Päärataryhmä uudistui – ensi vuonna tulossa päärata-aiheinen tapahtuma
Pääradan ympärillä riittää nyt näkyvyyttä: kehittämisselvityksiä, raideleveysasiaa ja pian myös strategiaa ja seminaaria. Päärataryhmä on laaja-alainen pääradan ja sen jatkoyhteyksien kehittämistä edistävä yhteisö, joka keskittyy kansalliseen ja EU-tason vaikuttamis- ja edunvalvontatyöhön.

Vuoden 2024 loppupuoli toi uudistuksia Päärataryhmän toimintaan. Jäsenistöstä on poistunut arvokkaita konkareita, mutta vastaavasti uusia osaajia ja jopa kokonaan uusia organisaatioita liittyi mukaan. Vetovastuu säilyy Pirkanmaalla, tarkemmin Pirkanmaan liitolla: joulukuussa 2024 puheenjohtajana aloitti suunnittelujohtaja Ruut-Maaria Rissanen ja sihteerinä Juho Vehviläinen.
Rooli sopiikin meille alueena loistavasti: onhan meillä rautateiden vilkkain solmupiste Tampere, maan liikennöidyin rata Helsinkiin, pahan pullonkaulan muodostava yksinäinen raide kohti Seinäjokea ja useita rooleiltaan mielenkiintoisesti eriäviä liityntäratoja.
Uusilla vastuunjaoilla on elokuuhun 2025 tultaessa ehditty pyöräyttää kolme Päärataryhmän kokousta. Esittelyissä ja keskusteluissa on pyörinyt useita teemoja: tulevan EU-ohjelmakauden rahoitusjärjestelyjä, ostojunaliikenteen ”Raidereformia”, valmistuneita rataverkon selvityksiä ja suunnitelmia sekä mediassakin uusia kierroksia saanutta siirtymää eurooppalaiseen raideleveyteen. Lisäksi on sovittu Päärataryhmän toiminnan painopisteistä ja pääratasivustoakin koitettu päivittää.
Pääradan ja liityntälinjojen osalta viimeiset puoli vuotta ovat olleet tapahtumarikkaita. Alkuvuonna merkittäviä edistysaskeleita tapahtui Raidereformissa, kun Traficomin alustava näkemys 2030-luvun ostoliikenteen vaihtoehtoisista kokonaisuuksista julkaistiin. Valmistelu on tämän jälkeen edennyt mm. toimivaltaa ja kalustoyhtiötä koskevan lainsäädännön muodossa, ja kesäkuussa saatiin myös kaivattuja poliittisia linjauksia: lähtökohta on nyt se, että valtion turvaa kaiken nykyisen ostojunaliikenteen jatkumisen.
Keväämmällä iloisia uutisia Pääradalle saatiin puoliväliriihestä, kun Riihimäki-Tampere -välin kohtauspaikat ja peruskorjauksen käynnistys saivat yhteensä 100 M€ rahoituksen. Kun huomioidaan myös Tampereen henkilöratapihahankkeen rahoituksen lisäys sekä vuoden 2024 loppupuolen MAL-sopimuksissa sovitut investoinnit, voi suoritusta pitää onnistuneena.
Viime viikkoina valtakunnallista näkyvyyttä on saanut Pääradan pidemmän aikavälin kehittäminen. Riihimäki-Tampere -välille valmistui mainion kattava kehittämisselvitys, jonka 700 M€ toimenpidepaketissa riittänee tekemistä vuosikymmeniksi. Vielä reilusti mittavampi paketti on Pohjois-Suomesta alkava Suomen rataverkon muuttaminen eurooppalaiseen raideleveyteen. Hankkeen ilmiselvät perusteet ovat huoltovarmuus ja sotilaallinen liikkuvuus, mutta toteutuksesta tullee aikamoinen rupeama. Ensimmäisenä muutettava rataosuus vaikuttaisi olevan Pääradan pohjoisin osuus Torniosta Kemiin.
Vielä niistä Päärataryhmän omista tavoitteista. Ryhmämme näkemys on, että kaikesta toteutuneesta ja tapahtuvasta huolimatta Päärata tarvitsee profiilinnoston. Tätä profiilia nostamme kahdella tapaa: ensin toteutamme Päärata 2050 – työnimellä kulkevan Pääradan ja liityntälinjojen pitkän aikavälin kehittämisstrategian. Työ tulee sisältämään vision, skenaariot ja toteuttamispolun siitä, millainen on Suomen rataverkon selkäranka 25 vuoden päästä.
Strategiatyön julkaisu tulee myös olemaan oiva tekosyy järjestää pitkästä aikaa Päärata-aiheinen tapahtuma: tervetuloa siis Päärataseminaariin keväällä 2026! Tästä lisää heti alkusyksystä.
-----
Päärataryhmä on laaja-alainen pääradan ja sen jatkoyhteyksien kehittämistä edistävä yhteisö, joka keskittyy kansalliseen ja EU-tason vaikuttamis- ja edunvalvontatyöhön. Ryhmään kuuluu 11 maakuntaa, suurimmat kaupungit ja elinkeinoelämän edustajia. Kuultavana vierailee tyypillisesti asiantuntijoita mm. Liikenne- ja viestintäministeriöstä, Traficomista sekä Väylävirastosta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ruut-Maaria RissanenSuunnittelujohtajaPirkanmaan liitto
Maakuntakaava, liikennejärjestelmäsuunnittelu, maankäytön, liikenteen tai ympäristön suunnittelua koskevat kysymykset.
Juho VehviläinenLiikennesuunnittelijaPirkanmaan liitto
Toimin Pirkanmaan liikennejärjestelmätyöhön liittyvissä suunnittelutehtävissä ja vastaan liikenneselvitysten sekä aiheeseen liittyvien lausuntojen valmistelusta. Lisäksi osallistun asiantuntijana erilaisiin yhteistyöverkostoihin ja projekteihin.
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.
www.pirkanmaa.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto
Pirkanmaan liitto katsoo, että alueidenkäyttölain uudistus heikentäisi huomattavasti suunnittelun sujuvuutta11.8.2025 16:39:02 EEST | Tiedote
Pirkanmaan liitto esittää vakavan huolensa siitä, että alueidenkäyttölain uudistamista koskeva säädöskokonaisuus perusteluineen synnyttäisi suunnittelujärjestelmän, joka poikkeaisi nykyisestä hallitsemattoman paljon. Tällä tulisi toteutuessaan olemaan vaikeasti arvioitavia tai osin arvaamattomia seurauksia. Pirkanmaan liiton maakuntahallitus antoi lausuntonsa alueidenkäyttölain uudistuksesta.
Kuntien edustajainkokous valitsi Pirkanmaan liiton maakuntavaltuuston jäsenet27.6.2025 10:03:04 EEST | Tiedote
Pirkanmaan kuntien edustajainkokous kokoontui perjantaina etäyhteyksin sinetöimään maakuntavaltuuston valinnan toimikaudeksi 2025–2029. Pirkanmaan liiton maakuntavaltuustoon valittiin yhteensä 63 jäsentä ja kullekin henkilökohtainen varajäsen.
Pirkanmaan kunnille luvassa tukea kiertotaloussiirtymään16.6.2025 10:14:52 EEST | Tiedote
Pirkanmaan liitto mukaan kiertotalouden green deal –sitoumukseen. Kiertotalous ei ole enää vain ympäristöteko – se on myös kilpailukykyä, huoltovarmuutta ja säästöjä. Pirkanmaan liitto on tehnyt alueellisen kiertotalouden green deal -kattositoumuksen edistääkseen kestävää ja resurssiviisasta tulevaisuutta. Sitoumus tukee kuntia konkreettisissa toimenpiteissä ja avaa uusia mahdollisuuksia kiertotalouden ratkaisujen kehittämiseen ja pilotointiin.
Selvitys Haapamäen radan tulevaisuudesta valmistui – sähköistäminen vahvin vaihtoehto12.6.2025 10:33:34 EEST | Tiedote
Pirkanmaan osalta tärkeää on erityisesti varmistaa junaliikenteen jatkuvuus Orivesi–Haapamäki-radalla. Kiskobussit ovat erityisesti Juupajoen ja Mänttä-Vilppulan joukkoliikenteen runkoyhteys, jota ei tiheämpikään bussiliikenne korvaa.
Uudistuvan teollisuuden vaihemaakuntakaavan tavoitteista pyydetään pian palautetta28.4.2025 13:00:43 EEST | Tiedote
Pirkanmaa tarvitsee Läntisen vienti-Suomen veturina uudistuvaa teollisuutta. Uudet teollisuuden investoinnit edellyttävät riittävästi soveltuvia sijaintipaikkoja. Kasvumaakunnassa niitä on vaikeaa löytää, siksi aluevarauksia tuleekin tarkastella koko maakunnan tasolla riittävän ajoissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme