OAJ:n kysely: Opettajia ei kouluteta riittävästi digiosaamiseen
Opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön täysin riittämättömästi, kertoo OAJ:n tuore jäsenkysely. Opetuksen digitalisaation myötä opettajien työhön kulunut aika ja työn kuormittavuus ovat lisääntyneet.
Yli kahdeksan kymmenestä opetusalan ammattilaisesta on saanut viimeisen viiden vuoden aikana täydennyskoulutusta digiosaamiseen alle päivän vuodessa, paljastaa OAJ:n jäsenkysely. Joka viides vastaaja ei ole saanut tätä koulutusta lainkaan.
– Koulut ja oppilaitokset ovat digitalisoituneet muun yhteiskunnan mukana vauhdilla, mutta opettajien digiosaamiseen ja -pedagogiikkaan liittyvä täydennyskoulutus laahaa auttamattomasti jäljessä. Työnantaja tarjoaa opettajille uskomattoman vähän täydennyskoulutusta, OAJ:n koulutuspolitiikan päällikkö Jaakko Salo sanoo.
Heikoin tilanne oli varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa sekä musiikkioppilaitoksissa. Laajempaa täydennyskoulutusta, eli enemmän kuin 10 päivää viiden vuoden aikana, on saanut alle viisi prosenttia vastaajista.
Digitalisaatio on lisännyt työkuormaa
Noin 70 prosenttia vastaajista arvioi digiosaamisensa kuitenkin hyväksi suhteessa opetuksen tavoitteisiin. Opettajien digivalmiudet ja osaaminen ovat kehittyneet, mutta hajonta on suurta. Vahvinta on tekninen osaaminen. Digitalisaation pedagoginen hyödyntäminen ja tekoälyyn liittyvä osaaminen on heikompaa.
Enemmistö vastaajista, noin 60 %, koki digitalisaation kasvattaneen työn kuormittavuutta ja työhön kulunutta aikaa. Näin siitäkin huolimatta, että työn tehokkuuden nähtiin vastaavasti lisääntyneen.
– Digitalisaatio ei automaattisesti tuo kevennystä opettajien työkuormaan, vaikka siihen liitetään usein lupaus työn helpottumisesta. Jotta välineillä voitaisiin aidosti helpottaa työtä, työntekijät pitäisi ottaa mukaan niiden valintaan ja käytön suunnitteluun, Salo huomauttaa.
– Tärkeää olisi sekin, että kaikilla opettajilla olisi omat työkoneet. Kyselyn mukaan näin ei vieläkään ole. On vaikeaa kuvitella mitään muuta tietotyön ammattia, jossa työnantaja ei tarjoaisi työhön tarvittavia välineitä, toteaa Salo.
Digivälineiden nähdään vaikuttavan keskittymiseen
Kyselyyn vastanneiden näkemykset digitalisaation vaikutuksista lapsiin ja nuoriin vaihtelivat. Viidennes vastaajista arvioi digivälineiden parantaneen oppimistuloksia, ja samansuuruinen joukko arvioi niiden heikentäneen tuloksia.
Digivälineiden lisääntyneen käytön arvioitiin selvästi heikentävän oppijoiden keskittymiskykyä ja pitkäjänteistä opiskelua. Näin arvioi lähes 70 % vastaajista. Omien digilaitteiden käytön rajoittamista pidettiinkin vastaajien keskuudessa valtaosin kannatettavana.
Lisäksi kahdeksan kymmenestä perusopetuksen opettajasta arvioi, ettei heidän antamaansa opetusta voisi toteuttaa laadukkaasti ja opetussuunnitelmien mukaisesti etäyhteyksin.
– Tämä opettajien arvio on ehdottomasti otettava huomioon etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen mahdollisuuksia ja rajoitteita pohdittaessa, toteaa Salo.
Näin selvitimme:
- OAJ:n jäsenkysely oli avoinna 22.4.–9.5.2025.
- Kysely lähetettiin OAJ:n vastaajapaneelin kautta yhteensä 1989 panelistille. Vastausprosentti oli 49 %.
- Kyselyyn vastasi yhteensä 1089 opettajaa, rehtoria ja päiväkodinjohtajaa kaikilta koulutusasteilta.
- Lisäksi vastauksia pyydettiin FSL:n jäseniltä (1000 jäsentä, vastausprosentti oli 11 %).
- OAJ on toteuttanut vastaavan kyselyn vuosina 2019 ja 2015.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki PölönenViestintäpäällikköOAJ
Puh:+358 400 673 837heikki.polonen@oaj.fiJaakko SaloKoulutuspolitiikan päällikköOAJ
Puh:+358 41 524 2370jaakko.salo@oaj.fiOpetusalan Ammattijärjestö OAJ on työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ:s enkät: Lärare får inte tillräcklig fortbildning i digital kompetens4.8.2025 11:59:00 EEST | Pressmeddelande
Undervisningspersonalen får alldeles för lite utbildning i hur man använder digitala verktyg och applikationer i arbetet. Det här visar OAJ:s färska medlemsenkät. Digitaliseringen av undervisningen har dessutom ökat lärarnas arbetsmängd och arbetsbelastning.
Mediakutsu: OAJ pureutuu mediainfossaan 4.8. lukuvuoden suuriin koulutus- ja työmarkkinateemoihin28.7.2025 08:00:00 EEST | Kutsu
Opetusalan Ammattijärjestön perinteinen lukuvuoden avausinfo tarjoaa toimittajille tärppejä, jotka auttavat seuraamaan ja tulkitsemaan koulutuksen ja työmarkkinoiden kysymyksiä läpi alkavan lukuvuoden. Lisäksi julkaisemme kahden tuoreen jäsenkyselyn tulokset. Toimittajat voivat osallistua tilaisuuteen etänä tai paikan päällä Akavatalossa.
OAJ:ltä uusi ehdotus ammatillisen koulutuksen laadun turvaamiseksi – "Edistäisi hallitusohjelman tavoitetta"5.6.2025 12:58:33 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on viime päivinä puhuttu paljon ammatillisen koulutuksen laadusta ja rahoituksen riittävyydestä. OAJ esittää lakimuutosta, joka lisäisi koulutuksen laatua ja auttaisi varmistamaan, että jokainen opiskelija saa tarpeeksi lähiopetusta.
OAJ: Hallituksen ei pidä heikentää määräaikaisten työsuhteiden perusteita2.6.2025 12:03:06 EEST | Tiedote
Hallituksen esitys määräaikaisten työsuhteiden perusteiden heikentämisestä lähti tänään lausuntokierrokselle. OAJ vastustaa esitettyjä heikennyksiä, sillä ne lisäävät työelämän epävarmuutta ja vaikuttavat tätä kautta esimerkiksi opettajan ammatin vetovoimaan.
OAJ JA VOL: varhaiskasvatuksen johdon kelpoisuuksien väljentämiselle ei ole perusteita15.5.2025 10:01:20 EEST | Tiedote
OAJ ja VOL vaativat, että hallitus luopuu suunnitelmastaan muuttaa päiväkodin johtajan kelpoisuusvaatimusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme