
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry kuuluu kokonaisuuteen
Erikoiskaupan liitto Etu ry
Terveyskauppojen someviestintä nojaa vahvasti Instagramiin ja Facebookiin – TikTok kokeilussa, LinkedIn tulossa käyttöön asiantuntijaviestinnässä
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton tuoreiden kyselyjen mukaan terveyskaupat hyödyntävät sosiaalista mediaa asiakasviestinnässään ensisijaisesti Instagramissa ja Facebookissa: noin 85 % myymälöistä tuottaa sisältöä kumpaankin kanavaan. Vähemmän käytettyjä ovat X, Threads, YouTube ja LinkedIn. Uusia kokeiluja edustaa TikTok. WhatsApp on käytössä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Kyselyssä tuli esiin myös myymälöitä, jotka eivät käytä somea lainkaan.
Terveyskaupat ovat somessa siellä missä asiakkaatkin viettävät aikaansa
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton Terveyskaupan some-kyselyn tulokset osoittavat, että terveyskaupat toimivat linjassa suomalaisten yleisten käyttötottumusten kanssa: Instagram ja Facebook ovat asiakasviestinnän kivijalat. Samalla TikTokin kasvu nuorempien käyttäjien keskuudessa tarjoaa terveyskaupoille uuden mahdollisuuden tavoittaa tulevaisuuden asiakkaita.
“Terveyskaupat keskittävät some-viestinnän resurssejaan sinne, missä asiakkaat viettävät eniten aikaansa – Instagramiin ja Facebookiin. Samalla osa kaupoista kokeilee uusia alustoja, kuten TikTokia, erityisesti nuorempien asiakkaiden tavoittamiseksi,” sanoo Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö.
Vaikka LinkedInin päivittäinen käyttö ei yllä kärkisijoille, viestinnän ammattilaisille se on tulevaisuuden näkökulmasta erittäin tärkeä. Viesti ry:n 2024 kyselyn mukaan LinkedIn on organisaatioiden tärkein tulevaisuuden some-kanava, ja sitä seuraa Instagram. Tähän suuntaan saattavat myös terveyskaupan yrittäjät ja ammattilaiset viedä omaa sosiaalisen median käyttöaikaansa tulevaisuudessa.
Mitä tehdään hyvin ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota?
-Instagram ja Facebook ovat selkeästi terveyskaupoille tehokkaimpia asiakasviestinnän kanavia – linjassa kansallisen käytön trendien kanssa.
-TikTok on nouseva kanava nuorempien kuluttajien tavoittamiseksi – sen käyttö on kasvanut huomattavasti.
-YouTube tarjoaa mahdollisuuden syvällisempään sisältöön ja asiantuntijuuden jakamiseen. Kansallisesti se on yksi käytetyimmistä kanavista, mutta terveyskaupoissa sen hyödyntäminen on vielä vähäistä.
-LinkedIn tarjoaa potentiaalisen viestintäkanavan asiantuntijaviestinnässä ja B2B-viestinnässä, vaikka aktiivitaso on matala.
"Tulokset vahvistavat sen, että terveyskauppojen asiakasviestintä rakentuu pääosin visuaalisille kanaville, joissa kuvat ja videot tavoittavat kuluttajat tehokkaimmin. On kuitenkin tärkeää seurata TikTokin ja Threadsin kehitystä sekä arvioida LinkedInin roolia asiantuntija- ja sidosryhmäviestinnässä,” sanoo Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö.
“Sosiaalinen media on meille tärkeä kanava, jossa voimme kohdata asiakkaamme arjessa ja tarjota inspiraatiota hyvinvoinnin valintoihin. Panostamme erityisesti visuaalisiin kanaviin, kuten Instagramiin ja Facebookiin, mutta seuraamme aktiivisesti myös uusien alustojen mahdollisuuksia. Asiakkaat odottavat, että olemme läsnä siellä missä he viettävät aikaansa – ja siihen haluamme vastata,” sanoo Ruohonjuuri Oy:n asiakaskokemusjohtaja Päivi Korteniemi.
“AITO-ketjussa haluamme palvella asiakkaita monikanavaisesti – myymälässä, verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on meille tärkeä väline paitsi tuotteiden esittelyyn myös hyvinvointitiedon jakamiseen ja yhteyden luomiseen asiakkaisiin. Olemme nähneet, että erityisesti Facebook ja Instagram tavoittavat asiakkaamme tehokkaasti, mutta myös uusien kanavien kehitystä seuraamme tarkasti,” sanoo AITO-ketjun toimitusjohtaja Marjut Myllymäki.
Yhteyshenkilöt
Mika RönkköToiminnanjohtajaSuomen Terveystuotekauppiaiden Liitto
Puh:+358 500 430 818mika.ronkko@terveystuotekauppa.fiwww.terveystuotekauppa.fiMarjut MyllymäkitoimitusjohtajaAITO hyvän olon kauppa
marjut.myllymaki@aitokauppa.fiPäivi KorteniemiasiakaskokemusjohtajaRuohonjuuri Oy
paivi.korteniemi@ruohonjuuri.fiTietoja julkaisijasta
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry on valtakunnallinen luontaistuote- ja terveyskauppojen yhteistoimintajärjestö, jonka tavoitteena on parantaa luontaistuotealan erikoiskaupan toimintaedellytyksiä ja kannustaa kuluttajia terveellisiin elämäntapoihin. Liittoon kuuluu noin 120 luontaistuotealan erikoiskauppaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry
Julkisen sanan neuvoston käsittely vie nyt kuukausia enemmän kuin aiemmin – Terveystuotekauppiaiden Liitto odottanut päätöstä jo lähes seitsemän kuukautta24.10.2025 12:27:41 EEST | Tiedote
Julkisen sanan neuvoston (JSN) mukaan kanteluiden käsittely on tällä hetkellä ruuhkautunut, ja päätöstä käsittelyyn ottamisesta voi joutua odottamaan noin puoli vuotta. Kantelumäärät ovat pysyneet korkeina, mikä on pidentänyt käsittelyaikoja.
Hyvän Olon Maailma lanseeraa alkoholittoman propolisuutteen16.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Propolisuutteet ovat perinteisesti kuuluneet monien suomalaisten kotien luontaiseen hyvinvointiin etenkin syys- ja talvikausina. Nyt markkinoille saadaan alkoholiton, luomulaatuinen propolisuute, joka on suunniteltu koko perheen käyttöön – myös lapsille.
I love me 2025 kokoaa hyvinvointialan Helsingin Messukeskukseen15.10.2025 08:14:35 EEST | Tiedote
Pohjois-Euroopan suurin hyvinvoinnin, kauneuden, muodin ja terveyden tapahtuma I love me järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 17.–19.10.2025. Tapahtuma tarjoaa kolme päivää inspiraatiota ja käytännön vinkkejä – tänä vuonna ohjelmassa korostuvat muun muassa saunakosmetiikan lanseeraus ja komeudenhoidon (miesten grooming) nousu. I love me on ilmiö, joka kannustaa pysähtymään oman hyvinvoinnin äärelle ja löytämään uusia ideoita arkeen.
Frantsila lanseeraa uuden Herbalist-uutteiden sarjan – kasvien viisaus pipetissä14.10.2025 09:21:04 EEST | Tiedote
Frantsila tuo markkinoille uuden Herbalist-uutteiden sarjan, joka tekee luonnon kasvien hyvinvointivaikutuksista helposti saavutettavia ja arkikäyttöön soveltuvia. Sarjan neljä uutuutta – Puhdistu, Rentoudu, Sulattele ja Vahvista – ovat tiivistyksiä Frantsilan yli neljän vuosikymmenen yrttiosaamisesta ja kestävän herbalistisen ajattelun ytimestä.
Ole Hyvä Luonnontuote – 20 vuotta ekologista edelläkävijyyttä13.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Kotimainen Ole Hyvä Luonnontuote Oy juhlii tänä vuonna 20-vuotista taivaltaan biohajoavien ekopesuaineiden ja -hygieniatuotteiden valmistajana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme