Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Helsingfors småbarnspedagogik ingriper i mobbning allt starkare

Dela

Stadens samtliga enheter arbetar för att förebygga och ingripa i mobbning enligt en gemensam verksamhetsmodell när småbarnspedagogikens och förskoleundervisningens verksamhetsperiod inleds augusti. 

Barn som leker ute.
Daghemmen ville ha ett eget program som bättre beaktar deras verksamhetsmiljö. Maija Astikainen Helsingfors stad

Antimobbningsprogrammet (AMP13) har redan i flera år använts i Helsingfors stads daghem, skolor och läroanstalter. Nu har dess innehåll redigerats för att bättre motsvara behoven inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. 

– En trygg gemenskap där man ser efter alla och alla får vara med i lekar är mycket viktig för barnets välfärd och lärande. Genom att satsa på dessa grundläggande känslo- och interaktionsfärdigheter bygger vi en grund som håller hela livet, säger Miia Kemppi, direktör för småbarnspedagogiken. 

Antimobbningsprogrammet för småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen utarbetades tillsammans med barnen och personalen och testades i 19 enheter. AMP13 uppdaterades så att det bättre lämpar sig för småbarnspedagogiken, eftersom daghemmen ville ha ett eget program som bättre beaktar deras verksamhetsmiljö. Som bakgrundsmaterial användes Nationella centret för utbildningsutvärdering NCU:s utredning om ingripande i mobbning inom småbarnspedagogiken. 

Programmet finns tillgängligt på webben  

Helsingfors antimobbningsprogram för småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen finns på stadens webbplats på finska, svenska och engelska.​ 

Mobbningsförebyggande verksamhet inom småbarnspedagogiken | Helsingfors stad  
Mobbningsförebyggande verksamhet inom förskoleundervisning | Helsingfors stad 

Projektexperter och pedagogiska experter inom sektorn och elevvårdspersonal har deltagit i utarbetandet av programmet. 

”Något som får någon annan att känna sig ledsen” 

I huvudstadsregionens senaste gemensamma enkät om kundupplevelser inom småbarnspedagogiken frågade vårdnadshavarna sina barn vad de tycker är tråkigt på daghemmet. Av barnen svarade 14 procent mobbning. Bråk mellan barn lyftes också fram. 

När barn i åldern 6–7 år på ett daghem i Helsingfors frågades vad mobbning är, svarade de följande: 

Mobbning är när man till exempel slår en vän. Och det känns inte bra, och då måste man genast berätta det för en vuxen. 

Att säga något elakt eller göra något mot en vän. 

Att skada någon. 

Att inte ta någon med i lek. 

Något som får någon annan att känna sig ledsen. 

– Barnen själva uttrycker det bäst: mobbning är att få någon annan att känna sig ledsen. Det är upp till oss vuxna att se till att inget barn behöver uppleva detta på vårt daghem. Därför inför vi nu antimobbningsprogrammet systematiskt. Det ger vår personal enhetliga sätt att stödja utvecklingen av kompiskunskaper och att omedelbart ingripa i mobbning, säger Kemppi. 

Mobbning lyftes upp i Barnbarometern 

I Barnombudsmannens färska Barnbarometer, där över 400 förskolebarn i hela landet intervjuades per telefon, var mobbning en vanlig erfarenhet: en procent av barnen uppgav att de alltid blir mobbade i förskolan och 56 procent uppgav att de mobbas ibland. Av barnen uppgav 17 procent också att de inte alltid har en kompis i förskolan. 

I samband med uppdateringen av läroplanerna i våras frågade Helsingfors barn i 15 förskolegrupper om deras åsikter om lärande, lek, vuxnas roll, atmosfär, vänner, gemenskap och övergången till skolan. I samtalen med förskolebarnen framkom vänner som något positivt. Samtidigt nämnde barn i nästan alla grupper bråk och att bli utesluten från lekar som tråkiga saker.  

Förskolebarnen beskrev en trevlig kompis så här: 

Någon som tar alla med i lekar. 

Du får en genom att träffas och säga ditt namn. 

Någon som leker trevliga lekar med andra. 

Att ingripa i och förebygga mobbning är centrala förpliktande uppgifter inom småbarnspedagogiken. Enligt lagen om småbarnspedagogik ska barnen skyddas från våld, mobbning och andra former av trakasserier. 

Under hösten kommer personalen inom Helsingfors småbarnspedagogik att få en introduktion till det uppdaterade antimobbningsprogrammet samt stödmaterial om ämnet också för föräldramöten. 

Länkar: 

NCU:s utredning om ingripande i mobbning inom småbarnspedagogiken 

Barnbarometern 2025 (på finska) 

Nyckelord

Kontakter

Sektorn för fostran och utbildning ansvarar för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den finska yrkesutbildningen och den fria bildningen i Helsingfors. Till sektorn hör dessutom förvaltningsenheter.

Följ Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye