Panimotuotteiden kokonaismyynti laski alkuvuonna 2025 – kylmä kesä vaikuttaa varmasti, viinien kauppoihin tulon vaikutus vielä arvailujen varassa

Jaa

null

Panimotuotteiden kokonaismyynti Suomessa laski vuoden 2025 toisella vuosineljänneksellä verrattuna edellisvuoteen. Huhtikuun ja kesäkuun välisenä aikana kotimaassa myytiin panimojuomia yhteensä 231,9 miljoonaa litraa, mikä on 4,2 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajankohtana vuonna 2024.

Myynnin laskua selittää osaltaan viileä ja sateinen alkukesä. Long drink -juomia myytiin peräti 29,2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin ja siidereitä 15,7 prosenttia vähemmän.

”Kesäkuussa tuli tasan vuosi täyteen alkoholilain uudistuksesta, jossa alle kahdeksan prosenttisten viinien tulo kauppoihin sallittiin. Samassa ajanjaksossa näemme kotimaisten panimotuotteiden myynnissä sään vaikutusta suurempaa laskua, sanoo Panimoliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen

Olutta myytiin 86,1 miljoonaa litraa, 3,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tarkasteltaessa eri vahvuusluokkia tilastoista käy ilmi, että vahvojen, yli 5,5-prosenttisten oluiden myynti kasvoi edellisvuodesta. Samaan aikaan mietojen oluiden myynti on jatkanut laskuaan.

Sen sijaan virvoitusjuomien myynti kasvoi 3,3 miljoonalla litralla eli 3,7 prosenttia, yhteensä 92,6 miljoonaan litraan. Virvoitusjuomat olivatkin ainoa tuoteryhmä, jossa myynti kasvoi vuoden takaisesta.

Panimoliitto työllistää välillisesti Suomessa lähes 25000 ihmistä

Panimoliitto seuraa myyntikehitystä ja painottaa samalla kotimaisen panimoalan työllistävää ja verotuloja kerryttävää vaikutusta. Pelkästään alkoholi- ja virvoitusjuomaveroina ala tuottaa valtiolle lähes 1,3 miljardia euroa vuodessa. Kuluvan vuoden kolmannen neljänneksen kehityksessä tärkeään rooliin nousevat sääolosuhteet sekä mahdolliset kulutustottumusten muutokset.

– Säällä on Suomessa aina suuri vaikutus panimotuotteiden kysyntään. Samaan aikaan suomalaiset kuluttavat entistä vähemmän alkoholia ja päättäjät tekevät alkoholin saatavuuteen vähittäiskaupassa muutoksia. Seuraamme siis tilannetta ja toivomme, että markkina säilyy kotimaiselle teollisuudelle ja työpaikoille suotuisana – heinäkuun auringonpaistetta myöten, sanoo Pipinen.

Kotimaanmyynti 1.4.-30.6.2025

Juoma

2025

2024

Muutos

Muutos

                

milj. l.

milj. l.

milj.l.

%

Olut

86,1

89,2

-3,1

-3,5

Siideri

4,3

5,1

-0,8

-15,7

Long drinkit*

13,6

19,2

-5,6

-29,2

Virvoitusjuomat

92,6

89,3

3,3

3,7

Kivennäisvedet

35,3

39,4

-4,1

-10,4

Kokonaismyynti

231,9

242,1

-10,2

-4,2

*Sisältää lonkeron ja miedot alkoholijuomasekoitukset

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Lasse Pipinen, p. 050 341 1611, lasse.pipinen@panimoliitto.fi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.

Avainsanat

Linkit

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vedenkäyttö on kansainvälisesti huipputasoa – uusi selvitys korostaa alueellisten ratkaisujen merkitystä vesipolitiikassa4.6.2025 08:10:00 EEST | Uutinen

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vesiselvitys tarkastelee suomalaisen kokonaisvesiresurssin tilaa, vedenkäyttöä yleisesti sekä toimialalla. Selvityksen on määrä tarjota pohja keskustelulle siitä, miten kansalliset erityispiirteet voidaan huomioida EU:n yhteisessä vesiin ja vesiresurssiin liittyvässä päätöksenteossa. Euroopan komissio on aloittanut työn unionin vesiresilienssin parantamiseksi. Komission strategia julkaistaan keskiviikkona 4.6.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye