Utredning bedömer effekterna av Östbanan på befolkningen och den regionala utvecklingen i östra Finland
Vid Östra Finlands universitet utreds hur genomförandet av Östbanan påverkar tillgängligheten och livskraften i östra Finland. Kärnan i granskningen är företagens placering och antalet arbetsplatser. Utredningen ger helt ny information om utvecklingsmöjligheterna i östra Finland.

Östbanan Ab utreder hur en betydligt kortare restid med spårtrafik till huvudstadsregionen skulle påverka trafikflödena, den regionala utvecklingen och den socioekonomiska utvecklingen, det vill säga företagens placering och antalet arbetsplatser i östra Finland. Utredningen som färdigställs i januari 2026 genomförs av region- och kommunforskningscentralen Spatia vid Östra Finlands universitet, som har starkt kunnande inom forskning om regional utveckling.
Målet med utredningen är att producera helt ny information om utvecklingsmöjligheter i östra Finland. I dagens läge varierar servicenivån inom spårtrafiken betydligt på olika håll i Finland.
”Den befintliga riksomfattande trafikprognosen grundar sig bland annat på befolkningsprognoser och beskriver en utveckling som påverkas av de utvecklingsprojekt för trafiknätet som genomförs. Trafikprognosen beaktar inte till exempel nya förbindelser som är i planeringsskedet, förbättringar av kollektivtrafikens servicenivå eller möjliga koncentrationer av befolkningen till stationsorter. I utredningen uppstår noggrannare databaserad information om vad förbättrad tillgänglighet kan innebära ur regionutvecklingens och befolkningens synvinkel – det handlar om hela östra Finlands livskraft”, säger Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab.
Östbanan, som är i planeringsskedet, för med sig mer direkta och snabbare spårförbindelser via Kouvola, Joensuu och Kuopio till hela östra Finland. I banans influensområde bor två miljoner finländare i sju landskap.
”Östbanan är en långsiktig investering som sträcker sig över regeringsperioder. Den tjänar inte bara utvecklingen i östra Finland, utan förbättrar också hela Finlands konkurrenskraft och försörjningsberedskap samt stöder utvecklingen av internationell trafik.”
Goda trafikförbindelser stöder livskraften och tillväxten
Vid Östra Finlands universitet granskas effekterna av Östbanan särskilt i Södra och Norra Karelen, Södra och Norra Savolax, Kajanaland och Kymmenedalen. Eventuella konsekvenser för regionutvecklingen och befolkningsstrukturen bedöms i tre olika framtidsscenarier: där urbaniseringen fortsätter som för närvarande, där den blir starkare och där den avmattas.
I utredningen strävar man bland annat efter att bedöma om den förbättrade tillgängligheten till följd av Östbanan skulle balansera utvecklingen mellan centrum- och regionstäderna, eller om den skulle stärka i synnerhet de största centrumen.
”Vi bygger ett ramverk med vilket man kan göra noggrannare bedömningar av sambanden mellan tillgänglighet och regional utveckling än förut. På så sätt får vi för första gången en bedömning av Östbanans socioekonomiska effekter, det vill säga konsekvenserna för företagens placering och uppkomsten av arbetsplatser”, säger professor Teemu Makkonen som leder projektet på Spatia.
Förhållandet mellan järnvägsnätets tillgänglighet och befolkningsförändringen har även tidigare undersökts i Finland, dock med andra metoder än nu.
”I undersökningarna har man observerat att järnvägsnätets tillgänglighet har haft en betydande inverkan på var befolkningen placerar sig. För närvarande lider östra Finland av sitt läge på grund av att gränsen är stängd. Tidigare forskningsrön tyder dock på att den förbättrade tillgängligheten som Östbanan medför kan ha en positiv inverkan på östra Finland”, säger Makkonen.
Som bakgrundsmaterial för utredningen utnyttjas utredningar som behandlar Östbanan, såsom trafik- och godstrafikutredningar, samt öppet statistik- och dokumentmaterial.
Nyckelord
Kontakter
Petteri Portaankorva, verkställande direktör, Östbanan Ab, 050 357 7581, petteri.portaankorva@itarata.fi
Teemu Makkonen, professor, Östra Finlands universitet, Region- och kommunforskningscentralen Spatia, 050 525 8942, teemu.makkonen@uef.fi
Östbanan Ab
Östbanan Ab har till uppgift att planera en snabb järnvägsförbindelse från Flygbanan via Borgå till Kouvola och att möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar ca två miljoner invånare i sju landskap. Östbanan ägs av finska staten (51 %), som representeras av kommunikationsministeriet, samt av 24 kommuner och städer. Östbanan ingår i stomnätet i det transeuropeiska transportnätverket TEN-T (Trans-European Transport Network).
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Östbanans MKB-beskrivning presenteras på offentliga möten i början av året19.11.2025 14:30:00 EET | Pressmeddelande
Östbanans förfarande för miljökonsekvensbedömning håller på att färdigställas och kommer att synas i början av januari. MKB-beskrivningen presenteras på nio tillställningar för allmänheten under januari–mars.
Itäradan YVA-selostusta esitellään yleisötilaisuuksissa alkuvuodesta19.11.2025 14:30:00 EET | Tiedote
Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettely on valmistumassa ja tulee nähtäville tammikuun alussa. YVA-selostusta esitellään yhdeksässä yleisötilaisuudessa tammi–maaliskuun aikana.
Östbanans planeringen fortsätter med den bansträckning som orsakar minst olägenheter för miljön13.11.2025 09:45:00 EET | Pressmeddelande
Östbanan Ab har valt ut den bansträckning som går vidare till fortsatt planering. De alternativa bansträckningarnas konsekvenser för miljön har utretts i stor utsträckning i förfarandet för miljökonsekvensbedömning. Den valda bansträckningen orsakar minst olägenheter och möjliggör mest nytta.
Itärata vie jatkosuunnitteluun vähiten ympäristölle haittaa aiheuttavan ratalinjauksen13.11.2025 09:45:00 EET | Tiedote
Itärata Oy on valinnut jatkosuunnitteluun etenevän ratalinjauksen. Vaihtoehtoisten ratalinjausten vaikutuksia ympäristöön on selvitetty laajasti ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä. Valittu linjaus aiheuttaa vähiten haittaa ja mahdollistaa eniten hyötyjä.
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum