3 vinkkiä mediaviestintään: Ajattele kuin toimittaja
Moni yritys lähettää säännöllisesti lehdistötiedotteita, mutta pettyy, kun niistä ei synny juttuja journalistiseen mediaan. Aina ongelma ei ole itse aiheessa, vaan siinä, miten se on esitetty ja kenelle sitä on tarjottu. Kun ymmärrät toimittajan logiikkaa, parannat mahdollisuuksiasi päästä mediaan.

Toimittajaa ei kiinnosta, mitä yritys haluaa kertoa itsestään. Hänen kiinnostustaan ohjaa se, mikä on merkityksellistä hänen yleisölleen. Lisäksi toimittaja hakee jatkuvasti uutisvoittoja eli näkökulmia, joilla hän voi kertoa jotakin ensimmäisenä. Ja lopulta ratkaisee se, että juttu löytää oikean toimittajan oikeassa mediassa.
Tässä kolme vinkkiä, joiden avulla teet parempaa mediaviestintää ja tiedotteesi saa aidon mahdollisuuden päästä mediaan:
1. Käännä näkökulma yleisölle
Toimittaja kysyy jokaista tiedotetta lukiessaan saman kysymyksen: “Miksi tämä kiinnostaa minun lukijoitani, katsojiani tai kuuntelijoitani?”
Jos tiedote kertoo vain, mitä yrityksessä on tapahtunut, ilman yleisön kannalta merkityksellistä näkökulmaa, se jää todennäköisesti kokonaan huomiotta.
Älä siis aloita “Me lanseerasimme uuden tuotteen” -kulmalla.
Sen sijaan kerro, mitä tiedät ja ymmärrät asiakkaiden käyttäytymisestä, tarpeista tai niiden muutoksesta – se on tietoa, joka usein kiinnostaa myös median yleisöä.
Kun käännät katseen yrityksestä ulospäin, löydät syyn, miksi aihe voisi kiinnostaa myös toimittajan yleisöä.
2. Anna toimittajalle mahdollisuus uutisvoittoon
Mediassa kilpailu on kovaa ja resurssit rajallisia. Toimittajalle on tärkeää päästä kertomaan jotain ensimmäisenä – olipa kyse uudesta ilmiöstä, tuoreista luvuista tai kiinnostavasta näkökulmasta, jota muut eivät ole vielä huomioineet.
Jos tiedotteesi sisältää sellaista tietoa, jota ei löydy muualta, voit saada toimittajan kiinnostumaan. Esimerkiksi: tutkimustulos, jota ei ole aiemmin julkaistu, ajankohtainen vertailu tai data, tuore näkökulma ilmiöön, josta muuten puhutaan paljon. Aito uutinen tekee tiedotteestasi houkuttelevan.
3. Tunnista oikea media ja oikea toimittaja
Paraskaan tiedote ei saa huomiota, jos lähetät sen väärälle kohderyhmälle. Toimittajat erikoistuvat: yksi seuraa taloutta, toinen teknologiaa, kolmas ilmiöitä ja kuluttajatrendejä. He ovat myös ihmisiä, joilla on erilaisia kiinnostuksen kohteita.
Kun tiedät, mikä media ja kuka toimittaja uutisoi juuri sinun aiheeseesi liittyvistä asioista, voit pitchata tiedotteen suoraan hänelle. Kohdennettu, henkilökohtainen viesti toimii paremmin kuin massajakelulista.
Toimittaja arvostaa sitä, että osoitat ymmärtäväsi hänen työtään ja tunnet hänen yleisönsä.
Henkilökohtainen pitchaus voi ratkaista sen, päätyykö tiedotteesi toimittajan “ehkä joskus” -kansioon vai nouseeko se heti työlistalle.
Lehdistötiedote toimii vain, jos se noudattaa toimittajan logiikkaa. Kun käännät näkökulman yleisölle, tarjoat mahdollisuuden uutisvoittoon ja kohdennat viestisi oikealle toimittajalle, mahdollisuudet päästä mediaan kasvavat jo kummasti.
Jes, päästiin mediaan! Mutta miten mittaamme siitä saadun hyödyn?
Haluatko sparrata kanssamme lisää? Laita viestiä tai nappaa suoraan aika kalenteristamme!
Jari ja Ville
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari PeltolaPR-asiantuntija, toimitusjohtaja
Puh:+358 50 314 2590jari@promoted.fiVille KauppiPR-asiantuntija
Puh:040 514 8183ville@promoted.fiTietoja julkaisijasta
Promoted on räätälöityyn mediaviestintään erikoistunut PR-toimisto. Viemme asiakkaamme mediaan. Palvelemme journalisteja ehdottamalla juttuaiheita joihin itse tarttuisimme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Promoted
GS1:n viestintäpäällikkö Terhi Paavilainen: Tunnettuus helpottaa kaikenlaista yhteistyötä25.6.2025 09:15:00 EEST | Artikkeli
Standardit toimivat sitä paremmin, mitä laajemmin niitä käytetään. Suomessa standardien hyödyntämistä edistää GS1 Finland, jolle monipuolinen mediaviestintä on tärkeä työkalu tunnettuuden lisäämisessä.
Jes, päästiin mediaan! Mutta miten mittaamme siitä saadun hyödyn?29.4.2025 09:30:00 EEST | Blogi
Ehkä oletkin jo kokemusasiantuntija: Sinä tai kollegasi loistaa tuoreessa lehtiartikkelissa. Medianäkyvyys tuo brändisi esiin hyvässä valossa ja tavoitat tuhansia potentiaalisia asiakkaita. Olette tehneet erinomaista työtä – mutta mitä sitten tapahtuu?
Miten teen medianäkyvyydestä kilpailuedun?28.2.2025 12:00:00 EET | Blogi
Medianäkyvyys ei yleensä synny sattumalta - tai jos syntyy, on kyse jostain ei-toivotusta aiheesta. Myönteinen, yrityksen brändiä tukeva näkyvyys vaatii suunnittelua ja johdonmukaista tekemistä. Tässä blogissa käymme läpi vaihe vaiheelta, miten medianäkyvyyttä kannattaa tavoitella. Annamme myös vinkit, miten me Promotedilla sen tekisimme.
Kokenut PR-asiantuntija Ville Kauppi liittyy Promotedin tiimiin20.1.2025 10:54:46 EET | Tiedote
“Pääsen auttamaan nyt useita yrityksiä ja toimittajia niillä viestinnän keinoilla, joiden olen huomannut ihan käytännössä toimivan. Monella yrityksellä on uutiskynnykset ylittävää osaamista. Se pitää vain nostaa esiin oikealla tavalla”, aiemmin Asiakastiedossa työskennellyt Ville Kauppi sanoo.
Kasvattaako myönteinen medianäkyvyys myyntiä?20.1.2025 09:49:53 EET | Blogi
Usein kasvattaa. Mutta vaikutus ei välttämättä ole niin suoraviivainen kuin toivoisi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme