Ysi on ykkönen – Suomen ruuhkaisin väylähanke valtatie 9 on pantava liikkeelle nyt!
Yhdeksän Pirkanmaan kehittäjäorganisaatiota vetoaa hallitukseen: valtatie 9:n Alasjärvi–Käpykangas-välin parantaminen on Väyläviraston ykkösprioriteetin kiireellinen kärkihanke Suomen poikittaisliikenteessä. Päätös sen rahoittamisesta on tehtävä nyt syyskuun budjettiriihessä – pelkät lupaukset eivät enää riitä.

– Valtatie 9 Tampere–Jyväskylä-välillä on valtakunnallisesti merkittävin liikenteen pullonkaula, ja sen korjaaminen on aloitettava välittömästi, vaatii Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen.
– Kyseessä on Suomen ruuhkaisin ja onnettomuusherkin kaksikaistainen valtatie. Tietoon perustuvat päätöksenteon kriteerit täyttyvät – mutta päätöksiä ei kuulu. Tämä on raskasta
liikennettä, sotilaallista liikkuvuutta ja liikenneturvallisuutta ajatellen kestämätöntä.
Samalla yhteysvälillä sijaitsevat Olkahistenlahden sillat kärsivät vakavasta alkalikiviainesreaktiosta. Sillat on joka tapauksessa korjattava, ja korjaus tulisi toteuttaa samaan aikaan lisäkaistojen rakentamisen kanssa. Viivästyminen kasvattaa kustannuksia, heikentää liikenteen välityskykyä ja liikenneturvallisuutta. Hankkeella on myös aikaraja: liito-oravien suojelun poikkeamislupa on voimassa vain vuoden 2026 loppuun.
Pirkanmaa jätetty toistuvasti ilman rahoitusta – epäjohdonmukaisuus väylien rahoittamisessa ei voi jatkua
– Näyttää siltä, että Pirkanmaata kohdellaan epäjohdonmukaisesti suurten tiehankkeiden rahoituspäätöksissä, sanoo Pirkanmaan liiton kehityspäällikkö Marko Koskinen.
– Verrokkimaakuntiin on saatu vuosien varrella mittavia rahoituksia, mutta Pirkanmaan saldo on edelleen nolla tällä hallituskaudella. Tietoperusteisen päätöksenteon toteutumisen keskeinen mittari on se, että liikenteen keskeisimmän solmukohdan ja kasvumaakunnan
syrjintä lopetetaan.
Perusteet täyttyvät – enää puuttuu päätös
Alasjärvi–Käpykangas-välin parantaminen on Väyläviraston näkemyksen mukaan pääväyläverkon kiireellisen prioriteettiluokan hanke. Se palvelee koko Suomen poikittaista liikennettä ja on kriittinen niin elinkeinoelämälle kuin alueen turvallisuudelle.
Pirkanmaalle on kertynyt vuosikymmenten aikana huomattava tieliikenteen korjausvelka. Nyt on aika purkaa sitä. Vaadimme, että valtatie 9:n Alasjärvi–Käpykangas-välin parannustyöt aloitetaan heti. Hallituksen on tehtävä tästä päätös budjettiriihessä – vastuuta ei voi enää siirtää.
Pirkanmaalla vaikuttamisyhteistyötä tekevät Tampereen kaupunki, Tampereen kauppakamari, Pirkanmaan liitto, Tampereen kaupunkiseutu, Pirkanmaan Yrittäjät, Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Pirkanmaan hyvinvointialue ja Business Tampere.
(Tiedote liitteenä pdf-muodossa. Mukana vaikuttamisyhteistyössä mukana olevien logot.)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tampereen Kauppakamari:
Toimitusjohtaja Antti Eskelinen
antti.eskelinen@tampereenkauppakamari.fi
p. 050 655 69
Pirkanmaan liitto:
Kehityspäällikkö Marko Koskinen
marko.koskinen@pirkanmaa.fi
p. 050 075 2573
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.
www.pirkanmaa.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto
Rohkeasti uudistuva, vastuullisesti vahvistuva Pirkanmaa on myös toimintakykyinen ja turvallinen24.11.2025 13:29:50 EET | Tiedote
Pirkanmaan maakuntastrategia on valmistunut maakunnan toimijoiden yhteistyön tuloksena. Se linjaa yhteistä tahtotilaa Pirkanmaan menestyksen edellytyksistä ja tulevaisuuden suunnasta.
Hyvää kannatti odottaa – ysitie saa rahoituksensa20.11.2025 14:09:55 EET | Tiedote
Tänään on merkittävä päivä kansallisesti, mutta myös Pirkanmaan alueella. Valtatie 9 Tampere–Orivesi-osuuden rahoitus eteni eduskuntakäsittelyyn. Liikenneturvallisuus paranee ja ruuhkaisuus vähenee, kun Pirkanmaan pahin liikenteen pullonkaula poistuu. Kyseessä on samalla ollut kansallisen liikennejärjestelmämme kriittisin kuristuskohta.
Alueilla täytyy olla vahva rooli koheesiopolitiikan suunnittelussa ja toimeenpanossa17.11.2025 11:40:35 EET | Tiedote
Pirkanmaan liiton maakuntahallitus korostaa, että koheesiopolitiikan tulee jatkossakin perustua aluelähtöisyyteen ja alueilla täytyy olla vahva rooli koheesiopolitiikan suunnittelussa ja toimeenpanossa.
Koulutuksen toimintaedellytyksiä on vahvistettava Pirkanmaalla15.10.2025 08:50:00 EEST | Tiedote
Suomi tarvitsee jatkuvasti uutta osaavaa työvoimaa etenkin kasvumaakunnissa, kuten Pirkanmaalla. Koulutuksen kansallisia resursseja tulee kohdistaa alueille ja aloille, jotka turvaavat kansallista kilpailukykyä ja nostavat tuottavuutta. Pirkanmaan koulutusryhmä julkaisi kannanottonsa.
Millainen Pirkanmaa on vuonna 2030 – anna palautetta maakuntastrategiasta22.9.2025 12:50:40 EEST | Tiedote
Millainen Pirkanmaa on vuonna 2030? Pirkanmaan liitto on yhdessä maakunnan toimijoiden kanssa hahmotellut Pirkanmaan menestyksen edellytyksiä ja tulevaisuuden suuntaa. Nyt haluamme saada palautetta asukkailta ja sidosryhmiltä. Maakuntastrategia ja sen ympäristöselostuksen luonnos ovat nähtävillä 24.9.–24.10. Pirkanmaan liiton verkkosivuilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme