MEN: Markkinoinnin tunnistettavuudesta paljon lausuntopyyntöjä
Mainonnan eettinen neuvosto antoi vuonna 2024 yhteensä 61 lausuntoa. Jopa 60 prosenttia lausuntopyynnöistä koski markkinoinnin tunnistettavuutta somessa.

Markkinoinnin tunnistettavuutta koskevien lausuntopyyntöjen osuus on kasvanut mainonnan eettisen neuvoston (MEN) työpöydällä vuosi vuodelta. Vuonna 2024 jo 60 prosenttia kaikista pyynnöistä koski piilomainontaa, kun esimerkiksi vuonna 2021 vastaava osuus oli 34 prosenttia. Tarkemmat tilastotiedot ovat luettavissa neuvoston sivustolla https://kauppakamari.fi/palvelut/mainonnan-eettinen-neuvosto/tilastotietoja/.
“Vaikuttajamarkkinoinnin haasteena on, etteivät vaikuttajan seuraajat ja muu yleisö aina kykene tunnistamaan somealustoilla julkaistuja mainoksia muusta sisällöstä, jos niitä ei ole merkitty mainoksiksi. Tunnistamista vaikeuttaa muun ohessa se, että vaikuttaja julkaisee sometilillään sekaisin sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia”, Paloranta sanoo.
Helpoiten piilomainonta voidaan Palorannan mukaan välttää sillä, että vaikuttaja merkitsee julkaisuun mainostunnisteen, joka on vaivatta havaittavissa. Näin ohjeistaa myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa –linjauksessaan, jonka virasto päivitti tammikuussa 2025.
MEN antoi kaikkiaan 61 lausuntoa viime vuonna. Huomautuksia näistä oli 51 eli 82 prosenttia annetuista lausunnoista. Myös kuluvana vuonna on annettu runsaasti lausuntoja. Kesäkuuhun 2025 mennessä on annettu yhteensä 41 lausuntoa, joista suuri osa on koskenut piilomainontaa, mutta myös muita aihepiirejä on käsitelty.
Paloranta muistuttaa, että yritys voi varmistaa markkinointinsa asianmukaisuuden etukäteen. ”MENiltä voi pyytää ennakkolausuntoa, onko suunniteltu mainos hyvän tavan mukainen tai tunnistettavissa mainokseksi”, Paloranta sanoo.
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on markkinoinnin alan itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Teollisuudessa vaisu uusien tilausten saalis – tuotanto silti kasvussa10.12.2025 08:57:37 EET | Tiedote
"Lokakuu sujui teollisuuden toimialoilla ristiriitaisesti", sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Tuotantomäärät olivat selvässä kasvussa, mutta uusia tilauksia saatiin vaisuhkosti.
Keskuskauppakamari: Alustava sopu EU:n Omnibus I -yksinkertaistamispaketista tervetullut, mutta jättää vielä kysymyksiä auki9.12.2025 16:53:12 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää myönteisenä, että Euroopan parlamentti, EU:n neuvosto ja Euroopan komissio ovat päässeet alustavaan sopuun Omnibus I -paketista, joka koskee kestävyysraportointidirektiiviä ja yritysvastuudirektiiviä. Keskuskauppakamarin vastuullisuuspäällikkö Jussi Hakanen kuitenkin muistuttaa, että paketin konkreettiset vaikutukset ovat edelleen suurilta osin mysteeri yrityksille.
Suomeen 20 uutta hyväksyttyä tavarantarkastajaa9.12.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin vuosittain järjestämässä hyväksyttyjen tavarantarkastajien (HTT) kokeessa saatiin 20 uutta HTT-tarkastajaa ympäri Suomen. Erityisesti tarkastajia saatiin rakennusalalle ja LVI-puolelle. Suomessa on noin 200 HTT-tarkastajaa.
Keskuskauppakamari: Ylioppilaskokeiden uusimiskertoja tulisi rajata – kaikille mahdollisuus korkeakoulupaikkaan5.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari ehdottaa, että ylioppilaskokeiden rajaton uusiminen on arvioitava uudelleen. Nykyinen järjestelmä kuormittaa opiskelijoita, lisää eriarvoisuutta ja hidastaa siirtymää korkeakouluihin tilanteessa, jossa osaajapula tulee kasvamaan ja työmarkkinat muuttuvat nopeasti.
Keskuskauppakamari: Työnantajan antama rahalahja on veronalainen, ylimääräinen vapaapäivä ei – asiantuntijan vinkit joulumuistamisiin3.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Tomi Viitala muistuttaa, että työnantajan jouluna rahana tai siihen verrattavana suorituksena antamaa lahjaa työntekijälle pidetään aina veronalaisena palkkatulona. Sen sijaan esineet, pääsyliput tai palvelut voivat olla verovapaita lahjoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme