Sesonki vaikuttaa menopelin valintaan HSL-alueella

Jaa

HSL:n jatkuva liikkumistutkimus kertoo, millä kulkumuodolla HSL-alueella kuljetaan. HSL on tehnyt jatkuvaa tutkimusta nyt vuoden verran, joten tietoa HSL-alueen kulkumuodoista on kertynyt jokaiselta kaudelta keväästä talveen. Tulokset kertovat, että kulkutavoissa on merkittävää sesonkivaihtelua sekä alueellisia eroja.

HSL:n jatkuva liikkumistutkimus, kulkutapajakauman kehitys 2024-2025 alueittain
HSL:n jatkuva liikkumistutkimus, kulkutapajakauman kehitys 2024-2025 alueittain

Tutkimuksen mukaan autoilun ja kävelyn osuudet pysyivät HSL-alueella melko vakaina ympäri vuoden, mutta kulkutapajakaumassa on havaittavissa merkittävää kausivaihtelua, erityisesti pyöräilyn osalta. 

”Jatkuvan liikkumistutkimuksen ansiosta meillä on nyt ensi kertaa käsitys koko vuoden liikkumisesta kausivaihteluineen. Tarkastelemme kulkumuotoja myös laajassa Liikkumistutkimuksessa, mutta se toteutetaan harvemmin ja vain syyskaudella. Jatkuvan tutkimuksen tulokset vahvistavat esimerkiksi sen, että keväällä ja kesällä HSL-alueella pyöräillään eniten, mutta talvella kelien kurjistuessa hypätään ennemmin joukkoliikenteen kyytiin”, tutkimuspäällikkö Marko Vihervuori kertoo. 

Kesällä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla käytössä ovat oman pyörän lisäksi myös kaupunkipyörät, joiden kausi alkaa jo huhtikuussa ja jatkuu lokakuulle, ja erilaisten pyörien liityntäpysäköintipaikkojen ansiosta voi yhdistää kätevästi pyöräilyn ja joukkoliikenteen. Kulkutapojen trendit näkyvät esimerkiksi HSL:n joukkoliikenteen matkustajamäärissä, jotka kasvavat syksyllä ja talvella, jolloin liikennöidään syysaikatauluilla ja esimerkiksi vuorovälit ovat joillain linjoilla tiheämmät.  

Kausivaihtelu on suurempaa pääkaupunkiseudulla kuin kehyskunnissa. Helsingissä jopa joka kymmenes kesän 2024 arkimatkoista tehtiin pyörällä, kun talvella 2024–25 pyöräilyn osuus oli huomattavasti pienempi (2 %) ja joukkoliikenteen osuus vastaavasti suurempi. 

Espoossa ja Kauniaisissa käveltiin ja pyöräiltiin kesällä enemmän kuin muulloin, auton ja joukkoliikenteen kyytiin puolestaan hypättiin harvemmin. Pyöräilyn osuus oli talvella merkittävästi pienempi kuin kesällä. 

Vantaalla auton ja joukkoliikenteen käyttö on vakiintuneempaa kuin muualla pääkaupunkiseudulla. Kävelyn osuus oli korkeimmillaan syksyllä ja talvella, kun taas pyöräilyn osuus oli suurimmillaan kesällä. 

Kehyskunnissa joukkoliikenteen ja pyöräilyn yleisyys vaihteli vähemmän kuin muulla HSL-alueella. Kehyskunnissa tartutaan auton rattiin useimmiten kesällä ja syksyllä, kun taas kävelyn osuus oli suurimmillaan keväällä.  

Mistä tutkimuksessa on kyse? 

Jatkuva liikkumistutkimus on kyselytutkimus, jolla HSL selvittää HSL-alueen 15 vuotta täyttäneiden asukkaiden liikkumistottumuksia tarkastelemalla kulkutapojen käyttöä neljännesvuosittain tutkimuskvartaalien mukaisesti keväällä maalis–toukokuussa, kesällä kesä–elokuussa, syksyllä syys–marraskuussa ja talvella joulu–helmikuussa.  Tutkimuksen tärkein seurattava mittari on kulkutapajakauma, joka kertoo, kuinka suuri osa matkoista on tehty milläkin liikkumismuodolla. Kevätkaudella maalis–toukokuussa 2025 tutkimukseen osallistui 1 738 HSL-alueen vähintään 15-vuotiasta asukasta. Koko tutkimuksen aikana (kesäkuu 2024–toukokuu 2025) vastaajia on ollut yhteensä 7 558. 

Tutkimuksen avulla voimme arvioida HSL:n tekemien toimenpiteiden vaikutuksia. Tällaisia toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi suuret reittien tai aikataulujen muutokset. 

Jatkuva liikkumistutkimus on aloitettu kesäkuussa 2024 täydentämään harvemmin toteutettavaa Liikkumistutkimusta, joka lisäksi tehdään vain syyskaudella. Jatkuvan liikkumistutkimuksen tulokset eivät ole suoraan verrannollisia Liikkumistutkimukseen muun muassa tiedonkeruun menetelmäerojen vuoksi.  

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja
Marko Vihervuori
tutkimuspäällikkö
etunimi.sukunimi@hsl.fi
puh. 040 767 2208

Linkit

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2024 HSL:n toimintakulut olivat 894 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 872 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2024 aikana 361 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/medialle

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Kantakaupungin ratikat eivät kulje lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 13.-14.9. ajojännitteen nostamisen takia13.8.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin kantakaupungin raitioteiden ajojännite nostetaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 13.-14.9. samalle tasolle kuin pikaraitiotien jännite. Työt vaativat katkoksen raitioliikenteeseen. Ratikat kulkevat lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 21–00 vain väleillä Länsiterminaali-Rautatieasema-Katajanokka, Jätkäsaari-Ooppera ja Länsiterminaali-Eira. Raitiovaunut eivät kulje lainkaan yöllä kello 0.00-7.00.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye