Päijännepurjehdus

Helteinen Päijännepurjehdus käynnistyi kevyissä tuulissa

Jaa

52. kerran järjestettävä Päijännepurjehdus käynnistyi lauantaina helteisessä ja kevyessä vastatuulessa. Kilpailun kärkipaikan otti valtavalla purjepinta-alalla varustettu kevyiden tuulien erikoisvene, Over 33 -tyyppinen urheiluvene ”Auvo”.

Valtavalla purjepinta-alalla varustettu Heinolan Pursiseuran ”Auvo” otti kevyissä tuulissa Päijännepurjehduksen kärkipaikan ja saavutti nopeimpana veneenä Kärkistensalmen väliaikapisteen 4 tunnissa 18 minuutissa.
Valtavalla purjepinta-alalla varustettu Heinolan Pursiseuran ”Auvo” otti kevyissä tuulissa Päijännepurjehduksen kärkipaikan ja saavutti nopeimpana veneenä Kärkistensalmen väliaikapisteen 4 tunnissa 18 minuutissa. Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi

Auvon kipparina purjehtii Heinolan Pursiseuraa edustava Tomi Alitalo ja veneessä on kipparin lisäksi peräti yhdeksän hengen miehistö. Viime vuonna Auvo joutui keskeyttämään kilpailun maston katkettua ja voittoon purjehti Jyväskylän Veneseuran Jari Vanhala ”Flying By” -kolmirunkoveneellään.  

Auvo purjehti noin 11 mailin matkan kilpailun ensimmäiselle väliaikapisteellä ajassa 4 tuntia 18 minuuttia, joten keskinopeudeksi ensimmäisellä väliaikapisteellä muodostui 2,6 solmua. Muihin kärkiveneisiin oli tässä vaiheessa jo tunnin etumatka. 

Ennen lähtöä tuulen suunta askarrutti Auvon miehistöä, kuten kisan muitakin purjehtijoita. 

”Eri ennusteet ovat hyvin erilaisia: jotkut säämallit povaavat itäistä, jotkut eteläistä virtausta, mutta kaikki on yhtä mieltä siitä, että ei tule kovaa keliä. Kevyt keli on meille aina hyvä, mutta kun ollut kuumaa, niin tiedä vaikka saataisiin ukkosiakin”, Auvon taktikko Anssi Lyden pohti ennen kilpailua Säynätsalossa.

Tunnin verran purjehditussa ajassa Auvoa myöhemmin Kärkisiin saapui neljän minuutin sisällä Jyväskylän Veneseuran kolmikko: Markku Pöyhösen puolitonnari ”Accelerando”, Kalle Aholan Inferno 29 ”Hattiwatti” ja Jarkko Hinkkasen Salona 38 ”Das Boot”. Alle kaksi minuuttia Das Bootia hitaampi oli tamperelaisen Vene-71-seuran Raimo Raidan e-scow ”Pii” ja seuraavaksi väliaikapisteelle saapui jälleen parin minuutin välillä Jyväskylän Veneseuran Heikki Nurmen X-79 ”Shango”. 

Tänä vuonna Päijännepurjehduksen lähtö on Jyväskylän saaristokaupunginosan Säynätsalon edustalla ja maali eteläisen Päijänteen veneilykeskuksessa Padasjoella. Noin 65 meripeninkulman pituinen reitti kulkee pohjoisessa Kärkistensalmen kapeikon kautta ja etelässä kiertää valtavan Tehinselän jälkeen Päijänteen kansallispuistoon kuuluvan Kelventeen harjusaaren eteläpuolelta. 

Päijännepurjehduksen etenemistä voi seurata tapahtuman sivuilta osoitteesta www.paijannepurjehdus.fi löytyvästä gps-seurannasta. 

Mukana yli 80 venekuntaa

Kilpailuun ilmoittautui tänä vuonna 84 venekuntaa. Kisan suurimmat veneet ovat 38-jalkaisia eli noin 12 metrin pituisia urheilullisia matkaveneitä ja pienimmät 5,8 metriä pitkiä ja reilun 300 kilon painoisia Lightning-jollia. 

Kilpailun vanhimmat veneet ovat vuona 1923 rakennettu Heinolan Pursiseuran Juha Peltosen SK 22 ”Rox-Mary” ja ”vitoset”, eli kansainvälisen 5m -luokan saaristopurret, Åbo Båtvarf Segel- och Sjöflygsklubb ÅBSS:n Niilo Olanderin kipparoima ”Barbro” vuodelta 1936 ja Helsingfors segelsällskap HSS:n Olli Virran ”Rickie” vuodelta 1938.

Päijännepurjehduksen järjestävät Jyväskylän Veneseura ja Lahden Purjehdusseura. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1973. Jo ensimmäiseen Päijännepurjehdukseen osallistujista ovat mukana Dynastar-veneellään kilpaileva Jyväskylän Veneseuran Ilkka Lilja – joka on osallistunut jokaiseen 52 Päijännepurjehdukseen – sekä ensimäisen Päijännepurjehduksen voittaja, Lahden Purjehdusseuran Juhani Boman, joka kilpailee edelleen H-veneellä. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Valtavalla purjepinta-alalla varustettu Heinolan Pursiseuran ”Auvo” otti kevyissä tuulissa Päijännepurjehduksen kärkipaikan ja saavutti nopeimpana veneenä Kärkistensalmen väliaikapisteen 4 tunnissa 18 minuutissa.
Valtavalla purjepinta-alalla varustettu Heinolan Pursiseuran ”Auvo” otti kevyissä tuulissa Päijännepurjehduksen kärkipaikan ja saavutti nopeimpana veneenä Kärkistensalmen väliaikapisteen 4 tunnissa 18 minuutissa.
Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi
Lataa
Jyväskylän Veneseuraa edustavan Markku Pöyhösen Still 900 -puolitonnari ”Accelerando” oli ensimmäisellä väliaikapisteellä Korpilahden Kärkisissä kisan toiseksi nopein.
Jyväskylän Veneseuraa edustavan Markku Pöyhösen Still 900 -puolitonnari ”Accelerando” oli ensimmäisellä väliaikapisteellä Korpilahden Kärkisissä kisan toiseksi nopein.
Päijännepurjehdus / Toivo Laiho
Lataa
Auvo saavutti matkapurjehduskilpailun ensimmäisen etapin, Korpilahden Kärkistensalmen sillan 4 tunnissa 18 minuutissa. Auvon kipparina purjehtii Heinolan Pursiseuraa edustava Tomi Alitalo ja veneessä on peräti yhdeksän hengen miehistö.
Auvo saavutti matkapurjehduskilpailun ensimmäisen etapin, Korpilahden Kärkistensalmen sillan 4 tunnissa 18 minuutissa. Auvon kipparina purjehtii Heinolan Pursiseuraa edustava Tomi Alitalo ja veneessä on peräti yhdeksän hengen miehistö.
Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi
Lataa
Kesän 2025 Päijännepurjehduksen vanhin vene on 1923 rakennettu saaristoristeilijä ”Rox-Mary”. Veneen kipparina purjehtii Heinolan Pursiseuran Juha Peltonen.
Kesän 2025 Päijännepurjehduksen vanhin vene on 1923 rakennettu saaristoristeilijä ”Rox-Mary”. Veneen kipparina purjehtii Heinolan Pursiseuran Juha Peltonen.
Päijännepurjehdus / Toivo Laiho
Lataa
Vuoden 2024 kilpailun voittanut Jyväskylän Veneseuran Jari Vanhalan kolmirunkovene ”Flying By” ei ollut lauantain kevyissä tuulissa parhaimmillaan ja oli vielä iltakuuden jälkeen lähestymässä ensimmäistä väliaikapistettä.
Vuoden 2024 kilpailun voittanut Jyväskylän Veneseuran Jari Vanhalan kolmirunkovene ”Flying By” ei ollut lauantain kevyissä tuulissa parhaimmillaan ja oli vielä iltakuuden jälkeen lähestymässä ensimmäistä väliaikapistettä.
Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi
Lataa
Päijännepurjehdus 2025 käynnistyi lauantaina Jyväskylän saaristokaupunginosan Säynätsalon edustalta kevyessä vastatuulessa. Kilpailuun ilmoittautui tänä vuonna 84 venekuntaa. Maali odottaa noin 65 merimailin päässä suurjärven eteläpään veneilykeskuksessa Padasjoella, jonne veneitä odotetaan sunnuntaiaamun aikana.
Päijännepurjehdus 2025 käynnistyi lauantaina Jyväskylän saaristokaupunginosan Säynätsalon edustalta kevyessä vastatuulessa. Kilpailuun ilmoittautui tänä vuonna 84 venekuntaa. Maali odottaa noin 65 merimailin päässä suurjärven eteläpään veneilykeskuksessa Padasjoella, jonne veneitä odotetaan sunnuntaiaamun aikana.
Päijännepurjehdus / Toivo Laiho
Lataa
”Vitonen” eli kansainvälisen 5m luokan ”Barbro” on rakennettu vuonna 1936. Veneen kipparina Päijännepurjehduksessa on Niilo Olander ja miehistössä purjehtivat Kalle Pajusalo ja Anna Aulanko. Barbro edustaa Ruissalon Telakan omaa purjehdusseuraa ÅBSS:ää (Åbo Båtvarf Segel- och Sjöflygsklubb).
”Vitonen” eli kansainvälisen 5m luokan ”Barbro” on rakennettu vuonna 1936. Veneen kipparina Päijännepurjehduksessa on Niilo Olander ja miehistössä purjehtivat Kalle Pajusalo ja Anna Aulanko. Barbro edustaa Ruissalon Telakan omaa purjehdusseuraa ÅBSS:ää (Åbo Båtvarf Segel- och Sjöflygsklubb).
Päijännepurjehdus / Toivo Laiho
Lataa

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Päijännepurjehdus

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye