S-Pankki Oyj

S-Bankens undersökning: de studerandes försämrade ekonomiska situation märks i samtal om pengar

Dela

Den allt stramare ekonomiska situationen har fått en stor del av de studerande att tala mer öppet om pengar än tidigare. Tyvärr är det ändå många som tvekar att prata om pengar och känner skam kring det.

Kvinna i röd mössa använder sin mobiltelefon. Text om S-bankens undersökning om studerandes ekonomi.

S-Bankens undersökning om ekonomiska tabun visar att den allmänna ekonomiska osäkerheten har påverkat studerandens samtal om pengar mer än andra finländares. Nästan en tredjedel av de studerande berättar att de har börjat prata mer öppet om pengar till följd av den ekonomiska osäkerheten. Så här bedömde var femte svarsperson.

Å andra sidan har den ekonomiska osäkerheten också minskat samtalen om pengar bland studenter mer än bland befolkningen i stort: nästan var femte student uppger att de har pratat mindre om pengar på grund av den ekonomiska osäkerheten.

”Riksdagen fattade i december 2024 beslut om att överföra studerande från mottagare av allmänt bostadsbidrag till mottagare av studiestödets bostadstillägg, vilket från och med början av augusti har minskat det stöd som betalas ut till studerande. Beslutet syns säkert också i resultaten av vår nyligen genomförda enkät”, säger S-Bankens träningschef Emilia Simola.

”Det är fint att det har blivit vanligare att prata om pengar bland en stor del av de studerande. Samtidigt är det verkligen oroande att många studerande berättar att de numera är mer benägna att tiga om pengar. Att öppet tala om pengar är ett sätt att öka känslan av kontroll över den egna ekonomin. Det behövs särskilt när den egna ekonomiska situationen förändras”, fortsätter Simola.

Skam minskar samtalen om pengar

Skam över den egna ekonomiska situationen är ett av de vanligaste hindren för att prata om pengar. En fjärdedel av de studerande uppger att de ofta känner skam över sin ekonomiska situation.

”Även om man kan tvingas leva snålt under studietiden, behöver man inte skämmas för det. Under studietiden har inkomsterna alltid varit lägre än under andra skeden i livet. Särskilt nu, när nedskärningarna i stödet till studerande kräver ännu striktare ekonomihantering, är det viktigare än någonsin att tala öppet om pengar och att söka stöd”, understryker Simola.

Hjälp med att hantera pengar erbjuds också av S-Bankens lättanvända digitala tjänster. Till exempel är det enkelt att följa sin egen användning av pengar, sätta olika säkerhetsgränser och vid behov också ansöka om lån i S-mobil och nätbanken.

”Också studielånet är för många ett nödvändigt tillskott till inkomsterna, och det är inget man behöver skämmas för”, påminner Simola.

Pengatabun håller på att försvinna särskilt bland de yngre åldersgrupperna

S-Bankens undersökning visar att även om skam över den ekonomiska situationen är vanligare bland unga än i andra åldersgrupper, är finländare under 30 år mer öppna om sin ekonomi än andra finländare. Åtta av tio personer under 30 år pratar åtminstone ganska öppet om pengar med sina närmaste. Pengar är för den här åldersgruppen ett mer naturligt samtalsämne än den egna hälsan eller känslor.

Studerande och personer under 30 år anser också att det offentliga samtalet om pengar blivit mer fritt än övriga svarspersoner. Nästan en tredjedel av dem anser att pengar är ett ännu mer accepterat samtalsämne i till exempel medier och sociala medier, medan var femte finländare totalt sett tänker så.

Man litar på kompisarna även i pengafrågor

Studerande och personer under 30 år diskuterar sina ekonomiska frågor främst med familjen och vännerna. Att prata om pengar med vänner faller sig betydligt mer naturligt för studerande än för finländare i allmänhet – bland studerande delar ungefär sex av tio sina ekonomiska angelägenheter med vänner, medan knappt 40 procent av samtliga svarspersoner gör det.

Studerande litar också oftare än andra på råd från familj och vänner när det gäller ekonomi. Råd från influencers på sociala medier anses vara pålitliga av studerande betydligt oftare än i genomsnitt: medan färre än en av tjugo av alla svarspersoner tror på influencernas råd, litar ungefär var åttonde studerande på dem.

”Resultaten från undersökningen tyder på att pengatabun håller på att försvinna särskilt bland de yngre åldersgrupperna. Unga vuxna behöver naturligtvis tillförlitliga råd, och det är lätt att vända sig till föräldrar och vänner. Även influencers på sociala medier kan ha goda synpunkter, men det är viktigt att komma ihåg att det inte handlar om professionella råd och att deras innehåll inte nödvändigtvis tar hänsyn till människors individuella situationer”, säger Simola.

”Det är ändå glädjande att se att de studerande bidrar till öppenhet kring pengar både i samtal med närstående och i den offentliga debatten”, avslutar Simola.

Läs mer om resultaten av S-Bankens enkät om ekonomiska tabun (på finska)  (PDF, 1,1 Mb)

Om enkäten

Enkäten om ekonomiska tabun genomfördes av Kantar på uppdrag av S-Banken. Antalet tillfrågade var 1042 och de representerade Finlands befolkning i åldrarna 15–79 år. De tillfrågade kom från olika regioner, yrkesställningar och inkomstklasser. De studerandes resultat baserar sig på 103 svar som har viktats enligt den finländska befolkningen och ger en riktlinje för gruppens åsikter men utgör ingen entydig beskrivning. Felmarginalen i denna bakgrundsgrupp är cirka ± 9 %.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

S-Banken

S-Banken är en finländsk bank och en del av S-gruppen. Vi är till för att alla ska ha möjlighet till en lite mer välbärgad morgondag. Vi har över tre miljoner kunder och vi känner till kundernas vardag. Vi erbjuder smidighet och nytta, bland annat med hjälp av våra lättanvända digitala tjänster. Som en bank med komplett service stöder vi våra kunder i livets små och stora vändpunkter. s-banken.fi

Andra språk

Följ S-Pankki Oyj

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från S-Pankki Oyj

S-Banken lanserar ett nytt reklamkoncept för varumärket – Finlands mest okomplicerade bank uppfyller dagens kundförväntningar11.8.2025 09:24:04 EEST | Pressmeddelande

S-Banken lanserar en ny reklamkampanj för varumärket idag 11.8. I centrum för kampanjen står den fiktiva karaktären Per Tieeri. Med den lite humoristiska kampanjen vill S-Banken berätta för sina kunder att man vill vara Finlands mest okomplicerade bank. Att S-Banken är okomplicerad visar sig bland annat i bankens förmåga att förstå kundernas behov och erbjuda lättanvända och högkvalitativa digitala tjänster.

S-Pankki lanseeraa uuden brändimainonnan konseptin – Suomen mutkattomin pankki vastaa tämän päivän asiakasodotuksiin11.8.2025 09:24:04 EEST | Tiedote

S-Pankki lanseeraa tänään 11.8. uuden brändimainonnan kampanjan. Kampanjan keskiössä on kuvitteellinen henkilöhahmo Per Tieeri. Hieman humoristisenkin kampanjan myötä S-Pankki haluaa kertoa tahtotilastaan olla asiakkailleen Suomen mutkattomin pankki. Mutkattomuus näkyy S-Pankissa muun muassa asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisenä sekä helppokäyttöisinä ja laadukkaina digipalveluina.

Enkät: Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga att göra längre resor till sin stuga2.7.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

Enligt en enkät som S-Banken låtit göra åker finländarna till stugan några gånger om året och det vanligaste sällskapet är maken eller makan. Vanligen stannar de ett par dagar på stugan, och för många är det den knappa fritiden som begränsar den tid som kan tillbringas på stugan. Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga än andra finländare att resa upp till 300 kilometer till sin stuga.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye