Digi- ja väestötietovirasto

Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 2027

Dela

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.

Kaksi omaista katsoo yhdessä kannettavaa tietokonetta
Avsikten är att man säkerställer smidig skötsel av ärenden som gäller en närstående persons död genom att digitalisera nödvändiga handlingar. Bild: Adobe Stock

Ändringarna är en del av finansministeriets utvecklingsprogram Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter. Syftet är att digitalisera och automatisera dataöverföringen mellan myndigheter och andra organisationer.

De nya funktioner som lanseras år 2027 påverkar ärenden för nya dödsbon. Ärendehanteringen för de dödsbon som har uppkommit före lanseringen fortsätter oförändrad.

Delägaruppgifter om dödsbon kan beställas via MinSkatt

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon som ersätter de nuvarande släktutredningarna. Syftet är att automatiskt samla  uppgifterna som behövs om delägarna i ett dödsbo till det register som ersätter det nuvarande sättet att beställa släktutredningar från flera olika källor. Delägare i dödsbon kan beställa delägaruppgifterna via MinSkatt.

Efter att de nya funktionerna har lanserats kan dödsbodelägare också sköta ärenden själv eller ge en sakkunnig en Suomi.fi-fullmakt att sköta ärenden på hens vägnar i MinSkatt och andra e-tjänster. Dödsbodelägare får anvisningar via Suomi.fi-meddelanden om att sköta dödsboärenden.

– Ändringarna är ett betydande steg mot en alltmer människonära offentlig förvaltning. Syftet är att underlätta bördan för nära anhöriga med hjälp av digitalisering och automation, berättar ledande sakkunnig Rosa Arola från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Också myndigheter och företag har nytta av delägarregistret då de i fortsättningen kan hämta de uppgifter som de behöver direkt med hjälp av Suomi.fi-fullmakter eller gränssnitt till registret. Detta påskyndar ärendehanteringen och minskar på mängden manuell databehandling.

Dödsboets skatteärenden koncentreras till MinSkatt

Skatteförvaltningen bygger en sektion i MinSkatt för dödsboärenden. I framtiden kan dödsbodelägare och de personer som delägarna har gett fullmakt sköta ärenden i anslutning till delägaruppgifter och arvsbeskattningen på en och samma plats. I tjänsten har alla delägare och fullmaktshavare samma tillgång till uppgifterna om dödsboet.

Från och med 2027 går det i MinSkatt bland annat att

  • kontrollera och komplettera uppgifter i delägarregistret för dödsbon
  • komplettera och skicka bouppteckningen och arvsskattedeklarationen
  • spara dokument som anknyter till dödsboet.

Arvsskattedeklarationen är en ny skattedeklaration vilken arvsbeskattningen i framtiden baserar sig på. De tillgängliga uppgifterna om den avlidnes tillgångar visas för dödsbodelägarna i MinSkatt. Uppgifterna kan användas för att upprätta arvsskattedeklarationen och bouppteckningen. I MinSkatt kan arvsskattedeklarationen och bouppteckningshandlingen upprättas samtidigt.

– Syftet är att erbjuda uppgifter om tillgångarna så täckande som möjligt och då blir det betydligt lättare att upprätta bouppteckningshandlingen och arvsskattedeklarationen. Vi strävar efter att få uppgifter så omfattande som möjligt från olika källor, säger projektchef Susanna Hulmi från Skatteförvaltningen.

Funktionerna lanseras stegvis från och med 2027

Det krävs omfattande lagändringar innan de nya funktionerna kan lanseras. Lagändringarna bereds under ledning av finansministeriet och justitieministeriet. Lagutkasten skickas ut på remiss preliminärt under slutet av år 2025.

Kontakter

Rosa Arola, ledande sakkunnig, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
rosa.arola@dvv.fi
tfn 029 553 5328


Susanna Hulmi, projektchef, Skatteförvaltningen
susanna.hulmi@vero.fi
tfn 029 512 3301

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release

The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.

Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release

Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye