MIELI Suomen Mielenterveys ry

“Jag skulle inte vara vid liv utan den här tjänsten”. MIELI Kristelefon svarade på rekordmånga samtal i sommar

Dela

Människors hopplöshet och illamående verkar ha ökat, vilket syns i MIELI Kristelefon -och chatt. Många tyngs av ekonomiska problem och bland annat föräldrars oro för ungdomarnas illamående hörs i samtalen. Att ta kontakt med Kristelefonen kan rädda liv och hjälpa en att orka framåt trots en belastande situation.

iStock

MIELI Kristelefon svarade på fler samtal i juni och juli än under motsvarande period tidigare år. Kristelefonen svarade 20 781 gånger, vilket är 23% mer än sommaren förut. Svarsprocenten för Kristelefonen har under hela början av året varit 36% och i juni och juli 40%. En bättre svarsprocent betyder att till exempel självdestruktiva personer får tag på någon att prata med snabbare utan många kontaktförsök.

Rekordmånga var också samtalen som handlar om självdestruktivitet i både Kristelefonen och i MIELI krischatt. I juni och juli hölls 1400 sådana samtal, alltså i medeltal 23 gånger per dygn. Den som ringde var akut självdestruktiv i medeltal i fyra samtal per dygn. De självdestruktiva samtalens andel var lite högre under sommaren än annars under början av året.

"Problemen är mångfacetterade och den allmänna hopplösheten har gått från samhällelig nivå till upplevelser på individnivå. Framtidshoppet och tillförsikten har dessvärre minskat, och många tänker att saker inte blir bättre. Det här kan vara orsaken till att de självdestruktiva samtalen har öka", säger Susanna Winter, chef för krisarbetet i telefon och på nätet vid MIELI rf.

Också föräldrarnas oro för ungdomarnas självdestruktivitet, användning av rusmedel och utmattning ökar. MIELI Kristelefon tar också emot många samtal om ekonomiska problem och hur de belastar människor. En allmän hopplöshet över att pengarna inte räcker till för att leva kommer fram i många samtal. Hos en del leder oron över ekonomin till självdestruktiva tankar.

"Ekonomiska problem får många att känna att de är i en återvändsgränd, speciellt när det finns också andra problem i bakgrunden. Att leta efter hjälp och stöd kräver resurser som inte finns i en krissituation. Många av dem som tar kontakt berättar att alla pengar går till mat och boende och att pengarna inte räcker till till exempel mediciner", säger Winter.

Ett krissamtal hjälper

Även om Kristelefonen -och chatten möter fler som talar om självdestruktivitet och fler som har ekonomiska problem än tidigare, får folk också tydligt hjälp av samtalen. Kundresponsen och upplevelserna bland dem som har jour visar att de som tar kontakt har nytta av samtalen: samtalet får den som tar kontakt att se på framtiden med större tillförsikt och får hen mår bättre efter samtalet.

Den som ringer kan också med hjälp av samtalet hitta andra former av hjälp, tex kamratstödsgrupper. Snabbt samtalsstöd som finns att tillgå också på natten och på helger är viktigt för människor.

"Den som ringer berättar ofta att hen har blivit hörd och bemött och att hen mår bättre. Många som varit självdestrukitva då de tagit kontakt har tackat och sagt att samtalet har räddat deras liv. Det är förstås alltid bästa möjliga respons för oss", säger Winter.

I kristelefonen - och chatten svarar både utbildade krisarbetare och utbildade frivilliga med stöd av professionella. MIELI rf:s finansiering för krishjälp är, liksom för andra social- och hälsovårdsorganisationer, hotad av nedskärningar i regeringens budgetberedning. Därför blir givarnas stöd allt viktigare så att både den frivilliga och den professionella krishjälpen kan fungera..

"Vi är glada över att vi har kunnat hjälpa allt fler människor i kris. Tack vare givarna kunde vi under sommaren öka antalet personer som svarar i telefon och i chatten", säger Winter.

Statistik över MIELI Kristelefon och -chattens för juni och juli

(föregående sommar inom parentes):

  • Besvarade samtal till Kristelefonen: 20 781 (16 911), en ökning på 23 %
  • Svarsfrekvens i Kristelefonen, början av året: 36 % (26 %)
  • Genomförda samtal i Krischatten: 666 (522), en ökning på 28
  • Svarsfrekvens i Krischatten, början av året: 46 % (35 %)
  • Självdestruktiva kontakter under sommaren: 1 405 i Kristelefonen och 118 i Krischatten (1 190 + 71).
  • Självdestruktiva kontakter under början av året: 4 598 i Kristelefonen och 445 i Krischatten (3 963 + 257).
  • Samtal om ekonomi i Kristelefonen: under sommaren 360 (253) och under början av året 1 177 (919).

MIELI Kristelefon

På svenska, tfn 09 2525 0112,  mieli.fi/kristelefon
På finska , tfn 09 2525 0111, öppen dygnet runt,  mieli.fi/kriisipuhelin 

På engelska, tfn 09 2525 0116,  mieli.fi/helpline

MIELI Krischatt
Öppen må och to kl. 15–21 samt ti och ons kl. 15–19,  mieli.fi/kriisichat (sidan på finska)

All MIELI rf:s samtalshjälp: mieli.fi/sv/stod-och-hjalp/

 

Kontakter

Andra språk

Följ MIELI Suomen Mielenterveys ry

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från MIELI Suomen Mielenterveys ry

MIELI ry vetoaa hallitukseen kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytysten turvaamiseksi28.4.2025 09:36:03 EEST | Tiedote

Hallituksen päättämät leikkaukset sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustuksiin tulevat olennaisesti heikentämään järjestöjen kykyä vahvistaa terveyttä ja hyvinvointia Suomessa. Leikkaukset ennaltaehkäisevästä työstä eivät säästä, vaan aiheuttavat jatkossa lisäkustannuksia yhteiskunnalle. Lisäleikkausten sijaan jo päätettyjen leikkausten kokonaisvaikutukset on arvioitava ja järjestöjen työhön vaikuttavat muutokset valmisteltava yhteistyössä, jotta muutosten kielteiset vaikutukset yhteiskuntaan ja väestön hyvinvointiin jäävät mahdollisimman pieniksi.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye