Kaatumistehtävien hoito nopeutui pohjoisessa Keski-Suomessa
Keski-Suomen hyvinvointialueella käynnistettiin 5.5.2025 yhteistyö ensihoidon, kenttäjohdon, turvapuhelinkeskuksen sekä sosiaali- ja kriisipäivystyksen välillä. Yhteistyö koski turvapuhelinhälytysten hoitoa kaatumistehtävissä. Toiminta-alueeksi rajattiin aluksi Pihtipudas, Viitasaari, Kinnula, Karstula ja Kannonkoski. Ensihoidon ja turva-auttajien yhteistyötä laajennetaan pohjoisen Keski-Suomen mallin mukaisesti tänään (18.8.2025) Joutsaan, Keuruulle, Hankasalmelle, Konnevedelle ja Jämsään. Varsinainen tilannekeskus avautuu Sairaala Novan läheisyyteen lokakuussa.

Ensimmäisen vaiheen tulokset lupaavia
Ensimmäisessä vaiheessa yhteistyön tavoitteena oli saada turvapuhelinhälytyksen tehneelle kaatuneelle henkilölle mahdollisimman nopeasti apua ensihoidon toimesta, mikäli turva-auttajan ei olisi mahdollista päästä autettavan asiakkaan luokse tarpeeksi ajoissa. Näissä tilanteissa kenttäjohto arvioi turvapuhelinkeskukselta tulleen virka-apu pyynnön tilannekuvan perusteella eli olisiko ensihoidon mahdollista järjestää virka-apua turva-auttajille. Reilun kahden kuukauden perusteella yhteistyö virka-apu pyynnöistä ensihoidon ja turvapuhelinkeskuksen välillä on ollut hyvää ja sujuvaa. Esimerkiksi kesäkuussa potilaan luokse päästiin keskimäärin 23 minuutissa.
- Reilun parin kuukauden aikana turvapuhelinkeskus pyysi noin kymmenkunta kertaa virka-apua ensihoidolta, jossa turva-auttajat eivät ennättäneet avuntarvitsijan luokse tarpeeksi nopeasti. Turvapuhelinkeskuksen henkilökunta on pitänyt yhteistyötä tervetulleena, kertoo palvelupäällikkö Sanna Liljeroos.
Myös ensihoitajilta saatujen kommenttien perusteella yhteistyö on koettu positiiviseksi, eivätkä virka-aputehtävät ole aiheuttaneet päivittäiseen toimintaan mitään häiriötä.
- Ensihoitajilta on saatu myös sellaista palautetta, että tällainen yhteistyö on tuonut myös heidän työhönsä mielekästä tekemistä etenkin hiljaisella pohjoisen Keski-Suomen alueella. Tietyt kaatumistilanteet eivät ole pelkästään asiakkaan avustamista ylös, vaan siinä voi olla kyse esimerkiksi lonkkamurtumasta, jonka ensihoitajat pystyvät hoidon tarpeen arvion jälkeen helposti toteamaan ja potilas on päässyt nopeasti lopulliseen hoitoon Sairaala Novaan, kertoo ensihoitopäällikkö Anssi Aunola.
Hyvin kokemusten perusteella ensihoidon ja turva-auttajien yhteistyötä laajennetaan pohjoisen Keski-Suomen mallin mukaisesti tänään (18.8.2025) myös Joutsaan, Keuruulle, Hankasalmelle, Konnevedelle ja Jämsään.
Koko Keski-Suomen hyvinvointialueen laajuinen sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus avataan Sairaala Novan läheisyyteen lokakuussa
Sairaala Nova läheisyyteen avataan tilojen valmistuttua lokakuussa koko Keski-Suomen hyvinvointialueen kattava sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus. Tuolloin saman tilannekeskuksen sisällä toimivat yhteistyössä ympärivuorokautisesti jo ensimmäisessä vaiheessa mukana olleet sosiaali- ja kriisipäivystys, ensihoidon kenttäjohto sekä turvapuhelinkeskus. Näiden lisäksi tilannekeskukseen mukaan tulevat myös kotisairaalassa toimiva Kohta yksikkö, joka on erikoistunut ikääntyvien äkillisiin terveysongelmiin sekä tilannekeskusta koordinoivat tilannekeskuspäivystäjät.
Yhteistyön tavoitteena on sujuvat palvelut ympärivuorokautisesti viikon jokaisena päivänä
Tilannekeskuksen tavoitteena on tehostaa ympärivuorokautisesti toimivien yksiköiden resurssien käyttöä. Tilannekeskuksessa tilannekeskuspäivystäjät näkevät nopeasti erilaisten teknisten ohjelmistojen ja järjestelmien avulla, mitkä yksiköt ovat käytettävissä ja missä ne sijaitsevat. Tehostetun yhteistyön avulla apu saadaan oikeaan paikkaan nopeammin ja järkevämmin. Kiireelliset tehtävät ovat aina etusijalla ja ne hoidetaan kuten ennenkin.
- Tilannekeskuksen toimijoiden tehtävänä on auttaa hyvinvointialueen eri sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköitä ja niiden henkilökuntaa ennakoimattomissa kiireettömissä tehtävissä. Tämä tuo turvaa eritysesti ilta- ja yöaikaan työskentelevälle henkilökunnalle, jotka tulevat jatkossa saamaan apua ja tukea tilannekeskuksen henkilökunnalta ympärivuorokautisesti, vuoden jokaisena päivänä, toteaa projektipäällikkö Joni Lehtonen.
Tilannekeskuksella on myös mahdollisuus reagoida ympärivuorokautisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa ilmeneviin erilaisiin häiriötilanteisiin, joista esimerkkinä vaikkapa sähkönjakelun häiriöt.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Joni Lehtonen, projektipäällikkö, p. 040 523 2831, joni.m.lehtonen@hyvaks.fi
Sanna Liljeroos, palvelupäällikkö, p. 050 517 0240, sanna.liljeroos@hyvaks.fi
Anssi Aunola, ensihoitopäällikkö, Päivystys ja ensihoito, p. 040 832 1510, anssi.aunola@hyvaks.fi
Viestinnän yhteyshenkilö: Tuija Melville, p. 040 779 7071, tuija.melville@hyvaks.fi
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea.
Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 12 500 ammattilaista. Tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.
Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi.
Viestintäpalveluiden yhteissähköposti: viestinta(at)hyvaks.fi.
Facebook: @hyvaks, X: @hyvaks, Instagram: @hyvaks, LinkedIn: Keski-Suomen hyvinvointialue,YouTube: Keski-Suomen hyvinvointialue
#hyvaks #hyväarkikaikille
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen hyvinvointialue
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote18.8.2025 03:51:47 EEST | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 18.8.2025 RAKENNUSPALO, KESKISUURI, HÄKKISENKORVENTIE, PIHTIPUDAS Pihtiputaalla, lähellä maakunnan rajaa Häkkisenkorventiellä, tuhoutui noin 10 neliömetrin kokoinen maatilan lämpökeskus maanantain vastaisena yönä. Palo ei päässyt leviämään tilan muihin rakennuksiin, lämpökeskus oli jo suurilta osin palanut pelastuslaitoksen päästessä paikalle. Kohteessa kävi neljä pelastuslaitoksen yksikköä. Henkilövahinkoja ei aiheutunut. Pelastuslaitos selvittää palon syttymissyytä.
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote17.8.2025 00:09:54 EEST | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 16.8.2025 Ihmisen pelastaminen vedestä, Paatelan kanava, Äänekoski Pelastuslaitos hälytettiin ihmisen pelastaminen vedestä tehtävälle, Äänekosken Paatelan kanavalle, sivullisen kuultua avunhuutoja sulun suunnalta. Pelastuslaitos tiedusteli alueen ja varmisti, että veden varassa ei ollut ketään. Lisätietoja: päivystävältä palomestarilta puh. 0500 542 112
Hyvinvointialuejohtajien kannanotto: Sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustusten lisäleikkauksista luovuttava15.8.2025 16:39:11 EEST | Tiedote
Sote-järjestöjen valtionavustusten lisäleikkaukset eivät olisi säästö, vaan jättäisivät sadat tuhannet ihmiset ilman ehkäisevää ja varhaista tukea. Ne kasvattaisivat hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia ja vaarantaisivat sisäistä turvallisuutta, totetavat hyvinvointialuejohtajat kannanotossaan.
Hyvinvoinnin ja terveyden lautakunta päättää omaishoidon myöntämisen perusteista 20.8. kokouksessaan15.8.2025 12:06:15 EEST | Tiedote
Keski-Suomen hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden lautakunta ja turvallisuuslautakunta pitävät ensimmäiset kokouksensa keskiviikkona 20.8. Hyvinvoinnin ja terveyden lautakunta päättää kokouksessaan muun muassa omaishoidon tuen myöntämisen perusteista ja jälkihuollon harkinnanvaraisen tuen myöntämisperusteista.
Asiakkaiden kokemus keskiössä – sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkuuskertomus tukee palveluiden kehittämistä14.8.2025 14:53:50 EEST | Tiedote
Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkuuskertomuksella kuvataan vuoden 2024 asiakkaiden ja potilaiden tyytyväisyyttä palveluihin sekä arvioidaan asiakaskokemuksen pohjalta palveluihin pääsyä, palveluiden laatua sekä vuorovaikutusta. Asiakkuuskertomus peilaa asiakkaiden ja potilaiden raportoimaa tietoa hyvinvointialueen strategisiin tavoitteisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme