Kaikille lapsille oikeus laadukkaaseen ja tasa-arvoiseen koulu-uinnin opetukseen
Koulujen uimaopetus on monelle oppilaalle ainoa väylä uimataidon oppimiseen. Laadukas uimaopetus edellyttää osaavaa henkilöstöä, riittäviä resursseja ja säännöllistä toiminnan reflektointia.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto (SOOL) ja Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) ilmaisevat yhteisen huolensa koulu-uinnin opetuksen laadusta ja lasten yhdenvertaisesta mahdollisuudesta oppia uimataito. Uimataito on elintärkeä perustaito, jota ilman lapsi jää paitsi niin liikunnallisesta osaamisesta kuin keskeisestä turvallisuustaidosta. Koulujen uimaopetus on monelle oppilaalle ainoa väylä tämän taidon oppimiseen.
SUH:n uimataitotutkimuksen (2022) mukaan 45 prosenttia kuudesluokkalaisista ei täytä kansallista uimataidon määritelmää. Huomionarvoista on, että erityisesti heikoimman uimataidon omaavat oppilaat ovat useimmiten saaneet edes perustaidot nimenomaan koulussa. Tällöin koulu-uinnin rooli korostuu erityisesti niissä perheissä, joissa vapaa-ajan mahdollisuudet ovat rajallisia esimerkiksi taloudellisista tai kulttuurisista syistä.
Samanaikaisesti kuntien väliset erot koulu-uinnin järjestämisessä ovat merkittäviä. SUH:n kuntakartoituksen (2022) mukaan vuosittaiset uimaopetuksen tuntimäärät vaihtelevat eri kunnissa 0–10 tunnin välillä. Myös opetuksen sisällöissä, ajoituksessa ja toteutustavoissa on suurta hajontaa. Näin koulu-uinnista muodostuu eriarvoistava tekijä, vaikka sen pitäisi olla oppimismahdollisuuksia tasaava.
Laadukas uimaopetus edellyttää osaavaa henkilöstöä, riittäviä resursseja ja säännöllistä toiminnan reflektointia. SUH ja SOOL pitävät tärkeänä, että kunnissa hyödynnetään koulutettuja uimaopettajia silloin, kun se on mahdollista. Samalla on tunnustettava, että käytännössä monilla paikkakunnilla uinnin opetus on luokanopettajan vastuulla. Tämä on perusteltua, mikäli luokanopettajalla on siihen riittävät pedagogiset ja turvallisuuteen liittyvät valmiudet.
Luokanopettajan vastuulla ei ole itse kouluttautua uinninopettajaksi. Tässä suhteessa SOOL nostaa esiin kehittämistarpeen opettajankoulutuksessa. Tällä hetkellä luokanopettajien yliopistokoulutus ei kauttaaltaan sisällä riittävästi sisältöjä, joilla koulu-uinnin opettamiseen vaadittava osaaminen voitaisiin varmistaa. Erityisesti käytännön valmiuksien vahvistaminen olisi tärkeää, jotta opetussuunnitelman tavoitteet voisivat toteutua jokaisessa koulussa ja jokaisen oppilaan kohdalla.
Uinninopettamisen järjestämistä on myös selkeytettävä valtakunnallisesti ja määriteltävä, mikä on kulloinkin luokanopettajan tai erikseen koulutetun uinninopettajan rooli koulu-uinnin toteuttamisessa.
SOOLin ja SUHin keskeisiä toimenpide-ehdotuksia koulu-uinnin kehittämiseksi
- Yhdenvertaisuuden vahvistaminen: Kuntien on varmistettava, että kaikilla oppilailla on pääsy riittävään ja suunnitelmalliseen koulu-uinnin opetukseen – riippumatta asuinpaikasta tai koulun resursseista.
- Koulutusvastuun tarkastelu: Opettajankoulutusyksiköissä on tärkeää arvioida, miten koulu-uinnin opetukseen liittyvää osaamista voidaan kehittää vastaamaan käytännön tarpeita. Uinti on ainoa liikuntamuoto, joka mainitaan erikseen perusopetuksen opetussuunnitelmassa – tämä velvoittaa koulutuksen järjestäjiä.
- Toiminnan laadun arviointi: Kuntien on säännöllisin väliajoin arvioitava koulujen uinninopetuksen laadukkuutta ennalta asetettujen mittareiden avulla, jotta voidaan varmistaa resurssien riittävyys sekä toiminnan laatu ja varmistaa näin perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteisiin pääseminen.
Koulu-uinnilla on poikkeuksellisen tärkeä rooli lasten turvallisuudessa, liikunnallisessa kehityksessä ja yhdenvertaisten oppimismahdollisuuksien rakentamisessa. Kun varmistamme opetuksen laadun ja saavutettavuuden kaikille lapsille, rakennamme samalla vahvempaa ja turvallisempaa tulevaisuutta.
Yhteyshenkilöt
Jani SiiriläpuheenjohtajaSuomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry
Puh:044 213 6202jani.siirila@sool.fiTero SavolainenkoulutussuunnittelijaSuomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry (SUH)
Puh:010 3407 335tero.savolainen@suh.fiSuomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on valtakunnallinen kaikkien opettajaksi opiskelevien edunvalvoja ja palvelujärjestö, johon kuuluu yli 6 000 eri alojen opettajaksi opiskelevaa. Liitto edistää ja valvoo jäsentensä etuja erityisesti koulutus-, sosiaali- ja nuorisopoliittisissa kysymyksissä sekä parantaa opettajaksi opiskelevien opiskeluedellytyksiä vaikuttamalla opettajankoulutuksen kehittämiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry
Vapaasti valittavien opintojen tarjonnan kaventaminen kaventaa myös opettajuutta23.9.2025 09:28:02 EEST | Tiedote
Opettajan työ on monimuotoista, ja se vaatii luovuutta, soveltamiskykyä ja jatkuvaa uusien näkökulmien etsimistä. SOOL peräänkuuluttaa korkeakoulujen tehtävää turvata ja mahdollistaa monipuoliset vapaasti valittavien opintojen kokonaisuudet.
Koulutusleikkaukset ovat investointi osaamattomuuteen5.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
SOOL vaatii, että hallitus arvioi uudelleen aiemmin tekemänsä korkeakoulutuksen rahoituspäätökset ja varmistaa, että koulutuksen ja tutkimuksen laatu sekä saavutettavuus turvataan. Mikäli nyt opettajankoulutuksen aloittaviin opiskelijoihin kohdentuu koulutuksen rahoituksen leikkauksia, tulee se näkymään tulevaisuudessa koko yhteiskunnan osaamistason laskuna.
Opettajan ei kuulu olla täydellinen, vaan näyttää miten ollaan ihminen28.8.2025 12:05:03 EEST | Tiedote
SOOL on valinnut Vuoden harjoittelunohjaajaksi 2025 Oulussa Laanilan koulussa ja lukiossa musiikinopettajana toimivan Marja Romppaisen. Valinta tehtiin SOOLin jäsenistöltä tulleiden esitysten perusteella.
Konkreettisia toimia lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi4.6.2025 11:02:15 EEST | Tiedote
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen on yhteiskunnallisesti välttämätöntä ja myös taloudellisesti kannattavaa. SOOL ja sosiaalialan opiskelijoiden TaSO vaativat lisää rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaan työhön koulussa ja muissa nuorten elämään vaikuttavissa palveluissa.
SOOLin liittokokous: Kulttuuri on kaikkialla13.4.2025 15:54:39 EEST | Tiedote
Kulttuuriin kohdistuvien leikkausten johdosta musiikinopetuksen laatu peruskouluissa heikkenee. SOOLin liittokokous vaatii päättäjiltä kestäviä ja tulevaisuuteen katsovia päätöksiä kulttuuria kuluttaville, sitä harrastaville, opiskeleville ja opettaville.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme