Oma Kymenlaaksoon rekisteröitynyt jo yli 50 000 kymenlaaksolaista
Hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhteen kokoava Oma Kymenlaakso on otettu innostuneesti vastaan sen avauduttua tammikuussa 2025. Jo yli 50 000 kymenlaaksolaista on rekisteröitynyt palvelun käyttäjäksi.

– Tavoitteemme kuluvalle vuodelle oli 48 000 rekisteröitymistä. Se tavoite on nyt etuajassa saavutettu ja ylitetty. Erityisesti minua kuitenkin ilahduttaa se, että Oma Kymenlaakson palvelut on löydetty käytännössä kaikissa ikäryhmissä. Käyttäjiä on varsin tasaisesti ikähaarukassa 20–79, kertoo hyvinvointialueen perusterveydenhuollon vastaanottopalvelujen tulosaluejohtaja Kari Kristeri.
Käyttöönoton jälkeen Oma Kymenlaakso -palvelun toiminnallisuudet ovat lisääntyneet ja palvelut monipuolistuneet. Palvelussa pääsee nyt keskustelemaan terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, voi varata aikoja, osallistua videovastaanotolle tai hyödyntää asiointilomakkeita ja erilaisia itsehoitopolkuja ja -valmennuksia. Sieltä löytyvät myös laboratoriotutkimusten lähetteet ja tulokset sekä tiedot kaikista omista käynneistä.
– Ehdottomasti suosituin palvelu Oma Kymenlaaksossa on alusta lähtien ollut terveysaseman chat, jonka kautta hoituukin varsin monta asiaa reseptin uusimisesta kotihoidon ohjeisiin tai vastaanottoajan varaamiseen. Jonotusajat palvelussa vaihtelevat päivästä ja vuorokaudenajasta riippuen, mutta keskiarvo on alle 10 minuuttia. Kaikkiaan Oma Kymenlaaksossa on käyty lähes 45 000 keskustelua ja näistä yhteydenotoista noin 65 % on ratkaistu Oma Kymenlaaksossa, lopuissa asiakkaan hoitoa on jatkettu esimerkiksi vastaanotolla, summaa Kristeri.
Tulossa kieliversiot ja digitukea
Hyvinvointialueen tavoitteena on tarjota asiakkaiden tarpeita vastaavat sujuvat digitaaliset palvelut ja varmistaa, että ne ovat mahdollisimman kattavasti kaikkien asukkaiden käytettävissä. Syksy tuokin kymenlaaksolaisille mahdollisuuden asioida Oma Kymenlaaksossa myös ruotsiksi ja englanniksi. Palvelun kieliversiointi käynnistyi loppukeväästä ja valmistuu alkusyksystä.
– Oma Kymenlaakson keskeiset asiointipalvelut eli chatit, esitietokyselyt ja asiointilomakkeet kieliversioidaan ruotsiksi ja englanniksi. Tämä avaa Oma Kymenlaakson myös niiden käyttöön, joille suomi ei ole ensisijainen tai mahdollinen asiointikieli, Kristeri kertoo.
Syksyn aikana on tarjolla myös lisää tukea digitaaliseen asiointiin. Digitaalisen asioinnin ohjevideot ja muut oppaat kootaan hyvinvointialueen verkkosivuille helposti löydettäväksi. Kaikille avoin verkkotilaisuus Oma Kymenlaakson käytöstä järjestetään 16.9.2025 ja viikoilla 39–40 hyvinvointialue jalkautuu kirjastoihin kertomaan laajemmin digitaalisesta asioinnista hyvinvointialueen palveluissa. Tarkemmat tiedot tilaisuuksista julkaistaan hyvinvointialueen viestintäkanavissa.
Oma Kymenlaakso -palvelu kokoaa yhteen hyvinvointialueen terveyden ja hyvinvoinnin digitaaliset palvelut. Oma Kymenlaakson voi ladata ja päivittää puhelimen sovelluskaupasta tai käyttää palvelua verkkoselaimella osoitteessa omakymenlaakso.fi.
Yhteyshenkilöt
Kari Kristeritulosaluejohtaja, perusterveydenhuollon vastaanottopalvelutKymenlaakson hyvinvointialue
Puh:040 4899 399kari.kristeri@kymenhva.fiEuroopan unionin rahoittama
Hankkeen on rahoittanut Euroopan unionin elpymisväline NextGenerationEU.

Kymenlaakson hyvinvointialue
Järjestämme Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 159 500 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kymenlaakson hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialueen työntekijä on katsonut sosiaali- ja terveystietoja perusteetta16.10.2025 15:31:12 EEST | Tiedote
Kymenlaakson hyvinvointialueen työntekijä on katsonut sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tietoja perusteetta. Tietoturvaloukkauksesta on tehty ilmoitus tietosuojavaltuutetulle ja tutkintapyyntö poliisille. Työntekijä ei enää työskentele hyvinvointialueen palveluksessa.
Keskussairaalan uusi pääovi avautuu pian – näin sairaalalle saavutaan 20.10.2025 alkaen13.10.2025 12:39:35 EEST | Tiedote
Kymenlaakson keskussairaalan uusi pääovi otetaan käyttöön maanantaina 20.10.2025 kello 6. Uuden pääoven nauhanleikkuutilaisuus järjestetään kello 9.
Kymenlaakson hyvinvointialue aloittaa henkilökuljetuspalvelujen kilpailutuksen13.10.2025 11:45:13 EEST | Tiedote
Hyvinvointialue kilpailuttaa taksiliikenteen kuljetuspalvelutuottajia lain mukaisiin asiakas- ja potilaskuljetuksiin. Aluehallitus käsittelee kilpailutusta 14.10.2025.
Karhulan uusi paloasema parantaa toimintavalmiutta Kymenlaaksossa7.10.2025 11:32:27 EEST | Tiedote
Karhulan paloasema on valmistunut ja eri toimintojen muutto uusiin tiloihin etenee vaiheittain. Osa toiminnoista on jo päässyt muuttamaan ja viimeistenkin palveluiden muutto on alkanut. Tavoitteena on, että Karhulan uusi paloasema aloittaa toimintansa lokakuun puolivälissä.
Hyvinvointialueen yhteistoimintaneuvottelut alkavat 7.10.20253.10.2025 09:26:53 EEST | Tiedote
Kymenlaakson hyvinvointialueen johto on päättänyt käynnistää yhteistoimintaneuvottelut eli yt-neuvottelut. Työnantaja on lähettänyt neuvottelukutsun henkilöstöjärjestöjen edustajille. Yt-neuvottelut alkavat tiistaina 7.10.2025 ja kestävät vähintään kuusi viikkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme