Suomalaiset säästävät - muoti- ja urheilukaupoissa se näkyy
Suomalaisten vaateostokset kasvoivat kappalemäärissä, mutta arvo laski. Kiinalaiset verkkokaupat hallitsevat jo kymmenesosaa markkinoista. Pyöräkauppa kärsi hallituksen päätöksistä, ja vaatteiden ja kenkien kierrätys kääntyi laskuun.
Muotikaupan kokonaisarvo laski tammi–heinäkuussa -1 %, vaikka myytyjen tuotteiden määrä kasvoi 1,2 %. Muotivaatteiden myynnin arvo supistui -1,6 % ja kenkien -5,1 %. Urheiluvaatteiden myynnin arvo kasvoi vain 0,5 %, mutta määrä peräti 13,5 %. Urheilukaupan jalkinemyynti puolestaan kasvoi 7,4 % ja parimäärä 16 %. Urheilukauppa painui sekin silti miinukselle.
Suurin isku kohdistui pyöräkauppaan. Maaliskuussa hallitus ilmoitti poistavansa työsuhdepyörien verokannustimen vuoden 2026 alusta, mikä romahdutti kysynnän välittömästi. Heinäkuun loppuun mennessä sähköpyörien myynti oli laskenut -34,5 %.
– ”Pyöräkaupan romahdus maaliskuun jälkeen painoi koko välinekaupan miinukselle. Monet kaupat joutuvat realisoimaan varastojaan, ja vaikutukset näkyvät pitkälle ensi vuoteen,” toteaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Verkko-ostojen kasvu taittui – mutta Kiinan ylivalta jatkuu
Vaatteiden verkko-ostosten arvo EU:n ulkopuolelta laski tammi–kesäkuussa -1 %, mutta kappalemäärä kasvoi edelleen 1 % verrattuna vuoden 2024 jälkipuoliskoon. Kengissä arvo kasvoi 5 % ja määrä 14 %.
Kiinan osuus tuoduista tuotteista oli 98 % kappalemäärissä ja 91 % arvossa. Suomalaiset ostivat alkuvuonna kiinalaisista verkkokaupoista 3,1 miljoonaa vaatekappaletta – mikä vastasi jo noin 10,4 % kaikista vaateostoista.
– ”Kyse ei ole enää pienestä ilmiöstä. Ostomäärät ovat niin suuria, että EU-alueelta tehtävät verkko-ostokset jäävät kauas taakse. On vähintään kohtuullista edellyttää kiinalaisilta verkkokaupoilta samoja tuote- ja jätekäsittelyvaatimuksia kuin kotimaisilta toimijoilta – ennen kuin on liian myöhäistä,” Kankaanpää painottaa.
Käytettyjen vaatteiden kauppa laski
Kierrätys kääntyi laskuun: käytettyjen vaatteiden kaupan arvo laski alkuvuonna -2 % ja määrä -15 % viime vuoden tammi–elokuuhun verrattuna.
Lähteet: Muoti- ja urheilukauppa ryn tilasto, Tullin tuontitilasto ja Tilastokeskus
Tietoja julkaisijasta
Muoti- ja urheilukauppa ry on alan yhteistyö- ja edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on parantaa jäsenyritysten toimintaedellytyksiä ja edistää toimialan yhteisiä etuja.
Vuonna 2024 muotikaupan arvo oli 3,3 miljardia ja urheilukaupan arvo 1,3 miljardia euroa. Yhdistyksen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, kaupat, tavaratalot ja marketit sekä brändit ja tavarantoimittajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Muoti- ja urheilukauppa
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme