S-Pankki Oyj

Rapporterna om förmögenhetsförvaltning och fonder för januari–juni 2025 har publicerats

Dela

S-Banken har publicerat rapporterna om investeringsverksamheten i de fonder som S-Banken förvaltar och om förmögenhetsförvaltningens hållbarhetsarbete för januari–juni 2025. Antalet andelsägare i S-Banken-fonderna ökade från 417 000 under jämförelseperioden till cirka 472 000. Samtidigt femdubblades nettoteckningarna i S-Banken-fonder. 

I S-Banken-fonders halvårsrapport om fondernas investeringsverksamhet under första halvåret 2025 framgår att antalet andelsägare i S-Banken-fonderna ökade från 417 000 under jämförelseperioden till cirka 472 000. Samtidigt femdubblades nettoteckningarna i S-Banken-fonder. Vid utgången av juni uppgick de förvaltade tillgångarna till 8,4 (6,2) miljarder euro.  

Den samtidigt publicerade Förmögenhetsförvaltningens hållbarhetsrapport för januari–juni 2025 beskriver hur ansvarsfullheten har tagit sig uttryck i siffror och åtgärder i de fonder som S-Banken förvaltar. 

S-Bankens förmögenhetsförvaltning fortsatte sitt hållbarhetsarbete under det första halvåret. Även om det har rått osäkerhet i omvärlden och det under de senaste åren har förts en kritisk diskussion om ansvarsfull investering, har S-Banken fortsatt vårt långsiktiga arbete inom ansvarsfulla investeringar. 

”Vi ser ansvarsfullhet som en av företagens konkurrensfaktorer. Hållbarhetsbedömning ger oss information om väsentliga risker och möjligheter som kan påverka företagets ekonomiska framgång i framtiden. Vi tror att företag som tar hänsyn till väsentliga ESG-risker och möjligheter har potential att prestera bättre på lång sikt”, säger S-Bankens placeringsdirektör Mika Leskinen. 

Under första halvåret 2025 röstade vi på 161 årsstämmor. Vi bestämde oss också för att leda en av påverkansdiskussionerna i CDP:s Non-Disclosure-kampanj. 

Höjdpunkter under första halvåret 2025 

  • Vi fortsatte att påverka själva och tillsammans med andra investerare. Under januari–juni röstade vi på sammanlagt 161 bolagsstämmor, varav 30 var inhemska och 131 utländska. Allt som allt deltog vi i bearbetningen av mer än 2 700 artiklar. 

  • I januari meddelade vi att S-Banken förvärvar fyra fonder av Handelsbanken: Handelsbanken Kapitalförvaltning 25, Handelsbanken Kapitalförvaltning 50, Handelsbanken Kapitalförvaltning 75 och Handelsbanken Finland Småbolag. Det totala förvaltade kapitalet i fonderna uppgår till cirka 230 miljoner euro. Kapitalförvaltningsfonderna fusioneras med tre S-Banken-fonder 19.9.2025, och Handelsbanken Finland Småbolag -fonden fusioneras med den nya fonden S-Banken Finska Småbolag Aktie  Placeringsfond 8.9.2025. 

  • Våra blandfonder klarade sig utmärkt i den fondjämförelse som publicerades i juni: S-Banken Kapitalförvaltning 100 var bäst i sin klass med en avkastning på 10 år och S-Banken Kapitalförvaltning Spararen 100 var den näst bästa i sin kategori sett till en avkastning på 5 år. 

  • Vi utvecklar ständigt våra digitala tjänster med nya, allt mer lättanvända funktioner. Till exempel har våra kunder sedan juni 2024 kunnat ingå månadssparavtal med S-Banken-fonder via S-mobil, och under första halvåret ingicks över 75 procent av dessa avtal mobilt. 

Rapporter januari–juni 2025 

Varallisuudenhoitoliiketoiminnan vastuullisuusraportti tammi–kesäkuu 2025 (pdf, 1,3 Mt) (på finska) 

Fondernas halvårsrapport för januari–juni 2025 (pdf, 2,3 Mb) 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

S-Banken

S-Banken är en finländsk bank och en del av S-gruppen. Vi är till för att alla ska ha möjlighet till en lite mer välbärgad morgondag. Vi har över tre miljoner kunder och vi känner till kundernas vardag. Vi erbjuder smidighet och nytta, bland annat med hjälp av våra lättanvända digitala tjänster. Som en bank med komplett service stöder vi våra kunder i livets små och stora vändpunkter. s-banken.fi

Andra språk

Följ S-Pankki Oyj

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från S-Pankki Oyj

S-Banken lanserar ett nytt reklamkoncept för varumärket – Finlands mest okomplicerade bank uppfyller dagens kundförväntningar11.8.2025 09:24:04 EEST | Pressmeddelande

S-Banken lanserar en ny reklamkampanj för varumärket idag 11.8. I centrum för kampanjen står den fiktiva karaktären Per Tieeri. Med den lite humoristiska kampanjen vill S-Banken berätta för sina kunder att man vill vara Finlands mest okomplicerade bank. Att S-Banken är okomplicerad visar sig bland annat i bankens förmåga att förstå kundernas behov och erbjuda lättanvända och högkvalitativa digitala tjänster.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye