Upphandlingar från anknutna enheter ger statliga myndigheter många fördelar, men bolagen är ofta beroende av staten som kund
Statliga organisationer kan undvika en arbetsdryg konkurrensutsättningsprocess genom upphandlingar från anknutna enheter. Upphandlingarna medför dock även juridiska risker, och i vissa fall har upphandlingarna genomförts i strid med upphandlingsbestämmelserna.

Statsägda anknutna enheter, dvs. bolag som staten har bestämmande inflytande över, har i allmänhet inga märkbara negativa effekter på marknaden. De har knappt några direkta konkurrenter eller så är deras marknadspåverkan relativt begränsad.
En anknuten enhets försäljning till andra än den statliga upphandlande enheten som styr den begränsas i upphandlingsbestämmelserna. Merparten av anknutna enheter sträver inte efter vinst med sin verksamhet.
"Bolag är ofta beroende av en kund som utövar bestämmande inflytande. Om statens inköp minskar orsakar det problem för bolagen som är anknutna enheter", konstaterar lagstiftningsråd Matti Vedenkannas.
Genom upphandlingar från anknutna enheter sparar staten in på konkurrensutsättningar, och tjänsterna kan skräddarsys efter statens behov. Dessutom kan försörjningsberedskaps- och säkerhetsaspekter beaktas i upphandlingarna.
Statens revisionsverk granskade de sju bolag som sett till upphandlingsvolymen är de största statsägda anknutna enheterna. Staten är den enda ägaren till flera anknutna enheter som var föremål för granskningen (HAUS, Motiva, Fintraffic, Leijona Catering och Suomen Erillisverkot). Staten styr också aktivt dessa bolag.
Hur tolkas försäljning via dotterbolag?
En av de juridiska riskerna med en anknuten enhets verksamhet är att den tillåtna gränsen för försäljning till utomstående överskrids. Finansministeriet och HAUS ska se till att HAUS försäljning till utomstående är förenlig med begränsningarna i upphandlingsbestämmelserna.
I vissa anknutna enheter sköts försäljningen till andra än enhetens ägare via ett dotterbolag. Ett dotterbolag i en sådan koncern som är verksamt på marknaden är inte en anknuten enhet och på dess försäljning tillämpas inte begränsningarna för försäljning till utomstående i upphandlingsbestämmelserna. I koncernerna Suomen Erillisverkot och Motiva ingår bolag som är verksamma på marknaden.
”Enligt bolagens tolkning räknas försäljning genom ett dotterbolag som är verksamt på marknaden inte som försäljning till utomstående. Vid granskningen kom vi dock fram till att detta är förenat med juridisk osäkerhet", säger Vedenkannas.
Utövandet av bestämmande inflytande kan fördunklas i situationer med flera ägare
En central förutsättning för förhållandet med en anknuten enhet är utövandet av bestämmande inflytande i bolaget. Detta är dock inte alltid tydligt om den anknutna enheten har många ägare och ägarandelarna är små.
En anknuten enhet kan göra upphandlingar utan konkurrensutsättning från en upphandlande enhet som utövar bestämmande inflytande över den. Konkurrensutsättning är inte heller nödvändig om anknutna enheter som samma upphandlande enhet har bestämmande inflytande över gör upphandlingar av varandra. Sådana upphandlingar är dock inte möjliga mellan enheter som ägs av flera upphandlande enheter.
”Exempelvis CSC är en anknuten enhet som staten och finländska högskolor äger. Bolaget har gjort upphandlingar från sina ägare (omvänd upphandling i anknutna enheter) och från andra bolag som ägarna har bestämmande inflytande över (in-house sisters-upphandling). På grund av CSC:s ägarstruktur borde detta inte vara möjligt", säger Vedenkannas.
En regeringsproposition om ändring av upphandlingslagen bereds som bäst. Som en del av den bedöms också bestämmelserna om anknutna enheter.
Läs publikationen: Statens upphandlingar från anknutna enheter
Nyckelord
Kontakter
Matti Vedenkannas
Tel:040 486 0710etunimi.sukunimi@vtv.fiValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Andra språk
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
527 ledamöter och ersättare har inte redovisat sin valfinansiering – tidsfristen har redan gått ut20.8.2025 10:13:45 EEST | Pressmeddelande
Redovisningarna av valfinansieringen som gäller välfärdsområdes- och kommunalvalet i våras skulle enligt lagen göras senast i mitten av juni. De som inte lämnat in någon redovisning hotas av vite på 7 000 euro.
527 valtuutettua ja varavaltuutettua ei ole ilmoittanut vaalirahoitustaan – määräaika meni jo20.8.2025 10:13:45 EEST | Tiedote
Vaalirahoitusilmoitukset kevään alue- ja kuntavaaleista piti lain mukaan tehdä viimeistään kesäkuun puolivälissä. Myöhästyneitä uhkaa 7 000 euron sakko.
VTV ei pidä ehdotusta finanssipolitiikan valvonnan uudelleenjärjestelystä perusteltuna19.8.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on antanut lausuntonsa hallituksen esityksen luonnokseen, joka koskee lakia julkisen talouden hoitamisesta. VTV pitää luonnoksen sisältämää ehdotusta finanssipolitiikan valvonnan tehtävien uudelleenjärjestelystä ongelmallisena.
Cybersäkerhetsstrategin har förbättrat samarbetsförutsättningarna, men verkställandet av strategin kräver prioritering13.8.2025 06:45:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt Statens revisionsverks revision anser myndigheterna att läget för hanteringen av cybersäkerheten är relativt gott. Det decentraliserade ansvaret för att verkställa cybersäkerhetsstrategin kräver dock prioritering över förvaltningsområdesgränserna.
Kyberturvallisuusstrategia on parantanut yhteistyön edellytyksiä, mutta sen toimeenpano vaatii priorisointia13.8.2025 06:45:00 EEST | Tiedote
Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tarkastuksen mukaan viranomaiset näkevät kyberturvallisuuden hallinnan tilanteen kohtuullisen hyvänä. Kyberturvallisuusstrategian toimeenpanon hajautetut vastuut vaativat kuitenkin hallinnonalojen rajat ylittävää priorisointia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum