R-kioski juhlii 115-vuotista taivaltaan avaamalla uudenlaisen, ruokaan keskittyvän kioskin Helsingin Elielinaukiolle
Suomalaisen kioskikulttuurin ikoni, R-kioski, täyttää tänä vuonna 115 vuotta. Merkkipäivän kunniaksi ketju avasi uudenlaisen pilottikioskin Helsingin päärautatieaseman Elielinaukiolle tänään, 28.8.2025 klo 6. Uudistus tuo asiakkaille entistä ruokaisamman valikoiman, uudenlaisia juomavaihtoehtoja sekä modernimman ja mutkattomamman asiointikokemuksen.

”R-kioski on ollut osa suomalaisten arkea jo vuodesta 1910. Olemme seuranneet yhteiskunnan ja kuluttajien tarpeiden muutosta yli vuosisadan ajan ja nyt on aika ottaa jälleen seuraava askel. Elielinaukion kioski toimii pilottina, jonka avulla testaamme rohkeasti uusia ideoita tulevaisuuden kioskeja varten.”, sanoo R-kioskin konseptista vastaava markkinointijohtaja Tarmo Kirjonen.
Uuden ajan kioski Elielinaukiolla
Elielinaukion uudistettu kioski tarjoaa asiakkaille entistä näyttävämmän ja ruokaisamman valikoiman, johon sisältyy muun muassa salaatteja, leipiä, pizzoja sekä paisto- ja leipomotuotteita. Osa tuotteista on suunniteltu yhteistyössä huippukokki Serko Rantasen kanssa. Nuorille suunnatut juomainnovaatiot, kuten ensimmäisenä Suomessa tarjolle saatava hiilihapotettu jäähilejuoma ja paikan päällä valmistetut smoothiet, tuovat raikkaan lisän valikoimaan.
Pikakassat puolestaan helpottavat ja nopeuttavat asiointia. Vaikka kioski säilyttääkin asiakkaille tutut palvelut, uudistettu konsepti painottaa erityisesti ruoka- ja juomakokemusta.
Historiallinen merkkipaalu
R-kioskin tarina alkoi vuonna 1910, kun Rautatiekirjakauppa Osakeyhtiö avasi ensimmäiset kioskinsa rautatieasemille tarjotakseen lehtiä junamatkustajille. Jo varhaisessa vaiheessa kioskit alkoivat laajentaa tarjontaansa: vuonna 1926 myyntiin tulivat raha-arvat ja vuoden 1932 lopulla kioskeilta sai jo makeisia ja virvoitusjuomia. Säännöllinen veikkaustoiminta puolestaan käynnistyi vuonna 1940.
Ensimmäisinä vuosikymmeninä R-kioskit olivat pääosin irtokioskeja, mutta 1960-luvulle tultaessa alkoivat ne vallata myös kivijalkoja ja ostoskeskuksia. Nimi muutettiin Rautakirja Oy:ksi vuonna 1974, ja se on jäänyt nimenä vahvasti suomalaisten mieleen, vaikka kioskiyrityksen virallinen nimi on ollut jo yli vuosikymmenen R-kioski Oy. Toiminnan kehitys oli ripeää: ensimmäiset yrittäjävetoiset kioskit avattiin jo vuonna 1978, ja franchising-toiminta käynnistyi virallisesti vuonna 1987. 1980-luvulla R-kioski toi valikoimiinsa kahvin. Tuotteesta, joka aluksi täydensi valikoimaa, tuli vuosien varrella yksi ketjun tärkeimmistä asiakasmagneeteista. Myös videovuokraus löysi paikkansa kioskeissa 1980-luvun alusta parinkymmenen vuoden ajaksi. Kansainvälistymisen ensiaskeleet otettiin 90-luvun alkupuolella, kun ensimmäiset kioskit avattiin Viroon.
Vuodesta 2012 alkaen R-kioski Oy on ollut osa norjalaista Reitan-konsernia, ja nykyisin suuri osa kioskeista toimii franchising-periaatteella.
Tänään avattu “Ärrä” tuo R-kioskin toimintaan jälleen uusia tuotteita ja uuden tavan toimia.
”115 vuotta on pitkä matka, ja olemme ylpeitä voidessamme juhlistaa sitä näin merkittävällä uudistuksella. Haluamme jatkossakin tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden hoitaa arjen tarpeensa helposti, nopeasti ja edullisesti. Valikoimamme yhdistää klassiset suosikit ja uudet löydöt, jotka sammuttavat janon ja nälän sekä vastaavat arjen äkillisiin mielitekoihin. Lisäksi tarjoamme palveluja, jotka tekevät arjesta yksinkertaisempaa.”, jatkaa Kirjonen.
Pilotti näyttää tietä tulevaisuuteen
Elielinaukion kioski toimii testialustana tulevaisuuden R-kioskille. Syksyn aikana seurataan tarkasti, mitkä uudistuksista toimivat parhaiten. Kauppias Marko Nystedt ja hänen tiiminsä ovat ottaneet uudistuksen innolla vastaan ja odottavat asiakkaita kokeilemaan kioskia jo avajaispäivästä lähtien.
”Olemme todella innoissamme siitä, että saamme olla ensimmäisinä kokeilemassa R-kioskin uutta ruokaisampaa valikoimaa ja entistä houkuteltavampaa kioski ilmettä. On hienoa päästä tarjoamaan asiakkaille uudistettu ja entistä maukkaampi valikoima, joka tuo nopeaa arjen helpotusta ja houkuttelee myös uusia kävijöitä. Haluamme tehdä asioinnista mahdollisimman sujuvaa ja varmistaa, että asiakkaat saavat vaivattomasti täytettyä ruoka- ja juomatarpeensa. Nyt voimme tarjota kaiken tämän täysin uudistetussa kioskissa”, kertoo kauppias Nystedt.
”Avajaisaamuna jaoimme 115 ensimmäiselle asiakkaalle 15 euron lahjakortin, ja niin sanottu ’ämpärikansa’ oli jo hyvissä ajoin ennen kello kuutta odottelemassa oven takana”, Nystedt kertoo hymyillen.
Yhteyshenkilöt
Heiju SimolaVastuullisuus- ja viestintäpäällikkö
Puh:0408431991Heiju.simola@r-kioski.fiwww.r-kioski.fiKuvat



Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta R-kioski
Kutsu medialle: Tervetuloa tutustumaan täysin uudenlaiseen R-kioskiin26.8.2025 15:31:24 EEST | Kutsu
Suomalaisen kioskikulttuurin ikoni, R-kioski, täyttää tänä vuonna 115 vuotta. Merkkipäivän kunniaksi ketju avaa uudenlaisen pilottikioskin Helsingin päärautatieaseman Elielinaukiolle 28.8.2025. Uudistus tuo asiakkaille entistä ruokaisamman valikoiman, uudenlaisia juomavaihtoehtoja sekä modernimman ja mutkattomamman asiointikokemuksen.
R-kioski tarjoaa kesätyön lähes 60 koululaiselle – yli 2100 hakijaa kertoo työn merkityksestä19.6.2025 11:00:14 EEST | Tiedote
Tänä kesänä R-kioski tarjoaa kesätyön lähes 60:lle 14–17-vuotiaalle nuorelle eri puolilla Suomea. Kiinnostus Tutustu työelämään ja tienaa -kampanjaa kohtaan on ollut valtavaa: hakemuksia saapui 2192. Tämä osoittaa, että nuoria kiinnostaa työelämä ja he ovat valmiita tarttumaan tilaisuuksiin.
R-kioski on Suomen suurin franchising-ketju – yli 200 yrittäjää eri puolilla maata10.6.2025 15:49:41 EEST | Tiedote
Suomessa toimii satoja franchisingyrityksiä ja näihin lukeutuvat myös suuri osa R-kioskeista, joita pyörittävät yrittäjät. R-kioski on maan suurin franchising-ketju 350 myymälän yksikkömäärällä mitattuna, ja samalla hiljainen selkäranka tuhansien suomalaisten arjessa. Keskiviikkona 11.6. vietetään kansainvälistä franchisingpäivää, ja sen yhteydessä R-kioski haluaa muistuttaa, että franchising ei ole vain liiketoimintamalli, se on paikallista työtä, palveluja ja moninaisia yrittäjätarinoita.
Pulla, joka merkitsee enemmän – tukea mielenterveydelle Mielinauha-kampanjassa4.6.2025 07:23:00 EEST | Tiedote
Tänä keväänä Mielinauha-kampanja kutsuu meitä pysähtymään ja muistuttamaan, kuinka tärkeää meidän on pitää huolta toisistamme ja tukea heitä, joiden taakka tuntuu tällä hetkellä liian raskaalta yksin kantaa. Kuten kampanjan sanoma kertoo: ”Ei anneta yhdenkään liekin hiipua”, vaan ymmärretään mielenterveyden merkitys ja kerätään yhdessä varoja MIELI ry:n työhön mielen hyvinvoinnin ja kriisiauttamisen tukemiseksi. Nyt kaikilla halukkailla on mahdollisuus osallistua kampanjaan pienellä, itsellekin mieleisellä teolla, pullan ostamisella.
EMBARGO Yllätyspaljastus: Helsingin asematunnelissa sijaitsevan pop up -ravintola Pysäkin takaa löytyy R-kioski23.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
KUTSU AVAJAISTILAISUUTEEN MEDIAN EDUSTAJILLA 22.5. klo 17 ///Jutun embargo on 23.5. klo 9.00!/// Huhtikuun lopulla Helsingin rautatieaseman asematunneliin avautui katuruokaravintola nimeltä Pysäkki, joka keräsi nopeasti huomiota korkeatasoisilla annoksillaan ja mielenkiintoisilla makuyhdistelmillään. Ravintolan taustalla on huippukokki Serko Rantanen, mutta todellinen yllätys paljastui vasta eilen kutsuvierastilaisuudessa: Pysäkin perustaja on R-kioski Oy yhteistyössä Aki Wahlmanin luotsaaman Foody Allen Oy:n kanssa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme