S-Pankki Oyj

S-Bankens undersökning: För finländare innebär hemmet trygghet och en bas men också en investering

Dela

För finländare betyder hemmet framför allt en egen plats och egen ro, men också en plats där man kan förverkliga sig själv. Beslut som rör boende fattas oftast mitt i livsförändringar, till exempel när en parrelation påbörjas, barn föds eller när man byter jobb eller studieort, visar S-Bankens färska undersökning.

Enligt S-Bankens undersökning Fenomen inom hem och boende 2025 innebär hemmet trygghet och stabilitet för mer än hälften av finländarna, och för många är hemmet också en investering som tryggar framtiden. För ungefär 10 procent och för upp till 17 procent av männen betyder hemmet däremot bara en plats där man förvarar sina saker och får sova.

Var tolfte finländare och var åttonde helsingforsare anser att boendet är en stor ekonomisk utgiftspost.

”Vid köp av bostad betonas ofta både förnuft och känsla. På ett känslomässigt plan är hemmet en viktig egen plats, men också en långsiktig investering. Dessa två sidor tillsammans påverkar boendevalen i olika skeden i livet. När vi förstår vilka drömmar, behov eller bekymmer finländarna förknippar ​med boendet, kan vi stötta dem både vid stora beslut som rör boende och till exempel vid renoveringsplaner”, säger Annemari Airaksinen, chef för utveckling av S-Bankens lånetjänster. 

Oftast byter man bostad när man påbörjar en parrelation

De flesta viktiga beslut om boende gäller förändringar i livssituationen. Undersökningen visar att den vanligaste orsaken till att byta bostad att man påbörjar en parrelation. Att man får barn eller gör en förändring av livsstilen är dock också viktiga vändpunkter.

Bland personer under 25 år är studier och byte av jobb särskilt starka faktorer som påskyndar beslutet om boende. En tredjedel av de unga personerna har fattat beslut om boende med anledning av studier. Däremot bromsas besluten hos 26–45-åringar av ekonomisk osäkerhet och räntenivån, även om det finns behov av en större eller annorlunda bostad.

”Det är förståeligt att det nuvarande ekonomiska läget får människor att även fundera över beslut som rör boende. Det är dock bra att komma ihåg att det alltid är ett bra tillfälle att köpa bostad, om den egna ekonomin gör det möjligt. Ett bostadslån är ändå en långsiktig investering under vilken det allmänna ekonomiska läget och räntenivån hinner förändras många gånger. ”Det är bra att i första hand överväga bostadsköpet efter egna behov”, säger Airaksinen. 

Vid boende är trygghet och smidig vardag viktigare än gemenskap

I undersökningen var trygghet och stabilitet, en smidig vardag och privatliv de viktigaste värderingarna vid boendet. Kvinnor lägger klart större vikt vid trygghet och smidig vardag än vad män gör. Mer än en tredjedel av männen anser att frihet är en viktig värdering när det gäller boende. En smidig vardag är särskilt viktig för dem som har familj. Gemenskap, estetiska och ekologiska aspekter samt tillgänglighet finns på sista plats vid rangordningen av värderingarna.

”Det är fantastiskt att se att allt fler vågar söka en boendelösning som passar just deras egen livssituation och värderingar. Boendet behöver inte vara en rak väg till ett enfamiljshus där man bor under hela sitt liv. Hem- och boendesituationen kan förändras, vara flexibel eller anpassas efter livssituationen”, säger Airaksinen.

På S-Banken får kunden stöd i förändrade livssituationer. Vid behov kan man enkelt göra en ny ansökan om bostadslån, till exempel i S-mobil.

“När behoven förändras, är det bra att kontakta banken och öppet diskutera eventuella nya lånebehov eller flexibilitet i det nuvarande lånet. Även om den ekonomiska situationen är osäker, lönar det sig inte att vara rädd för boendelösningar. Det är bra att börja med att göra en låneansökan, och det är inte på något sätt bindande för kunden”, påpekar Airaksinen.

Finländarna är nöjda med sitt boende

De flesta finländare, 84 procent, är ganska eller mycket nöjda med sitt nuvarande boende. Mest nöjda är äldre personer och bostadsägare. I framtida önskemål om boende understryks fridfullt läge, närhet till naturen, goda trafikförbindelser samt närliggande tjänster och fritidsmöjligheter. Det är bara några få som är intresserade av avancerade smart hem-lösningar.

”Av hemmet förväntas inte så många tekniska lösningar utan snarare trygghet och funktionalitet. På bostadsmarknaden är det dock många som just nu befinner sig i ett osäkert läge: De vågar inte sälja, byta eller renovera bostaden. Vi har till uppgift att hjälpa till att djärvt blicka framåt och hitta lösningar som gör vardagen bättre just nu”, konstaterar Airaksinen.

Läs mer om resultaten av S-Bankens undersökning Fenomen inom hem och boende 2025 (på finska) (pdf, 1,2 MB)

 

Information om enkäten

Enkäten genomfördes av Kantar på uppdrag av S-Banken. Antalet tillfrågade var 2 001 och de representerade Finlands befolkning i åldrarna 15–79 år. De tillfrågade kom från olika regioner, yrkesställningar och inkomstklasser.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Annemari Airaksinen, chef för utveckling av S-Bankens lånetjänster
Annemari Airaksinen, chef för utveckling av S-Bankens lånetjänster
S-Pankki Oyj
Ladda ned bild
Annemari Airaksinen, chef för utveckling av S-Bankens lånetjänster
Annemari Airaksinen, chef för utveckling av S-Bankens lånetjänster
S-Pankki Oyj
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

S-Banken

S-Banken är en finländsk bank och en del av S-gruppen. Vi är till för att alla ska ha möjlighet till en lite mer välbärgad morgondag. Vi har över tre miljoner kunder och vi känner till kundernas vardag. Vi erbjuder smidighet och nytta, bland annat med hjälp av våra lättanvända digitala tjänster. Som en bank med komplett service stöder vi våra kunder i livets små och stora vändpunkter. s-banken.fi

Andra språk

Följ S-Pankki Oyj

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från S-Pankki Oyj

S-Banken lanserar ett nytt reklamkoncept för varumärket – Finlands mest okomplicerade bank uppfyller dagens kundförväntningar11.8.2025 09:24:04 EEST | Pressmeddelande

S-Banken lanserar en ny reklamkampanj för varumärket idag 11.8. I centrum för kampanjen står den fiktiva karaktären Per Tieeri. Med den lite humoristiska kampanjen vill S-Banken berätta för sina kunder att man vill vara Finlands mest okomplicerade bank. Att S-Banken är okomplicerad visar sig bland annat i bankens förmåga att förstå kundernas behov och erbjuda lättanvända och högkvalitativa digitala tjänster.

S-Pankki lanseeraa uuden brändimainonnan konseptin – Suomen mutkattomin pankki vastaa tämän päivän asiakasodotuksiin11.8.2025 09:24:04 EEST | Tiedote

S-Pankki lanseeraa tänään 11.8. uuden brändimainonnan kampanjan. Kampanjan keskiössä on kuvitteellinen henkilöhahmo Per Tieeri. Hieman humoristisenkin kampanjan myötä S-Pankki haluaa kertoa tahtotilastaan olla asiakkailleen Suomen mutkattomin pankki. Mutkattomuus näkyy S-Pankissa muun muassa asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisenä sekä helppokäyttöisinä ja laadukkaina digipalveluina.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye