Recept kan nu förnyas med MittKanta-applikationen
Den första versionen av MittKanta-applikationen har publicerats. I applikationen kan man nu se och förnya sina recept och prenumerera på aviseringar om nya och förnyade recept. Nya funktioner introduceras i applikationen stegvis.
MittKanta har över en miljon användare varje månad, av vilka största delen sköter sina ärenden via telefon eller surfplatta. Receptförnyelse är en av MittKantas mest använda funktioner, och nu går det behändigt att förnya recept också med MittKanta-applikationen. Applikationen kan laddas ner gratis från App Store eller Google Play Store.
Det är enkelt att använda MittKanta-applikationen och snabbt och säkert att logga in. Man kan logga in i applikationen med en kod man själv valt eller med fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning.
I applikationen kan man prenumerera på aviseringar om nya och förnyade recept.
– MittKanta har blivit en viktig del av människors vardag. Nu finns den välbekanta tjänsten som applikation. Funktionerna, såsom aviseringar om förnyat recept och snabb identifiering, underlättar speciellt för dem som använder MittKanta ofta, berättar Mira Liski, utvecklingschef för Kanta-tjänsterna vid FPA.
Fler funktioner är på väg
I MittKanta-applikationen introduceras nya funktioner stegvis. Härnäst kommer applikationen att ge möjlighet att läsa läkares och sjukskötares anteckningar. Det kommer också att finnas möjlighet att kontrollera laboratoriesvar och beställa aviseringar om nya laboratoriesvar och om läkares och sjukskötares anteckningar.
Nya funktioner utvecklas för applikationen utifrån både nationella behov och användarnas önskemål.
– Vi utvecklar MittKanta för kundernas bästa. Användarnas respons och utvecklingsförslag inverkar på vilka funktioner som införs härnäst i applikationen, berättar Liski.
MittKanta-applikationen utvecklas i samarbete med olika intressentgrupper, såsom välfärdsområdena. På så sätt säkerställs att det går att kommunicera smidigt digitalt inom social- och hälsovårdstjänsterna i hela landet.
Läs mer
MittKanta-applikationen (kanta.fi)
_______________________________________
MittKanta i korthet
MittKanta är en riksomfattande digital social- och hälsovårdstjänst för allmänheten och utgör en del av FPA:s samlade Kanta-tjänster.
Nästan alla finländare är bekanta med MittKanta: 2024 hade tjänsten 3,2 miljoner användare och över 37,8 miljoner inloggningar.
I MittKanta kan var och en bland annat granska sina hälso- och sjukvårdsuppgifter, såsom patientuppgifter som dokumenterats av läkare, recept och laboratoriesvar. Också socialvårdens uppgifter visas i MittKanta sedan 2023.
MittKanta kan användas på två sätt:
- ladda ner applikationen till telefonen eller surfplattan från appbutiken
- logga in i webbtjänsten på adressen www.kanta.fi.
Alla funktioner i MittKanta är inte tillgängliga i applikationen. De kan även i fortsättningen användas i webbtjänsten MittKanta, där man loggar in på adressen kanta.fi.
Kontakter
Mira LiskiutvecklingschefFPA
Kanta-tjänsterna
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiBilder
Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Kelan Tornion palvelupiste palvelee ajanvarauksella25.8.2025 09:48:33 EEST | Tiedote
Kela palvelupiste Torniossa on jatkossa avoinna ajanvarauksella ja palvelupisteessä voi asioida omatoimisesti ma–ti klo 9–12. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimitse.
Kela-asioita voi hoitaa Laukaassa kunnan asiointipisteessä ja etäpalveluna25.8.2025 09:47:54 EEST | Tiedote
Laukaassa Kela-asioita voi hoitaa 1.9.2025 alkaen kunnan asiointipisteessä työllisyys- ja kotouttamispalvelujen yhteydessä osoitteessa Arwidssonintie 15–17, B-rakennus. Asiointipisteessä on myös mahdollista asioida etäyhteydellä Kelan kanssa. Kela-asiat hoituvat helposti myös OmaKelassa tai puhelimitse.
Kelan palvelupiste Nurmeksessa korvataan muilla palveluilla21.8.2025 13:30:00 EEST | Tiedote
Kelan Nurmeksen palvelupiste korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
FPA:s serviceställe i Hangö ersätts med andra serviceformer21.8.2025 13:15:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Hangö ersätts med andra serviceformer från 1.9.2025. I fortsättningen kan FPA-ärenden skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Kelan palvelupiste Hangossa korvataan muilla palveluilla21.8.2025 13:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Hangon palvelupiste korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum