Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.

Virtanen on työskennellyt syksystä 2024 lähtien DNA:n emoyhtiön Telenorin pohjoismaisista liiketoiminnoista vastaavassa Telenor Nordicsissa Chief Operating Officer -roolissa, mutta tekee nyt paluun DNA:lle. Virtanen on aiemmin toiminut DNA:n teknisenä johtajana (CTO) ja johtoryhmän jäsenenä, ja hänellä on takanaan yli 20 vuoden ura DNA:lla eri rooleissa.
DNA:n nykyinen strategiajohtaja Bjørn Taale Sandberg siirtyy takaisin Telenor-konsernin muihin tehtäviin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Hän jatkaa nykyisessä roolissaan syyskuun loppuun saakka ja tukee Virtasen perehdytystä uuteen tehtävään.
”Tiesimme Bjørn Taalen olevan siirtymässä suunnitelman mukaisesti takaisin Telenorille, ja samalla meille avautui mainio tilaisuus hyödyntää Villen ammattitaitoa jälleen Suomessa. Hänellä on vahvaa strategista osaamista, joten hänen valintansa rooliin oli luonteva. Rooli sisältää myös vastuun tekoälyn hyödyntämisestä ja kehittämisestä yhtiötasolla, mikä sopii mainiosti Villen vahvaan teknologiataustaan,” sanoo DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.
”On hienoa palata DNA:lle, jonka kasvua ja kehitystä olen saanut ohjata aikaisemminkin monipuolisissa teknologia- ja johtotehtävissä. Tunnen DNA henkilöstön sekä kulttuurin vuosikymmenten ajalta ja olen vakuuttunut, että tukeutumalla näihin vahvuuksiin sekä uuden teknologian tuomiin mahdollisuuksiin pystymme palvelemaan asiakkaitamme jatkossa entistäkin paremmin. Strategiset valinnat ja tekoäly ovat nyt keskiössä siinä, miten rakennamme vieläkin asiakaslähtöisempää ja tehokkaampaa DNA:ta. Meillä on jo vahvaa osaamista tekoälyn hyödyntämisessä, joten tästä on hyvä jatkaa eteenpäin rohkean kokeilukulttuurin hengessä”, sanoo Ville Virtanen.
Virtanen aloittaa uudessa tehtävässään strategiasta ja tekoälystä vastaavana johtajana 1. lokakuuta 2025.
Kokeilukulttuuri ja vahva asiakaskeskeisyys ovat DNA:n tekoälystrategian ytimessä. Yhtiö hyödyntää tekoälyä monipuolisesti esimerkiksi infrastruktuurissa, kyberturvassa, tuoteportfoliossa ja päivittäisen työn tehostamisessa. Tekoälyn avulla esimerkiksi optimoidaan tukiasemien energiankäyttöä sekä tunnistetaan ja torjutaan huijausyrityksiä. Toisaalta asiakaspalvelussa työskentelevä henkilöstö osaa tarjota tekoälyn tukemana yksittäiselle asiakkaalle entistä sopivampia ratkaisuja, eikä aikaa tarvitse käyttää niin paljon asiakastarpeen ja tilanteen selvitystyöhön. DNA on julkaissut myös tekoälyn eettiset periaatteet.
“Telenor-konsernin muihin tehtäviin palaava Bjørn Taale on tehnyt erinomaista työtä DNA:n strategian kehittämisessä ja ylläpidossa. Kiitän häntä lämpimästi tekemästään työstä ja toivotan onnea kaikkiin tuleviin haasteisiin”, Tolvanen sanoo.
Lisätietoja medialle:
Jussi Tolvanen, toimitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jussi.tolvanen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.
School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme