MEN: Markkinoinnin tunnistettavuudesta paljon lausuntopyyntöjä
Mainonnan eettinen neuvosto antoi vuonna 2024 yhteensä 61 lausuntoa. Jopa 60 prosenttia lausuntopyynnöistä koski markkinoinnin tunnistettavuutta somessa.

Markkinoinnin tunnistettavuutta koskevien lausuntopyyntöjen osuus on kasvanut mainonnan eettisen neuvoston (MEN) työpöydällä vuosi vuodelta. Vuonna 2024 jo 60 prosenttia kaikista pyynnöistä koski piilomainontaa, kun esimerkiksi vuonna 2021 vastaava osuus oli 34 prosenttia. Tarkemmat tilastotiedot ovat luettavissa neuvoston sivustolla https://kauppakamari.fi/palvelut/mainonnan-eettinen-neuvosto/tilastotietoja/.
“Vaikuttajamarkkinoinnin haasteena on, etteivät vaikuttajan seuraajat ja muu yleisö aina kykene tunnistamaan somealustoilla julkaistuja mainoksia muusta sisällöstä, jos niitä ei ole merkitty mainoksiksi. Tunnistamista vaikeuttaa muun ohessa se, että vaikuttaja julkaisee sometilillään sekaisin sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia”, Paloranta sanoo.
Helpoiten piilomainonta voidaan Palorannan mukaan välttää sillä, että vaikuttaja merkitsee julkaisuun mainostunnisteen, joka on vaivatta havaittavissa. Näin ohjeistaa myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa –linjauksessaan, jonka virasto päivitti tammikuussa 2025.
MEN antoi kaikkiaan 61 lausuntoa viime vuonna. Huomautuksia näistä oli 51 eli 82 prosenttia annetuista lausunnoista. Myös kuluvana vuonna on annettu runsaasti lausuntoja. Kesäkuuhun 2025 mennessä on annettu yhteensä 41 lausuntoa, joista suuri osa on koskenut piilomainontaa, mutta myös muita aihepiirejä on käsitelty.
Paloranta muistuttaa, että yritys voi varmistaa markkinointinsa asianmukaisuuden etukäteen. ”MENiltä voi pyytää ennakkolausuntoa, onko suunniteltu mainos hyvän tavan mukainen tai tunnistettavissa mainokseksi”, Paloranta sanoo.
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on markkinoinnin alan itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Naisten osuus pörssiyhtiön hallituksen jäsenistä uuteen ennätykseen – suurissa pörssiyhtiöissä naisten osuus nousi ensimmäisen kerran 40 prosenttiin17.7.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Naisten osuus suurten pörssiyhtiöiden hallitusten jäsenistä nousi ensimmäistä kertaa 40 prosenttiin, mikä on uusi ennätys. Kun tarkastellaan kaikenkokoisten pörssiyhtiöiden hallituksia, on naisten osuus niissä nyt 35 prosenttia. Hallituksen sukupuolijakauma on tasapuolinen jo 70 prosentissa pörssiyhtiöistä. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta.
Etäisyyssääntely asettaisi puolet Suomen maakunnista tuulivoimapaitsioon16.7.2025 09:27:14 EEST | Tiedote
Hallituksen valmistelema tuulivoiman etäisyyssääntely asettaa Suomen eri alueet voimakkaasti eriarvoiseen asemaan, kun vaikutuksia tarkastellaan maakunnittain. Puolessa Suomen maakuntia tuulivoimarakentaminen olisi jatkossa hyvin rajoitettua. Keskuskauppakamari pitää kaavamaista etäisyyssääntelyä investointien, sähköjärjestelmän ja alueiden elinvoiman kannalta vahingollisena.
Laihakin kauppasopu EU:n ja Yhdysvaltain välillä palvelee vientiä9.7.2025 11:52:42 EEST | Tiedote
Presidentti Trumpin huhtikuussa asettamien ja 90 päiväksi jäädyttämien lisätullien oli alunperin määrä astua voimaan keskiviikkona. Takaraja on siirretty elokuun alkuun. EU:n ja Yhdysvaltojen välisten kauppaneuvottelujen ennakoidaan vakiinnuttavan jo käytössä olevat tullitasot.
Kv-kauppakamarilta entistä tiukemmat säännöt ympäristöväittämillä markkinointiin8.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on tiukentanut markkinointisääntöjään koskien ympäristöväittämiä. Jos markkinoija käyttää tavoitteellista väittämää, joka koskee tulevaisuuteen suuntautuvaa pyrkimystä, sen on osoitettava selkeä suunnitelma, jolla se aikoo saavuttaa pyrkimyksensä ilmoittamassaan aikataulussa. Myös esimerkiksi sanojen ympäristöystävällinen ja ekologinen käyttö ilman täsmennystä on lähtökohtaisesti kiellettyä.
Huijarit vaanivat venekaupoillakin – ole tarkkana dokumenttien kanssa4.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Venekauppa on hiljentynyt talouden epävarmuustekijöiden ja yleisen varovaisuuden takia. Parhaiten käyvät kaupaksi edulliset pienemmät veneet niin uusina kuin käytettyinä. Koska huijausyritykset ovat yleistyneet venekaupoillakin, kannattaa käytetyn veneen ostajan aina varmistaa, että myyjällä on oikeus myydä vene, sanoo Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Ari Tirkkonen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme