MEN: Markkinoinnin tunnistettavuudesta paljon lausuntopyyntöjä

Jaa

Mainonnan eettinen neuvosto antoi vuonna 2024 yhteensä 61 lausuntoa. Jopa 60 prosenttia lausuntopyynnöistä koski markkinoinnin tunnistettavuutta somessa. 

Keskuskauppakamarin pääsihteeri Paula Paloranta
Keskuskauppakamarin pääsihteeri Paula Paloranta Kuva: Roni Rekomaa

Markkinoinnin tunnistettavuutta koskevien lausuntopyyntöjen osuus on kasvanut mainonnan eettisen neuvoston (MEN) työpöydällä vuosi vuodelta. Vuonna 2024 jo 60 prosenttia kaikista pyynnöistä koski piilomainontaa, kun esimerkiksi vuonna 2021 vastaava osuus oli 34 prosenttia. Tarkemmat tilastotiedot ovat luettavissa neuvoston sivustolla https://kauppakamari.fi/palvelut/mainonnan-eettinen-neuvosto/tilastotietoja/. 

 “Vaikuttajamarkkinoinnin haasteena on, etteivät vaikuttajan seuraajat ja muu yleisö aina kykene tunnistamaan somealustoilla julkaistuja mainoksia muusta sisällöstä, jos niitä ei ole merkitty mainoksiksi. Tunnistamista vaikeuttaa muun ohessa se, että vaikuttaja julkaisee sometilillään sekaisin sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia”, Paloranta sanoo.  

Helpoiten piilomainonta voidaan Palorannan mukaan välttää sillä, että vaikuttaja merkitsee julkaisuun mainostunnisteen, joka on vaivatta havaittavissa. Näin ohjeistaa myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa –linjauksessaan, jonka virasto päivitti tammikuussa 2025. 

MEN antoi kaikkiaan 61 lausuntoa viime vuonna. Huomautuksia näistä oli 51 eli 82 prosenttia annetuista lausunnoista. Myös kuluvana vuonna on annettu runsaasti lausuntoja. Kesäkuuhun 2025 mennessä on annettu yhteensä 41 lausuntoa, joista suuri osa on koskenut piilomainontaa, mutta myös muita aihepiirejä on käsitelty. 

Paloranta muistuttaa, että yritys voi varmistaa markkinointinsa asianmukaisuuden etukäteen. ”MENiltä voi pyytää ennakkolausuntoa, onko suunniteltu mainos hyvän tavan mukainen tai tunnistettavissa mainokseksi”, Paloranta sanoo.  

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on markkinoinnin alan itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari. 

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kauppakamarikysely: Investointikustannukset, heikko kysyntä ja poliittinen epävarmuus hidastavat puhtaan siirtymään investointeja22.10.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien talouskysely paljastaa, että investointien kustannukset, vähäpäästöisten tuotteiden heikko kysyntä ja poliittinen epävarmuus ovat merkittävimpiä puhtaan siirtymän esteitä. Yli kolmannes yrityksistä kuitenkin kokee, ettei siirtymälle ole esteitä - erityisesti alle kymmenen henkilön yrityksissä. 45 prosenttia yrityksistä korosti kyselyssä lupaprosessien ja sääntelyn sujuvoittamista ensisijaisena toimena puhtaan siirtymän onnistumiselle.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Rohkaisevia merkkejä yksityisen sektorin työllisyydestä21.10.2025 09:04:57 EEST | Tiedote

Kesäkuukausiin verrattuna syyskuun työllisyyslukemat olivat rohkaisevia. Vaikka työttömyys oli vuositasolla edelleen nousussa, olisi selvästi huonompikin lukema ollut mahdollinen. Työttömyysasteen trendi oli yhä erittäin korkea, eli 9,9 prosenttia, mutta suunta oli lievästi alaspäin verrattuna kuukausi sitten monet säikäyttäneeseen kymmenen prosentin lukemaan.

IMO:n kansainvälisen meriliikenteen päästömaksun lykkääntyminen hidastaa meriliikenteen energiamurrosta17.10.2025 18:45:42 EEST | Tiedote

Kansainvälisessä merenkulkujärjestö (International Maritime Organization IMO) perjantaina päättyneessä ympäristökomitean kokouksessa ei päästy sopuun meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä, vaan lopullinen päätös päästömaksuista siirrettiin ensi vuoden syksyyn. Pitkään valmistellun päästömaksujärjestelmän lykkääntyminen on Keskuskauppakamarin ja Suomen Satamat ry:n mukaan harmillista, sillä mekanismi olisi merkittävä askel meriliikenteen päästöjen vähentämisessä. Kansainvälisen meriliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat 2000-luvulla kasvaneet noin 500 megatonnista yli 700 megatonniin ja yli 70 prosenttia kansainvälisestä kaupasta kulkee merirahtina.

Keskuskauppakamari: Velkakonversiomahdollisuus vahvistaa Suomen pääomamarkkinoiden kilpailukykyä16.10.2025 13:52:02 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari kannattaa torstaina annettua hallituksen esitystä, jolla velkakonversio ehdotetaan lisättäväksi yrityssaneerauslain saneerauskeinoihin. Velkakonversiossa on mahdollista muuntaa velkasaamisia velallisyhtiön osakkeiksi ja mitätöidä yhtiön vanhoja osakkeita. Maksunsaantijärjestyksen tuominen lähemmäksi konkurssin maksunsaantijärjestystä on Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntija Ville Kajalan mukaan erinomainen muutos.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye