

2000 metriä

2800 metriä

Lappi

47959

25316

16087

Pohjois-Pohjanmaa

19597

5401

2046

Keski-Pohjanmaa

2784

561

181

Pohjois-Suomi yhteensä

70340

31278

18314

Pohjois-Suomi, muutos

100 %

44 %

26 %

Osuus koko maasta

65 %

84 %

93 %

Kainuu

9175

2243

721

Pohjois-Savo

4272

502

110

Pohjois-Karjala

3350

1715

167

Etelä-Savo

1199

37

8

Itä-Suomi yhteensä

17996

4497

1006

Itä-Suomi, muutos

100 %

25 %

6 %

Osuus koko maasta

17 %

12 %

5 %

Keski-Suomi

5813

659

260

Etelä-Pohjanmaa

4983

467

79

Pirkanmaa

2169

90

7

Pohjanmaa

2595

269

54

Satakunta

1289

45

3

Länsi-Suomi yhteensä

16849

1530

403

Länsi-Suomi, muutos

100 %

9 %

2 %

Osuus koko maasta

16 %

4 %

2 %

Uusimaa

597

20

2

Varsinais-Suomi

518

0

0

Kanta-Häme

517

3

0

Kymenlaakso

439

0

0

Päijät-Häme

371

0

0

Etelä-Karjala

243

0

0

Etelä-Suomi yhteensä

2685

23

2

Etelä-Suomi, muutos

100 %

1 %

0 %

Osuus koko maasta

2 %

0 %

0 %

Koko maa yhteensä

107 870

37 328

19 725

Koko maa, muutos

100 %

35 %

18 %

Viittaukset: Tuulivoiman ja asutuksen välisen etäisyyssääntelyn taloudellisten vaikutusten arviointi, FCG 2024, mahdolliset virheet tietojen koostamisessa Keskuskauppakamarin. https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/1da1364f-7d29-41ff-89df-2d81853befbf/f16b9176-c60f-44a3-97e2-d65cd977a0a8/KIRJE_20241216082602.PDF

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kv-kauppakamarilta entistä tiukemmat säännöt ympäristöväittämillä markkinointiin8.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on tiukentanut markkinointisääntöjään koskien ympäristöväittämiä. Jos markkinoija käyttää tavoitteellista väittämää, joka koskee tulevaisuuteen suuntautuvaa pyrkimystä, sen on osoitettava selkeä suunnitelma, jolla se aikoo saavuttaa pyrkimyksensä ilmoittamassaan aikataulussa. Myös esimerkiksi sanojen ympäristöystävällinen ja ekologinen käyttö ilman täsmennystä on lähtökohtaisesti kiellettyä.

Komissiolta esitys 2040-ilmastotavoitteesta – EU:n ulkopuolisten ilmastotoimien sallimisessa mahdollisuuksia ja riskejä2.7.2025 13:17:05 EEST | Tiedote

Komissio antoi keskiviikkona pitkään odotetun esityksensä EU:n 2040-ilmastotavoitteeksi. EU:n päästöjen pitäisi vähentyä 90 prosenttia 2040 mennessä. Uutena elementtinä komissio sallisi rajatusti kansainvälisten yksiköiden käytön eli EU:n ulkopuolella toteutetut ilmastotoimet osana EU:n tavoitetta, ja lisää joustavuutta eri alatavoitteiden välille. Teknologisia nieluja ollaan tuomassa osaksi EU:n päästökauppaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye