Finnboat

Den finländska båtbranschen lämnar lågkonjunkturen bakom sig

Dela

Den inhemska båtbranschen visar tecken på återhämtning efter lågkonjunkturen som följde coronapandemin. Det senaste året har antalet registrerade båtar ökat med närmare 3 000, medan handeln med begagnade båtar vuxit med 11 procent.

Även besökarantalet på det finländska båtfolkets stora sensommarhändelse, Helsingfors Flytande båtmässa, ökade något. Det fyra dagar långa evenemanget lockade i år nästan 11 000 besökare till HSK:s bryggor på Drumsö.
Även besökarantalet på det finländska båtfolkets stora sensommarhändelse, Helsingfors Flytande båtmässa, ökade något. Det fyra dagar långa evenemanget lockade i år nästan 11 000 besökare till HSK:s bryggor på Drumsö. Jussi Evinsalo

I början av juli 2025 fanns det 246 000 båtar i Finlands båtregister. Av dessa är 214 000 motorbåtar, vilket är 2 928 fler än i juli 2024.

“Ser man enbart till statistiken över första registreringar ligger båtbranschen på bottennivå i år. Däremot har försäljningen av oanvända lagerbåtar, som inte syns i statistiken, ökat det totala båtbeståndet tydligt”, säger Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf.

Utombordsmotorbåtar, finländarnas favorit, stod för den största ökningen med över 2 200 fler i båtregistret. Hos Transport- och kommunikationsverket Traficoms register antecknas alla båtar och vattenskotrar som är minst 5,5 meter långa eller har en motoreffekt på minst 15 kilowatt (cirka 20 hästkrafter).

Skillnaden är tydlig: första registreringarna minskade med 17 procent, medan antalet båtar i registret samtidigt ökade lika mycket.

“Orsaken är den statistikpraxis som har överenskommits med Traficom, där båtar tillverkade under innevarande år och de två föregående åren räknas som nya. Under pandemin byggdes båtar som blev osålda och försäljningen av dessa äldre lagerbåtar syns inte i statistiken över första registreringar. Det statistiska problemet försvinner dock snabbt och därför finns det ingen anledning att ändra förfarandet”, bedömer Pajusalo.

Optimistisk stämning på Flytande 

Även besökarantalet på det finländska båtfolkets stora sensommarhändelse, Helsingfors Flytande båtmässa, ökade något. Det fyra dagar långa evenemanget lockade i år nästan 11 000 besökare till HSK:s bryggor på Drumsö. 

“Efter evenemanget finns det definitivt en förhoppningsfull stämning i luften, något man märker tydligt bland konsumenterna”, beskriver Mika Vanhala, vd för båttillbehörshandeln Oy Esco Ab.

Jussi Sepponen, vd för Mercury Marine EMEA, säger att Helsingfors Flytande båtmässa motsvarade motortillverkarnas förväntningar. Enligt honom tycks båtmarknaden åter vara på väg att piggna till. Läget i Finland skiljer sig enligt Sepponen inte nämnvärt från andra europeiska länder.

“Båtbranschen har ofta tagit sig ur lågkonjunkturen senare än andra branscher, men nu känns det som om vi kanske kan vara dragloket som får ekonomin på fötter igen. Det tas emot mycket positivt – om inte med förvåning, så åtminstone med stor glädje”.

Enligt Sepponen syntes också båtbranschens tekniska omställning på den flytande båtmässan: allt fler större båtar utrustas numera med utombordsmotorer.

“Delvis handlar trenden om utombordarnas produktutveckling. Motorerna har blivit kraftigare och allt större båtar kan nu köras både bekvämt och ekonomiskt med utombordare. Det har redan påverkat vilka typer av båtar som utvecklas och köps”, säger Sepponen.

På mässan visade Matti Luhtala från EfxSails upp både segelmakeriets tjänster och de väskor av återanvända segel som företaget tagit fram tillsammans med Islander Company. Luhtala berättar att han nådde de mål han satt upp inför mässan och att evenemanget därför blev en bra erfarenhet för Efx.

Luhtala framhåller att mässan ger segelmakare goda möjligheter att möta kunder, diskutera deras behov och presentera sina tjänster.

“Att göra segel är ett designeryrke och en av designerns uppgifter är att försöka förstå seglarens verkliga behov. När seglet till sist blir färdigt är det ofta resultatet av ett samarbete mellan segelmakaren och seglaren. På Flytande lyckades vi enligt min mening skapa just den här dialogen med kunderna”, säger Luhtala.

Segelbåtsförsäljningen livligast på 15 år

Sensommarens båtevenemang är populärt bland dem som planerar att köpa en större långfärdsbåt, eftersom båtar som ska sjösättas nästa säsong måste beställas på hösten. På Flytande visades totalt nio större segelbåtar ur Lagoons, Hanses, Dehlers, X-Yachts och Beneteaus modellprogram.

Enligt Samuli Leisti, importör av danska X-Yachts, ser det här året mycket lovande ut för båtmarknaden. Särskilt köpare av nya båtar har varit aktiva.

“Även om branschen haft motvind under några år tror jag att den här säsongen blir den livligaste på 15 år för både oss, Ajola Yachts som importerar Beneteau och Hallberg-Rassy samt Hansail som importerar Hanse och Dehler. Vi har flera affärer på gång och redan en beställning lagd för i år”, säger Leisti.

Leisti betraktar också båtbranschen ur ett annat perspektiv – som båtmäklare på Blue Ocean – och berättar att handeln med begagnade båtar är mycket livlig. Blue Oceans utbud består främst av större båtar.

“Förra året sålde vi totalt 67 begagnade båtar, men i år har vi redan nått 80 fram till augusti. Vi är alltså uppe i samma takt som under pandemiåren, vilket är anmärkningsvärt”, fortsätter Leisti.

Förmedlingen av båtar har också blivit mer internationell. Av de begagnade båtar som Blue Ocean har förmedlat har ungefär en tredjedel sålts inom landet.

“För de flesta båtar på 9–11 meter finns det en köpare i Finland, medan merparten av de större begagnade båtarna säljs utomlands”, säger Leisti.

Leistis optimism delas också av Antti Saarisalo, vd för Ajola Yachts. Enligt honom var besökarna nöjda med mässans utbud av segelbåtar.

“Det var hela tiden liv och rörelse på bryggan. Antalet registrerade besök i båtarna under helgen låg i nivå med den betydligt större Helsingforsmässan i februari”, berättar Saarisalo.

I år har två Oceanis 40.1 långfärdsbåtar och en sportig cruiser-racer, Beneteau First 44, ur det franska varumärket Beneteaus segelbåtsprogram registrerats i Finland.

“Tidpunkten för Flytande är perfekt ur köparens synvinkel, eftersom den som fattar beslut nu hinner få sin båt till nästa sommar, bekräftar Simon Lindkvist, vd för Linex-Boat som tillverkar Nord Star-båtar i Karleby.

På mässan visades Nord Star 42+, som också väckte internationellt intresse.

“Från andra sidan viken, Estland, kom i år en större skara för att titta på båtar, något vi med glädje lade märke till i montern”, berättar Lindkvist.

Finländarnas favoriter, och de båtar som syntes mest på mässans bryggor, är ändå utombordsmotorbåtar i olika storlekar. Antero Sundberg, vd för Quarken som liksom Linex-Boat är baserat i Karleby, beskriver det gångna året som lyckat.

“Vi har fått nya exportmarknader och mässan stärkte också förtroendet för vår hemmamarknad. Förutom många affärer bokades flera provkörningar och ett stort antal offerter lämnades”, berättar Sundberg.

  • Helsingfors flytande båtmässa Uiva Flytande ordnas nästa gång den 13–16 augusti 2026.
  • Båtbranschens nästa stora evenemang är Helsingfors internationella båtmässa Vene 26 Båt, som hålls den 6–15 februari 2026 i Helsingfors Mässcentrum.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Även besökarantalet på det finländska båtfolkets stora sensommarhändelse, Helsingfors Flytande båtmässa, ökade något. Det fyra dagar långa evenemanget lockade i år nästan 11 000 besökare till HSK:s bryggor på Drumsö.
Även besökarantalet på det finländska båtfolkets stora sensommarhändelse, Helsingfors Flytande båtmässa, ökade något. Det fyra dagar långa evenemanget lockade i år nästan 11 000 besökare till HSK:s bryggor på Drumsö.
Jussi Evinsalo
Ladda ned bild
Sensommarens båtevenemang är populärt bland dem som planerar att köpa en större långfärdsbåt, eftersom båtar som ska sjösättas nästa säsong måste beställas på hösten.
Sensommarens båtevenemang är populärt bland dem som planerar att köpa en större långfärdsbåt, eftersom båtar som ska sjösättas nästa säsong måste beställas på hösten.
Ladda ned bild
I början av juli 2025 fanns det 246 000 båtar i Finlands båtregister. Av dessa är 214 000 motorbåtar, vilket är 2 928 fler än året innan.
I början av juli 2025 fanns det 246 000 båtar i Finlands båtregister. Av dessa är 214 000 motorbåtar, vilket är 2 928 fler än året innan.
Ladda ned bild
Utombordsmotorbåtar, finländarnas favorit, stod för den största ökningen med över 2 200 fler i båtregistret. Hos Traficoms register antecknas alla båtar och vattenskotrar som är minst 5,5 meter långa eller har en motoreffekt på minst 15 kilowatt (cirka 20 hästkrafter).
Utombordsmotorbåtar, finländarnas favorit, stod för den största ökningen med över 2 200 fler i båtregistret. Hos Traficoms register antecknas alla båtar och vattenskotrar som är minst 5,5 meter långa eller har en motoreffekt på minst 15 kilowatt (cirka 20 hästkrafter).
Ladda ned bild

Länkar

Andra språk

Följ Finnboat

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Finnboat

Finnboat tog den internationella båtpressen till Skärgårdshavet19.6.2025 15:29:16 EEST | Pressmeddelande

I juni fick internationella båtjournalister möjlighet att bekanta sig med den finländska skärgården och de senaste nyheterna från inhemska båttillverkare. Pressevenemanget, som Båtbranschens Centralförbund Finnboat ordnade för 27:e gången, samlade 30 journalister från 11 länder. Nästan 20 finländska båtar fanns tillgängliga för provkörning. Framöver planeras exportfrämjandet inom båtbranschen i allt högre grad att kombineras med ett tydligare turismfokus.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye