FPA:s serviceställe i Hangö ersätts med andra serviceformer
FPA:s serviceställe i Hangö ersätts med andra serviceformer från 1.9.2025. I fortsättningen kan FPA-ärenden skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
FPA:s serviceställe i Hangö har betjänat kunder på bokad tid, men antalet kundbesök har varit litet. Största delen av kunderna har skött sina FPA-ärenden på nätet, per telefon, per post eller på något annat FPA-serviceställe.
FPA fortsätter att betjäna kunder på serviceställena i närområdet
Det serviceställe som ligger närmast Hangö finns i Karis på Centralgatan 88. Servicestället är öppet från måndag till onsdag kl. 9–12 samt för kunder med bokad tid.
Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon
Kunder kan sköta sina FPA-ärenden också på nätet eller per telefon. I FPA:s e-tjänst för privatpersoner, MittFPA, kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. I MittFPA ser man också i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och vilka dagar olika förmåner betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
I FPA:s telefontjänst ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. Telefontjänsten är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt.
Kunden kan även ringa telefontjänsten som identifierad i MittFPA. Man identifierar sig genom att beställa en engångskod i MittFPA. Det går bra att ringa telefontjänsten utan att identifiera sig, men att kunden identifierar sig på förhand gör samtalet snabbare och tryggare.
I MittFPA kan kunden också lämna en begäran om att bli uppringd. Kunden kan be att bli uppringd innevarande eller nästa vardag. FPA:s kundservicespecialist ringer upp inom en halvtimme från den tid som kunden har valt.
Läs mer
Kontakter
Susanna HytönenCenterchefFPA
FPA:s södra kundserviceenhet
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Kelan palvelupiste Nurmeksessa korvataan muilla palveluilla21.8.2025 13:30:00 EEST | Tiedote
Kelan Nurmeksen palvelupiste korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Kelan palvelupiste Alajärvellä korvataan muilla palveluilla21.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Kelan Alajärven palvelupiste korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen palvelupisteissä.
Kelan palvelupisteet Posiolla ja Ranualla korvataan muilla palveluilla21.8.2025 12:45:00 EEST | Tiedote
Kelan Posion ja Ranuan palvelupisteet korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Kelan palvelupisteet Haapajärvellä ja Nivalassa korvataan muilla palveluilla21.8.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Kelan Haapajärven ja Nivalan palvelupisteet korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä ja asiointipisteissä.
Kelan palvelupiste Sotkamossa korvataan muilla palveluilla21.8.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Kelan Sotkamon palvelupiste korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum