Panimotuotteiden kokonaismyynti laski alkuvuonna 2025 – kylmä kesä vaikuttaa varmasti, viinien kauppoihin tulon vaikutus vielä arvailujen varassa
null
Panimotuotteiden kokonaismyynti Suomessa laski vuoden 2025 toisella vuosineljänneksellä verrattuna edellisvuoteen. Huhtikuun ja kesäkuun välisenä aikana kotimaassa myytiin panimojuomia yhteensä 231,9 miljoonaa litraa, mikä on 4,2 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajankohtana vuonna 2024.
Myynnin laskua selittää osaltaan viileä ja sateinen alkukesä. Long drink -juomia myytiin peräti 29,2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin ja siidereitä 15,7 prosenttia vähemmän.
”Kesäkuussa tuli tasan vuosi täyteen alkoholilain uudistuksesta, jossa alle kahdeksan prosenttisten viinien tulo kauppoihin sallittiin. Samassa ajanjaksossa näemme kotimaisten panimotuotteiden myynnissä sään vaikutusta suurempaa laskua, sanoo Panimoliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen
Olutta myytiin 86,1 miljoonaa litraa, 3,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tarkasteltaessa eri vahvuusluokkia tilastoista käy ilmi, että vahvojen, yli 5,5-prosenttisten oluiden myynti kasvoi edellisvuodesta. Samaan aikaan mietojen oluiden myynti on jatkanut laskuaan.
Sen sijaan virvoitusjuomien myynti kasvoi 3,3 miljoonalla litralla eli 3,7 prosenttia, yhteensä 92,6 miljoonaan litraan. Virvoitusjuomat olivatkin ainoa tuoteryhmä, jossa myynti kasvoi vuoden takaisesta.
Panimoliitto työllistää välillisesti Suomessa lähes 25000 ihmistä
Panimoliitto seuraa myyntikehitystä ja painottaa samalla kotimaisen panimoalan työllistävää ja verotuloja kerryttävää vaikutusta. Pelkästään alkoholi- ja virvoitusjuomaveroina ala tuottaa valtiolle lähes 1,3 miljardia euroa vuodessa. Kuluvan vuoden kolmannen neljänneksen kehityksessä tärkeään rooliin nousevat sääolosuhteet sekä mahdolliset kulutustottumusten muutokset.
– Säällä on Suomessa aina suuri vaikutus panimotuotteiden kysyntään. Samaan aikaan suomalaiset kuluttavat entistä vähemmän alkoholia ja päättäjät tekevät alkoholin saatavuuteen vähittäiskaupassa muutoksia. Seuraamme siis tilannetta ja toivomme, että markkina säilyy kotimaiselle teollisuudelle ja työpaikoille suotuisana – heinäkuun auringonpaistetta myöten, sanoo Pipinen.
Kotimaanmyynti 1.4.-30.6.2025
Juoma |
2025 |
2024 |
Muutos |
Muutos |
|
milj. l. |
milj. l. |
milj.l. |
% |
Olut |
86,1 |
89,2 |
-3,1 |
-3,5 |
Siideri |
4,3 |
5,1 |
-0,8 |
-15,7 |
Long drinkit* |
13,6 |
19,2 |
-5,6 |
-29,2 |
Virvoitusjuomat |
92,6 |
89,3 |
3,3 |
3,7 |
Kivennäisvedet |
35,3 |
39,4 |
-4,1 |
-10,4 |
Kokonaismyynti |
231,9 |
242,1 |
-10,2 |
-4,2 |
*Sisältää lonkeron ja miedot alkoholijuomasekoitukset
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Lasse Pipinen, p. 050 341 1611, lasse.pipinen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Linkit
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vedenkäyttö on kansainvälisesti huipputasoa – uusi selvitys korostaa alueellisten ratkaisujen merkitystä vesipolitiikassa4.6.2025 08:10:00 EEST | Uutinen
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vesiselvitys tarkastelee suomalaisen kokonaisvesiresurssin tilaa, vedenkäyttöä yleisesti sekä toimialalla. Selvityksen on määrä tarjota pohja keskustelulle siitä, miten kansalliset erityispiirteet voidaan huomioida EU:n yhteisessä vesiin ja vesiresurssiin liittyvässä päätöksenteossa. Euroopan komissio on aloittanut työn unionin vesiresilienssin parantamiseksi. Komission strategia julkaistaan keskiviikkona 4.6.
Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia, veromenetykset mittavat jo nyt6.5.2025 06:00:00 EEST | Uutinen
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimoliitto ja Päivittäistavarakauppa arvioivat hallituksen puoliväliriihessä ilmoittaman alkoholiveron kiristämisen lisäävän alkoholin matkustajatuontia ulkomailta. Suomen valtiolle matkustajatuonnista aiheutuu jo nyt huomattavat veromenetykset.
Hyvästi hauska vappu – virvoitusjuomien veronkorotukset iskevät suoraan suomalaisten lompakoihin30.4.2025 05:30:00 EEST | Uutinen
Hallitus kaavailee veronkorotuksia, jotka toteutuessaan johtaisivat alkoholittomien vappujuomien selkeään kallistumiseen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen sanoo miljoonakorotusten olevan täysin suomalaisten todellisuudesta irrallaan ja kohtuuttomia suhteessa kuluttajien ostovoimaan.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme