Opintotuen käsittelyssä ruuhkaa – päätöstä ja tukea voi joutua odottamaan
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Opiskelijoiden asumisen tuen muutoksen takia Kelaan on saapunut paljon asumislisähakemuksia. Opintotuen ja asumislisän hakemusten käsittelyajat ovat pidentyneet, ja päätöstä voi joutua odottamaan normaalia pidempään.
Opintotuen ja asumislisän hakemusten käsittelyaika Kelassa on pidentynyt. Syynä ruuhkaan on se, että asumisen tuen muutoksen vuoksi Kelaan on tullut paljon asumislisähakemuksia.
Opiskelijat voivat saada 1.8.2025 alkaen asumisensa tueksi opintotuen asumislisää. Yleistä asumistukea ei makseta opiskelijoille enää 31.7.2025 jälkeen. Lue lisää opiskelijoiden asumisen tuen muutoksesta.
Opintotukea ja asumislisää voi saada vain opiskelukuukausilta. Toisen asteen opiskelijat voivat saada jo elokuussa asumislisää, mutta suurin osa korkeakouluopiskelijoista saa asumislisää vasta syyskuusta alkaen. Pidentyneiden käsittelyaikojen vuoksi on mahdollista, että osa toisen asteen opiskelijoista ei saa opintotukea tai asumislisää ajallaan perjantaina 1.8.2025.
– Näyttää siltä, että jopa yli 10 000 toisen asteen opiskelijaa ei saa opintotukea tai asumislisää tililleen vielä perjantaina. Pahoittelemme ruuhkaa ja toivomme asiakkailta kärsivällisyyttä. Asiakkaan ei tarvitse olla yhteydessä Kelaan, vaikka hakemuksen käsittelyssä kestää tavallista pidempään, kertoo Kelan opintotukiryhmän suunnittelija Else Turtiainen.
Hakemusmäärän kasvua on pyritty ennakoimaan. Kelassa on koulutettu lisää työntekijöitä asumislisän hakemusten käsittelyyn. Lisäksi työntekijät tekevät ylitöitä, jotta hakemuksia saadaan käsiteltyä mahdollisimman paljon.
– Uskomme, että tilanne tasoittuu kesälomakauden päättyessä. Teemme parhaamme, jotta opiskelijat saisivat päätöksensä ja tukensa mahdollisimman pian, Turtiainen vakuuttaa.
OmaKelassa voi seurata hakemuksen tilannetta
Kelan asiakaspalveluun tulee nyt paljon kyselyjä hakemuksen käsittelyn tilanteesta. Asiakaspalvelussa ei kuitenkaan tiedetä yksittäisen asiakkaan hakemuksen käsittelyaikaa tai sitä, milloin päätös tulee.
Hakemuksen käsittelyn etenemistä voi seurata OmaKelassa, mutta OmaKelan viestillä hakemuksen tilanteesta ei voi saada tietoa. Asiakas saa tuen tililleen 2 pankkipäivää päätöksen tekemisen jälkeen.
Verkkosivuilta voi myös tarkistaa hakemusten keskimääräiset käsittelyajat. Sivulla näytettävä käsittelyaika on keskiarvo, joka on laskettu edeltävän 7 päivän ajalta. Osa hakemuksista käsitellään jonkin verran keskiarvoa nopeammin ja osa hitaammin. Hakemuksia käsitellään saapumisjärjestyksessä.
Lisätietoja asiakkaille:
Yhteyshenkilöt
Else TurtiainensuunnittelijaKela
Puh:+358 50 577 4666etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee 19.6.–1.8. arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Partiell vårdpenning kan nu sökas för hösten 202522.7.2025 10:42:00 EEST | Pressmeddelande
FPA betalar partiell vårdpenning till en förälder som har ett barn i årskurs 1 eller 2 och som har avtalat med sin arbetsgivare om förkortad arbetstid på grund av vården av barnet.
Osittaista hoitorahaa voi nyt hakea syksylle 202522.7.2025 10:42:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela maksaa osittaista hoitorahaa 1. ja 2. luokalla olevan lapsen vanhemmalle, joka on sopinut työnantajansa kanssa lyhyemmästä työajasta lapsen hoidon vuoksi.
You can now apply for partial care allowance for autumn 202522.7.2025 10:42:00 EEST | Press release
Kela pays partial care allowance to parents of children in the 1st or 2nd year of school who have agreed with their employer on shorter working hours due to child care.
FPA:s serviceställe i Lojo är stängt i slutet av sommaren – flyttar till ny adress i september21.7.2025 11:17:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Lojo flyttar till Nummisvägen 12–14 från 1 september. Lojo serviceställe är stängt 28.7–31.8. Kunder kan sköta sina FPA-ärenden också på nätet eller per telefon.
Kelan palvelupiste Lohjalla on suljettu loppukesän – muuttaa uuteen osoitteeseen syyskuussa21.7.2025 11:17:00 EEST | Tiedote
Kelan Lohjan palvelupiste muuttaa 1.9. osoitteeseen Nummentie 12-14. Lohjan palvelupiste on suljettu 28.7.–31.8. Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme