Liikennevakuutus – hyvinvointiyhteiskunnan kivijalka jo 100 vuotta
Lakisääteinen liikennevakuutus täyttää tänään sata vuotta. Syksyllä 1925 voimaan tullut liikennevastuulaki toi täysin uudenlaista turvaa liikenneonnettomuuksien varalta. Sadassa vuodessa liikennevakuutus on kehittynyt kiinteäksi osaksi suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ja on tänä päivänä yksi kattavimmista liikenteen vakuutusjärjestelmistä maailmassa.

Nykyisin liikennevakuutuksesta korvataan runsaat 90 000 kolaria vuosittain, ja maksettavien korvausten määrä kohoaa yhteensä lähes puoleen miljardiin euroon. Lakisääteisen vakuutuksen tuoma turva on tasapuolinen kaikille – korvauksissa ei ole omavastuuta ja niitä maksetaan sekä sivullisille että vahingon aiheuttajalle.
– Liikennevakuutus on hyvinvointiyhteiskunnan yksi kivijalka, joka takaa kaikille liikenteessä loukkaantuneille taloudellista turvaa. Järjestelmää on rakennettu pitkäjänteisesti, ja se kehittyy edelleen muuttuvan liikenneympäristön mukana, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu sanoo.
Useimmiten liikennevahingot ovat peltikolareita, joista seuraa vain omaisuusvahinkoja. Henkilövahinkoja tapahtuu noin 15 prosentissa onnettomuuksista. Kun vahinkoja tarkastellaan eurojen näkökulmasta, on henkilövahinkojen osuus maksetuista korvauksista noin 40 prosenttia. Korvaustilastoissa painottuvat yksittäiset vakavat onnettomuudet – kalleimmat viisi prosenttia vahingoista aiheuttavat euroissa mitattuna noin puolet kaikista maksetuista korvauksista.
Vakavissa loukkaantumisissa liikennevakuutus korvaa ja täydentää sosiaaliturvaa, sillä vakuutuksesta maksetaan esimerkiksi kuntoutusta, eläkettä ja sairauskulukorvauksia. Joissain tapauksissa korvauksia maksetaan koko loppuelämän ajan, jolloin yhden onnettomuuden kokonaiskustannukset voivat vuosien saatossa nousta yli miljoonaan euroon.
– Vakuutus säästää myös veronmaksajien rahoja, sillä sairaanhoitokulut korvataan vakuutuksesta hoitolaitoksille täysimääräisesti, Tuulensuu muistuttaa.
Sadassa vuodessa suomalainen liikenne on autoistunut. Samalla liikennevakuutusta on kehitetty kattavaksi järjestelmäksi, joka turvaa sekä syyttömät että onnettomuuden aiheuttajan – käytäntö, joka on edelleen harvinaisuus kansainvälisesti.
– Liikennevakuutus on yhteinen sopimus siitä, että vahingon sattuessa kukaan ei jää tyhjän päälle. Sadan vuoden aikana siitä on tullut osa suomalaista arkea ja yksi niistä rakenteista, joiden varaan hyvinvointiyhteiskuntaa on rakennettu, Tuulensuu summaa.
Lakisääteinen liikennevakuutus Suomessa täyttää syyskuussa 100 vuotta. Liikennevastuulaki tuli voimaan 1.9.1925 säätäen liikennevakuutuksen pakolliseksi. Mihin suuntaan liikennevakuutus kehittyy seuraavan sadan vuoden aikana? Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen kirjoitti blogin liikenteen tulevaisuudennäkymistä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti TuulensuukorvauspäällikköLiikennevakuutuskeskus
Puh:040 450 4671antti.tuulensuu@vakuutuskeskus.fiRiikka Luomanpääviestinnän asiantuntija, Liikennevakuutuskeskus
Puh:040 922 5586riikka.luomanpaa@vakuutuskeskus.fiViestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat


Linkit
Liikennevakuutuskeskus lyhyesti
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Liikennevakuutuksen tulevaisuus – sata vuotta takana, mitä edessä?28.8.2025 10:25:51 EEST | Blogi
Lakisääteinen liikennevakuutus Suomessa täyttää 100 vuotta. Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen pohtii blogissaan, mihin suuntaan vakuutus kehittyy seuraavien vuosikymmenten aikana, kun mm. ajamisen automaatio lisääntyy, ja kuljettajaa ei enää ole.
Lakisääteinen liikennevakuutus 100 vuotta – suppeasta suojasta yhdeksi maailman kattavimmista26.8.2025 06:13:00 EEST | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus Suomessa täyttää syyskuussa 100 vuotta. Alkuvuosina vakuutuksen antama turva oli hyvin suppea – omaisuusvahingot korvattiin, mutta ei lieviä henkilövahinkoja. Vuosisadan aikana vakuutuksen kattavuutta on useaan otteeseen laajennettu, ja nykyään suomalaisen liikennevakuutuksen tarjoama turva on yksi maailman parhaista.
Vuokraskuuttien aiheuttamat kolarit korvataan liikennevakuutuksesta19.6.2025 11:55:36 EEST | Tiedote
Vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla tulee olla lakisääteinen liikennevakuutus. Jos vuokralaudalla kolaroi, vakuutus korvaa vahingot. Viime päivinä julkisuudessa on ollut tapaus, jossa alaikäinen lapsi törmäsi vuokratulla sähköpotkulaudalla henkilöautoon. Vuokraskuutilla aiheutetut vahingot korvataan ensisijaisesti laudan liikennevakuutuksesta, eikä laudan kuljettaja ole lähtökohtaisesti korvausvelvollinen.
Miksi sähköpotkulaudan vuokrayhtiöllä on väliä onnettomuustilanteessa?17.6.2025 06:15:00 EEST | Tiedote
Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat tulivat liikennevakuutettaviksi viime vuonna. Lakimuutoksen tavoitteena oli hillitä yhteiskunnalle tulevia kustannuksia onnettomuuksista, kun korvaukset oli tarkoitus maksaa lakisääteisestä liikennevakuutuksesta. Tässä ei ole kuitenkaan onnistuttu odotetusti. Elokuussa voimaan tuleva liikennepalvelulaki tarjoaa uudenlaisia ratkaisuja tilanteeseen.
Tieliikenteessä sallitut sähköpyörät eivät yleensä vaadi liikennevakuutusta22.5.2025 06:09:00 EEST | Tiedote
Valtaosa Suomessa myytävistä sähköpyöristä on tieliikenteeseen soveltuvia sähköavusteisia pyöriä, joita ei liikennevakuuteta. Viime kesän lakiuudistus toi vakuuttamisvelvollisuuden piiriin lähinnä tieliikenteeseen soveltumattomia sähköpyöriä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme