Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n remontti valmistuu aikataulussa – kiitoteiden käyttö palautuu ennalleen
Finavia saa Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n (kiitotie 15/33) remontin päätökseen alkuperäisen aikataulun mukaan, ja lentoasemalla siirrytään kolmen kiitotien käyttöön maanantaina 1. syyskuuta 2025. Kiitotien läheisyydessä tehdään syksyn aikana viimeisteleviä töitä, joilla ei ole vaikutusta matkustamiseen.

”Helsinki-Vantaan kiitoteiden peruskorjaukset ovat osa kriittisen lentoasemainfrastruktuurin elinkaarihallintaa, jolla mahdollistetaan lentoyhtiöille ja kiitoteiden käyttäjille hyvät toimintaedellytykset. Huhti-elokuussa tehdyn remontin myötä kiitotie on hyvässä kunnossa vuosiksi eteenpäin”, Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.
Kiitotien päätyjen peruskorjauksen kokonaisarvo oli lähes 30 miljoonaa euroa, josta vuoden 2025 osuus oli 18,5 miljoonaa euroa. Peruskorjauksessa Finavia korjasi kiitotien eteläpäädyn, rullaustieliittymät sekä uusi kiitotien lähestymislaitteita. Samalla uusittiin lentotoiminnan ympäristövaikutusten vähentämisen kannalta tärkeä hulevesiverkosto ja alueella oleva sähköinfrastruktuuri. Kiitotie 15/33:n kenttävalojärjestelmä saatiin tämän viimeisen peruskorjausvaiheen myötä modernisoitua koko kiitotien osalta aikaisempaa toimintavarmemmaksi edistäen kokonaisenergiansäästöä.
Projektin aikana hyödynnettiin kierrätysasfalttia, mikä vähensi uusien raaka-aineiden tarvetta ja pienensi tuotantoon ja kuljetukseen liittyviä päästöjä ja kuluja. Projektin aikana alueelta louhittu kiviaines hyödynnettiin kiitotien rakennekerroksissa ja täyttömateriaalina kiitotien päässä oleville alueille. Tämän ansiosta maa-ainesten kuljetustarve oli hankkeen mittakaava huomioon ottaen vähäinen.
Kiitotie 2 otetaan operatiiviseen käyttöön 1.9.2025, jolloin kaikki Helsinki-Vantaan kiitotiet ovat laskeutuvien ja lähtevien koneiden käytössä. Kolmen kiitotien käyttöön palaaminen vaikuttaa myös lentomelun suuntautumiseen, kun osa liikenteestä palaa käyttämään kiitotietä 2 (15) lentoonlähtöihin Tikkurilan ja Pohjois-Helsingin suuntaan. Lisäksi erityisesti yöaikaan kiitotie 2:lle laskeudutaan Nurmijärven suunnasta.
Kiitotie 2:n avaamisen jälkeen kiitotietä ympäröivillä alueilla tehdään muutaman viikon ajan viimeisteleviä töitä, joilla on hetkellisiä vaikutuksia kiitotien käyttöön päiväaikaan, mutta työt eivät vaikuta lentoliikenteen sujuvuuteen.
Kiitoteiden elinkaarihallinta Finavian lentoasemilla
Laadullisesti kiitotien peruskorjausprojektissa yksi kriittisimmistä tekijöistä on rakennusmateriaalien ominaisuuksien suunnittelu ja toteutuksen valvominen, sillä kiitotien päällysrakenne altistuu Suomen olosuhteissa poikkeukselliselle rasitukselle.
Päällysteen on kestettävä kovia pakkasjaksoja ja toistuvaa jäätymistä ja sulamista. Lisäksi päällysteen on kestettävä mekaaninen lumenpoisto sekä talvikunnossapidossa käytettävät jäänestoaineet. Kesäisin päällyste altistuu puolestaan korkeille lämpötiloille. Myös lentokoneiden painon aiheuttama kuormitus asettaa kiitoteille tarkat vaatimukset ja rasituksen.
Pitkäaikaisen kestävyyden varmistamiseksi materiaalit valitaan siten, että parhaiten ne kestävät laajaa lämpötilavaihtelua, kuormitusta ja ympärivuotista kunnossapitoa. Kiitoteiden kuntoa tarkkaillaan ja havainnoidaan jatkuvasti, jotta kiitoteiden käyttö on turvallista. Nämä seikat ovat olennaisia turvallisuuden, kestävyyden ja toimintavarmuuden ylläpitämiseksi yhdessä Euroopan vaativimmista ilmastoista.
FINAVIA OYJ
Viestintä
Kuvia median käyttöön saa Finavian aineistopankista.
Faktalaatikko
Kiitotie 2 ja peruskorjaus
Kiitotien päätyjen peruskorjauksen kokonaisarvo oli lähes 30 miljoonaa euroa, josta vuoden 2025 osuus oli 18,5 miljoonaa euroa. Projektiin kuuluva kiitotien pohjoispäädyn peruskorjaus toteutettiin kesällä 2023.
Helsinki-Vantaan kiitotie 2 eli niin kutsuttu poikittaiskiitotie on 2 900 metriä pitkä ja 60 metriä leveä. Jotta lentoonlähtöjä ja laskeutumisia voi tehdä tehokkaasti eri suuntiin, kiitotie 2 on rakennettu eri ilmansuuntaan kuin kiitotiet 1 ja 3.
Kiitotie 2:n rakentamista alettiin suunnitella heti 1950-luvulla, kun lentoasema avautui. Tällöin käytössä oli vain yksi kiitotie, eikä vaihtoehtoisen kiitotien käyttäminen vaikeiden tuuliolosuhteiden aikana ollut mahdollista.
Miksi kiitotie 2:sta käytetään myös nimeä 15/33?
Lentoasemien kiitotiet saavat nimensä kompassisuuntien mukaan. Käytäntö on maailmanlaajuinen.
Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n kompassisuunta on 150 astetta, joten sen tunnusluku on 15. Koska kiitotietä voidaan käyttää molempiin suuntiin, toinen suunta on 180 astetta suurempi. Näin kiitotien 2:n toiseksi tunnusluvuksi lasketaan 15 + 18 = 33. Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n numerointitunnus on yhdistelmä molemmista luvuista eli 15/33.
Puhekielessä käytetään usein nimitystä ”Kiitotie 2”, joka perustuu Helsinki-Vantaan kiitoteiden valmistumisjärjestyksen. Kiitotie 1 avattiin vuonna 1952, kiitotie 2 vuonna 1956 ja kiitotie 3 vuonna 2002.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Finavia media desk ma-pe klo 9-16
Puh:+358 (0)20 708 2002comms@finavia.fiKuvat
Tietoa lentoasemayhtiö Finaviasta
Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyviä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli 396,5 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 687.
Tervetuloa Finavian lentoasemille | Finavia
Vuosikertomukset | Finavia
Facebook/Finavia
Facebook/Helsinki Airport
LinkedIn/Finavia
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finavia Oyj
Lentoliikenteen talvikausi alkoi: Rovaniemen lentoasemalla saavutetaan tänä vuonna miljoonan matkustajan merkkipaalu29.10.2025 12:50:09 EET | Tiedote
Finavian lentoasemilta on talvikaudella reittilennot 102 ulkomaiselle lentoasemalle 163 eri reitillä. Suurin kasvu nähdään matkailuvetoisilla Lapin lentoasemilla, joille on saatu neuvoteltua yhteensä 11 uutta lentoyhteyttä. Maailmanlaajuinen lentoliikenteen talvikausi alkoi 26. lokakuuta 2025 ja päättyy 28. maaliskuuta 2026.
The expansion of the departures hall at Rovaniemi Airport has been completed28.10.2025 12:21:41 EET | Press release
Finavia has completed the expansion project of the departures hall at Rovaniemi Airport. The modern expansion will be opened on Tuesday, 28 October 2025, and it will serve departing passengers. Finavia has invested EUR 3 million in the expansion. Finavia has invested approximately EUR 5.5 million in the development of Rovaniemi Airport in 2025.
Rovaniemen lentoaseman lähtöaulan laajennus valmistunut28.10.2025 12:20:55 EET | Tiedote
Finavia on saanut valmiiksi Rovaniemen lentoaseman lähtöaulan laajennusprojektin. Moderni laajennusosa otetaan käyttöön tiistaina 28. lokakuuta 2025, ja se palvelee lähteviä matkustajia. Finavia investoi laajennukseen kolme miljoonaa euroa. Yhteensä Finavia investoi Rovaniemen lentoaseman kehittämiseen vuonna 2025 noin 5,5 miljoonaa euroa.
Finavia, Finnair and Patria to be launching partners of the New Aviation Museum10.10.2025 09:00:00 EEST | Press release
Finavia, Finnair and Patria join as the first launching partners of the New Aviation Museum. The aim is to support the preservation of Finnish aviation history and to present the current state of aviation and future opportunities at the New Aviation Museum. In the New Aviation Museum project, a new, memorable world-class destination will be built near Helsinki Airport in Aviapolis, Vantaa. The new museum concept combines exhibitions, digital experiences and events. The museum is being planned to become the attraction of the area, the living room of the neighbourhood and a meeting place for the aviation industry. The New Aviation Museum is set to be completed next to the current museum by the end of 2027. Finavia, Finnair and Patria have worked closely together to develop Finnish aviation for decades. All three companies are founding members of the Finnish Aviation Museum Foundation, which maintains the Aviation Museum. Next, the long-term partnership in the field of culture and aviatio
Finavia, Finnair ja Patria Uuden Ilmailumuseon lanseerauskumppaneiksi10.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Finavia, Finnair ja Patria liittyvät Uuden Ilmailumuseon ensimmäisiksi lanseerauskumppaneiksi. Tavoitteena on tukea suomalaisen ilmailuhistorian säilymistä sekä esitellä ilmailun nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia Uudessa Ilmailumuseossa. Uusi Ilmailumuseo -hankkeessa Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen Vantaan Aviapolikseen rakentuu uusi kansainvälisen tason elämyksellinen vierailukohde. Uudenlainen museokonsepti yhdistää näyttelyt, digitaaliset kokemukset ja tapahtumat. Museosta suunnitellaan kohdetta, joka tulee olemaan alueen vetonaula, lähiseudun olohuone sekä ilmailualan kohtaamispaikka. Uuden Ilmailumuseon on tarkoitus valmistua nykyisen museon viereen vuoden 2027 loppuun mennessä. Finavia, Finnair ja Patria ovat tehneet tiivistä yhteistyötä suomalaisen ilmailun kehittämiseksi vuosikymmenten ajan. Kaikki yhtiöt ovat perustajaosakkaita Suomen Ilmailumuseosäätiössä, joka ylläpitää Ilmailumuseota. Seuraavaksi pitkä kumppanuus jatkuu kulttuurin ja ilmailuperinnön saral
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

