Kela/FPA

Långa köer i FPA:s handläggning av ansökningar om studiestöd

Dela

På grund av förändringen i stödet för boende för studerande har FPA fått in ett stort antal ansökningar om bostadstillägg. Handläggningstiderna för ansökningar om studiestöd och bostadstillägg har blivit längre och besluten kan dröja längre än vanligt.

Handläggningstiderna för ansökningar om studiestöd och bostadstillägg är fortfarande längre än normalt. På grund av detta har en del studerande ännu inte fått det studiestöd eller bostadstillägg som de ansökt om för augusti. FPA beklagar att handläggningen drar ut på tiden och de olägenheter som det medför för kunderna.

– Det stora antalet ansökningar från högskolestuderande beror på övergången från allmänt bostadsbidrag till bostadstillägg. Största delen av dessa studerande bor ensamma och uppskattningsvis kommer minst 150 000 att ansöka om bostadstillägg, säger Marianne Schauman-Lindberg, chef för handläggningscentret för studiestöd.

Den 7 augusti var cirka 82 000 ansökningar om studiestöd från högskolestuderande under behandling vid FPA. För närvarande tar handläggningen av ansökningarna längre tid än de 14 dagar som är FPA:s egen målsättning. Högskolestudierna och de studerandes rätt till studiestöd börjar i regel först i september, då de flesta studerande också kommer att få sitt studiestöd.

– Än så länge kommer det in fler ansökningar per dag till FPA än vi hinner behandla, men trenden vänder troligen nästa vecka, säger Schauman-Lindberg.

Antalet ansökningar om studiestöd från studerande på andra stadiet ökar fortfarande, men antalet avgöranden är nu högre än antalet inkomna ansökningar och handläggningen sker inom den målsatta tiden på 14 dagar. Tidigare år har antalet ansökningar om studiestöd för andra stadiet börjat minska i mitten av augusti. 

FPA har förutsett ökningen av antalet ansökningar och utbildat mer personal för handläggning av ansökningar om bostadstillägg. Personalen arbetar också övertid för att säkerställa att så många ansökningar som möjligt behandlas.

Handläggningen av ansökan kan följas i MittFPA

FPA:s kundtjänst får många frågor om hur handläggningen framskrider, och därför har FPA ökat resurserna för sin telefontjänst. Kundtjänsten kan dock inte svara på hur lång handläggningstiden är för en enskild ansökan eller när ett beslut kommer att meddelas.

Kunden kan i MittFPA kontrollera att hens ansökan är i behandling, men mer noggrann information om ansökans behandlingstid går inte att få genom att skicka ett meddelande i MittFPA. Kunden får stödet på sitt konto 2 bankdagar efter att beslutet har fattats.

Närmare information för kunderna:

Studiestödets bostadstillägg

Nyckelord

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret 19.6.–1.8. vardagar kl. 9–15. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye