Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Förändringarna i stödet för lärande trädde i kraft – fokus på förebyggande stöd

Dela

Den nya lagstiftningen om stöd för lärande trädde i kraft den 1 augusti 2025 för förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen. 

Stödet för lärande förnyas - alla elever och studerande har rätt att lära sig och få stöd under hela sin studietid också i fortsättningen.
Stödet för lärande förnyas - alla elever och studerande har rätt att lära sig och få stöd under hela sin studietid också i fortsättningen. Lille Santanen

Fokuset för stödet för lärande och deltagande i undervisningen tidigareläggs och görs förebyggande. Alla elever och studerande har även framöver rätt att lära sig och få stöd under hela sin studietid.  

Det primära stödet inom förskoleundervisningen och den grundläggande undervisningen är gruppspecifikt, och alla elever har rätt till det. Utöver det stöd som ges i gruppen får eleven vid behov individuellt stöd, till exempel undervisning av en speciallärare. Läsåret 2025–2026 är en övergångsperiod för förskoleundervisningen och den grundläggande undervisningen. 

Inom gymnasieutbildningen stärks de studerandes rätt till att få handledning som en del av stödet för lärande. Vid behov har den studerande också rätt till specialundervisning med ett separat förvaltningsbeslut.  

Lagändringarna har också lett till en reform av läroplanerna på alla utbildningsnivåer, som har införts i början av läsåret. I läroplanerna preciseras lokal praxis för stödet för lärande. 

Eleverna tycker att arbetsro och lärarens stöd och uppmuntran bidrar till lärandet 

Som en del av reformen hördes barn, elever och studerande i Helsingfors stads förskoleundervisning, grundskolor och gymnasier om teman som rör lärande och stöd för lärande.

Barn i förskoleåldern berättade att lek, vänner och att lära sig olika färdigheter är det viktigaste i förskoleundervisningen.

Eleverna inom den grundläggande utbildningen upplevde att de hade en bra grupptillhörighet och att lärarna i regel hjälpte dem bra med inlärningen. De ansåg att arbetsro var den viktigaste faktorn för inlärning, och också den som behövede förbättras mest. Näst viktigast var lärarens stöd, uppmuntran, yrkeskunnighet och förmåga att förstå eleverna. Eleverna inom den grundläggande undervisningen betonade också behovet av tillräckligt med tid för att lära sig.  

Förutom arbetsron och stämningen betonade eleverna att stödet för lärandet sker som en del av vardagens studier. De uppskattade att lärarna tog hänsyn till elevernas olika styrkor: "Alla vill vara duktiga på något!". 

På alla utbildningsnivåer betonades också hur viktiga utrymmena är för lärandet. Barn och ungdomar upplever att trygga och lugna utrymmen främjar inlärningen. 

Vårdnadshavare lägger stor vikt vid personalens antal och kunnande 

I april 2025 genomfördes en webbenkät för vårdnadshavare till elever i olika åldrar för att få deras synpunkter på vad som är viktigt när det gäller stödet för lärande och dess utveckling. Enkäten besvarades av 1397 personer. 

Vårdnadshavarna ville se mer fokus på personalens kompetens och på att det finns tillräckligt med kvalificerad personal, samt på att det stöd som eleven får är tillräckligt. Dessutom betonade vårdnadshavarna vikten av att ta hänsyn till elevernas individuella behov i tillhandahållandet av stöd.  

Svaren på enkäten gav också sektorn för fostran och utbildning bra information om vilken typ av kontakt och kommunikation som vårdnadshavarna önskar gällande stödet för lärande på olika utbildningsnivåer. 

Mer information om stödet för lärande på vår webbplats 

Information om förändringar i stödet för lärande finns på vår webbplats Förändringar i stöd för lärande 2025 där du också hittar en videopresentation av stödet för lärande riktad till vårdnadshavare. Mer detaljerad information om hur stödet för lärande arrangeras på olika utbildningsnivåer finns på sidorna om förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen på vår webbplats (länkarna nedan).

Stödet för lärande inom yrkesutbildningen förnyas från och med den 1 augusti 2026.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Sektorn för fostran och utbildning ansvarar för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den finska yrkesutbildningen och den fria bildningen i Helsingfors. Till sektorn hör dessutom förvaltningsenheter.

Följ Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 19.8.202518.8.2025 11:20:15 EEST | Tiedote

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 19. elokuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa päätös Latokartanon alueella sijaitsevan päiväkoti Marmorin perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksestä sekä Rapakivi-ryhmän tiloista luopumisesta. Lautakunnan kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye