Yksinäisyys heikentää lasten digiarkea – Pelastakaa Lapset selvitti yli 10 000 viidesluokkalaisen digiturvataitoja
Pelastakaa Lasten Huippula-kyselyssä saadut yli 10 000 viidesluokkalaisen vastaukset paljastavat, että erityisesti yksinäisyyttä usein kokevien lasten digihyvinvointi on muita lapsia heikompaa.
Parhaiten viidesluokkalaiset hallitsevat digiarjen tasapainoon, osallisuuteen ja vuorovaikutukseen liittyviä taitoja. Sen sijaan osaaminen oli heikompaa kysymyksissä, jotka kartoittivat oppilaiden toimintaa sosiaalisessa mediassa tai digipelien parissa sekä heidän kykyään hallita keskittymistä ja digihäiriöitä kotiläksyjen aikana.

Pelastakaa Lasten Huippula-palvelu tarjoaa varhaiskasvatuksen ja alakoulujen opettajille helppokäyttöisiä ja laadukkaita materiaaleja mediakasvatuksen tueksi. Palvelun käyttö ja kaikki oppimateriaalit ovat maksuttomia ja koulujen käytössä valtakunnallisesti suomeksi ja ruotsiksi.
Huippula-palvelussa käytössä olevaan Suomen viidesluokkalaisten digitaalista hyvinvointia ja turvallisuutta kartoittavaan kyselyyn vastasi yli 10 000 lasta. Kysely selvittää lasten osaamista tasapainoiseen digiarkeen, osallisuuteen ja vuorovaikutukseen, turvallisuuteen ja turvataitoihin sekä kriittiseen medialukutaitoon liittyvissä kysymyksissä.
Selvityksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa viidesluokkalaisten digiosaamisen vahvuuksista ja kehittämiskohteista sekä siitä, miten eri taustatekijät heijastuvat oppilaiden digitaaliseen hyvinvointiin. Selvitys tukee opetuksen ja tukitoimien kehittämistä niin, että jokaisella lapsella on mahdollisuus rakentaa tasapainoinen, turvallinen ja hyvinvoiva digiarki.
Lasten kokemus yksinäisyydestä heikentää digiarkea
Sukupuolten väliset erot kyselyn tuloksissa olivat pieniä, mutta tytöt suoriutuivat kysymyksissä keskimäärin parhaiten. Ei-binääriset oppilaat saivat heikoimmat tulokset.
Yksinäisyyden kokemus heikensi oppilaiden suoriutumista digihyvinvointia mittaavissa tehtävissä.
– Paljon yksinäisyyttä kokevat oppilaat kokevat enemmän emotionaalista kuormitusta ja haasteita tasapainoisen digiarjen luomisessa kuin oppilaat, jotka tuntevat yksinäisyyttä harvoin tai eivät lainkaan, sanoo Pelastakaa Lasten asiantuntija Ronja Quagraine.
Ruotsinkielisten oppilaiden digiosaaminen oli keskimäärin heikompaa kuin suomenkielisten, erityisesti kriittisessä medialukutaidossa. Tätä voi selittää esimerkiksi oppimateriaalien saatavuuden ero sekä se, että ruotsinkieliset oppilaat saattavat joutua käsittelemään netissä enemmän vieraskielistä sisältöä kuin suomenkieliset.
Sosiaalisessa mediassa itsestään julkisesti sisältöä, kuten kuvia ja videoita, jakavat oppilaat olivat vahvempia osallisuudessa, vuorovaikutuksessa ja kriittisessä medialukutaidossa, mutta heillä oli enemmän haasteita tasapainoisen digiarjen säilyttämisessä.
Lapset, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa, menestyivät taas parhaiten tasapainoiseen digiarkeen liittyvissä kysymyksissä, mutta heikommin muilla kyselyn osa-alueilla.
Lasten digiturvallisuuden vahvistaminen vaatii toimenpiteitä
Pelastakaa Lapset suosittelee, että koulut panostavat digiturvallisuuteen ja medialukutaitoon sekä puuttuvat kiusaamiseen yhtenäisillä ja toimivilla malleilla.
– Koulujen on aktiivisesti kehitettävä osallisuutta vahvistavia yhteisöllisiä toimintamalleja, jotka ehkäisevät yksinäisyyttä ja tukevat jokaisen oppilaan hyvinvointia. Erityisen tärkeää on huomioida haavoittuvassa asemassa olevat lapset. Kuntien vastuulla on myös varmistaa riittävä koulutus henkilöstölle, turvallisten aikuisten läsnäolo kouluissa sekä ajantasaiset tunne- ja turvataitomateriaalit. Huippula-palvelumme tarjoaakin alakoulujen käyttöön opetussuunnitelman mukaisia maksuttomia materiaaleja, Ronja Quagraine sanoo.
Tärkein mediakasvatus tapahtuu kuitenkin kotona, ja vanhemmilla on tärkeä rooli lasten digiarjen turvaajina. Pelastakaa Lapset tarjoaa Huippulassa materiaaleja myös vanhemmille mediakasvatuksen tueksi.
Toimituksille tiedoksi:
Pelastakaa Lapset ry:n Huippula-kyselyyn vastasi 10 312 viidesluokkalaista ajanjaksolla 17.1.2023–31.10.2024. Kyselyn yhteydessä oppilailta tiedusteltiin taustoittavia tietoja, kuten sukupuolta, yksinäisyyden kokemusta ja omien tietojen jakamista sosiaalisessa mediassa.
Linkki selvitykseen Verkossa varttumassa – Suomalaisten viidesluokkalaisten digiosaaminen, -turvallisuus ja -hyvinvointi Huippula-kyselyn valossa: https://www.pelastakaalapset.fi/ajankohtaista/verkossa-varttumassa-suomalaisten-viidesluokkalaisten-digiosaaminen-turvallisuus-ja-hyvinvointi-huippula-kyselyn-valossa/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ronja Quagraine, asiantuntija, Pelastakaa Lapset ry, puh. 050 477 3523, ronja.quagraine@pelastakaalapset.fi
Elina Pitkäranta, viestinnän asiantuntija, Pelastakaa Lapset ry, puh. 050 349 4918, elina.pitkaranta@pelastakaalapset.fi
Kuvat

Linkit
Pelastakaa Lapset ry
Pelastakaa Lapset on maailman johtava sitoutumaton lapsijärjestö ja lastensuojelun ammattilainen. Turvaamme jokaisen lapsen oikeuden elämään, suojeluun, oppimiseen ja osallisuuteen Suomessa ja maailmalla. Meillä on yli sadan vuoden kokemus lapsen oikeuksien edistämisestä. Tuomme lapset ja aikuiset yhteen rakentamaan pysyvästi parempaa tulevaisuutta. Koska lasten tulevaisuus alkaa nyt.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pelastakaa Lapset ry
Pelastakaa Lapset: Joka viides lapsi altistuu tahtomattaan itsetuhoisuutta ja sotaa käsittelevälle sisällölle verkossa14.10.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Pelastakaa Lasten tänään julkaiseman selvityksen mukaan joka viides (21 %) lapsi altistuu verkossa tahtomattaan itsetuhoisuutta ja sotaa käsitteleville sisällöille. Yli puolet (54 %) lapsista kertoo kohdanneensa ikävää tai pelottavaa sisältöä verkossa.
Joka kolmas tyttö kohtaa netissä seksuaaliväkivaltaa – viestit muuttuvat seksuaalisiksi usein jo alle tunnissa16.9.2025 05:00:00 EEST | Tiedote
Pelastakaa Lasten tekemän selvityksen mukaan viidennes lapsista – tytöistä jopa kolmannes – on kokenut verkossa seksuaaliväkivaltaa. Lapset kertovat harvoin kokemuksistaan kenellekään, sillä toisaalta ilmiö ahdistaa, mutta toisaalta näyttäytyy heille jopa liian arkipäiväisenä.
Afganistanin maanjäristyksen jälkeen tuhannet lapset hädässä2.9.2025 16:58:07 EEST | Tiedote
Tuhannet lapset tarvitsevat kipeästi ruokaa, vettä ja suojaa Itä-Afganistanissa. Avustusryhmät kamppailevat aikaa vastaan pelastaakseen loukkaantuneita ihmisiä maanjäristyksen tuhoamista syrjäisistä kylistä, kertoo Pelastakaa Lapset.
Ukrainan etulinjassa elävien lasten koulunkäynnissä jatkuvia keskeytyksiä jo neljättä vuotta1.9.2025 17:00:00 EEST | Tiedote
Sota on vienyt Ukrainan etulinjassa eläviltä lapsilta jo 25 % enemmän koulupäiviä kuin koronapandemian aikainen maailman pisin koulujen sulku. Pommisuojien puuttumisen takia lasten on edelleen liian vaarallista käydä koulua, kertoo Pelastakaa Lapset.
Afganistanissa satoja kuolonuhreja vaatinut maanjäristys – Avustusryhmät matkalla tuhoalueille1.9.2025 13:09:16 EEST | Tiedote
Afganistania ravistellut maanjäristys on vaatinut yli 800 ihmisen hengen. Pelastakaa Lapset on käynnistänyt toimet katastrofista kärsivien lasten ja perheiden auttamiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme