Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.

Uudistus on osa valtiovarainministeriön Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito - kehittämisohjelmaa. Tavoitteena on digitalisoida ja automatisoida tiedonsiirtoa viranomaisten ja muiden organisaatioiden välillä.
Vuonna 2027 voimaantuleva uudistus vaikuttaa uusien kuolinpesien asiointiin. Ennen uudistusta muodostuneiden kuolinpesien asiointi jatkuu ennallaan.
Kuolinpesän osakastiedot voi tilata OmaVerosta
Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin, joka korvaa nykyiset sukuselvitykset. Tavoitteena on koota rekisteriin tarvittavat tiedot kuolinpesän osakkaista automaattisesti, mikä korvaa nykyisen tavan tilata sukuselvityksiä useista eri rekistereistä. Kuolinpesän osakkaat voivat tilata osakastiedot OmaVerossa.
Lisäksi kuolinpesän osakkaat voivat uudistuksen jälkeen asioida itse tai valtuuttaa valitsemansa asiantuntijan hoitamaan asioitaan OmaVerossa ja joissain muissa digitaalisissa palveluissa Suomi.fi-valtuuksien avulla. Kuolinpesän osakkaat saavat asiointiin liittyviä ohjeita Suomi.fi-viesteihin.
– Uudistus on merkittävä askel ihmislähtöisemmän julkishallinnon suuntaan. Tavoitteena on keventää omaisten asiointitaakkaa digitalisaation ja automaation avulla, kertoo johtava asiantuntija Rosa Arola Digi- ja väestötietovirastosta.
Osakasrekisteristä hyötyvät myös viranomaiset ja yritykset, jotka voivat jatkossa hakea tarvittavat tiedot suoraan Suomi.fi-valtuuksien tai rekisterin rajapintojen avulla. Tämä nopeuttaa asiointia ja vähentää manuaalista tiedonkäsittelyä.
Kuolinpesän asiointia keskitetään OmaVeroon
Verohallinto kehittää OmaVeroon osion kuolinpesän asiointia varten. Tulevaisuudessa kuolinpesien osakkaat ja heidän valtuuttamansa henkilöt voivat hoitaa osakastietoihin ja perintöverotukseen liittyviä asioita yhdessä paikassa. Palvelussa kaikilla osakkailla ja valtuutetuilla on yhdenvertainen näkyvyys kuolinpesän tietoihin.
Vuodesta 2027 alkaen OmaVerossa voi muun muassa
- tarkistaa ja täydentää kuolinpesän osakasrekisterin tietoja
- täydentää ja lähettää perukirjan ja perintöveroilmoituksen
- tallentaa kuolinpesään liittyviä asiakirjoja.
Perintöveroilmoitus on uusi veroilmoitus, johon perintöverotus tulevaisuudessa perustuu.
Saatavilla olevat tiedot vainajan varallisuudesta näytetään kuolinpesän osakkaille OmaVerossa. Näitä tietoja voi hyödyntää perintöveroilmoituksen ja perukirjan laatimisessa. OmaVeroa käyttämällä perintöveroilmoituksen ja perukirjan voi tehdä kerralla.
– Tavoitteena on tarjota mahdollisimman kattavasti tietoja varallisuudesta hyödynnettäväksi, jolloin perukirjan laatiminen ja perintöveroilmoituksen antaminen helpottuisivat merkittävästi. Tietoja pyritään saamaan mahdollisimman laajasti eri lähteistä, sanoo hankepäällikkö Susanna Hulmi Verohallinnosta.
Palveluiden käyttöönotto vaiheittain vuodesta 2027
Uusien palvelujen käyttöönotto edellyttää laajoja lakimuutoksia, joita valmistellaan valtiovarainministeriön ja oikeusministeriön johdolla. Lakiluonnokset lähetetään lausuntokierrokselle alustavasti loppuvuodesta 2025.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
johtava asiantuntija Rosa Arola Digi- ja väestötietovirasto
rosa.arola@dvv.fi
puh. 029 5535328
hankepäällikkö Susanna Hulmi, Verohallinto
susanna.hulmi@vero.fi
puh. 0295123301
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Från och med slutet av 2025 kan en person endast vara stadigvarande bosatt i ett land – för närvarande har 12 000 personer adress både i Finland och Estland13.10.2025 08:10:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tillsammans med inrikesministeriet i Estland utrett att 12 000 personer har registrerat en stadigvarande adress i både Finland och Estland. Från och med december 2025 kommer detta inte längre att vara möjligt, då man automatiskt börjar utbyta information om personer som flyttar mellan länderna. I fortsättningen kan den stadigvarande adressen endast registreras i endast ett land.
Loppuvuodesta 2025 vakinainen osoite voi olla vain yhdessä maassa – 12 000 henkilöllä osoite sekä Suomessa että Virossa13.10.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt yhdessä Viron sisäministeriön kanssa, että 12 000 henkilöllä on vakinainen osoite rekisteröitynä sekä Suomessa että Virossa. Joulukuusta 2025 lähtien tämä ei ole enää mahdollista, kun tietoja maiden välillä muuttavista henkilöistä aletaan vaihtaa automaattisesti. Jatkossa vakinainen osoite voi olla rekisteröitynä vain yhteen maahan.
By the end of 2025 people may only have a permanent address in one country - 12,000 persons currently have an address in both Finland and Estonia13.10.2025 08:10:00 EEST | Press release
Together with the Estonian Ministry of the Interior, the Digital and Population Data Services Agency has determined that 12,000 persons have a permanent address registered in both Finland and Estonia. As of December 2025, this will no longer be possible as information on persons moving between the two countries will be exchanged automatically from that time forward. In the future, a permanent address can only be registered in one country.
Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt – ändringen omfattar cirka två miljoner personer9.10.2025 10:02:00 EEST | Pressmeddelande
År 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare. Tjänsten aktiveras när en person identifierar sig första gången 2026 i någon myndighets e-tjänst. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.
Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti – muutos koskee noin kahta miljoonaa henkilöä9.10.2025 10:02:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, jotka eivät ole ottaneet sitä aiemmin käyttöönsä. Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme