Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry kuuluu kokonaisuuteen

Erikoiskaupan liitto Etu ry

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry

Terveyskauppojen someviestintä nojaa vahvasti Instagramiin ja Facebookiin – TikTok kokeilussa, LinkedIn tulossa käyttöön asiantuntijaviestinnässä

Jaa

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton tuoreiden kyselyjen mukaan terveyskaupat hyödyntävät sosiaalista mediaa asiakasviestinnässään ensisijaisesti Instagramissa ja Facebookissa: noin 85 % myymälöistä tuottaa sisältöä kumpaankin kanavaan. Vähemmän käytettyjä ovat X, Threads, YouTube ja LinkedIn. Uusia kokeiluja edustaa TikTok. WhatsApp on käytössä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Kyselyssä tuli esiin myös myymälöitä, jotka eivät käytä somea lainkaan.

Terveyskaupat ovat somessa siellä missä asiakkaatkin viettävät aikaansa

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton Terveyskaupan some-kyselyn tulokset osoittavat, että terveyskaupat toimivat linjassa suomalaisten yleisten käyttötottumusten kanssa: Instagram ja Facebook ovat asiakasviestinnän kivijalat. Samalla TikTokin kasvu nuorempien käyttäjien keskuudessa tarjoaa terveyskaupoille uuden mahdollisuuden tavoittaa tulevaisuuden asiakkaita.

“Terveyskaupat keskittävät some-viestinnän resurssejaan sinne, missä asiakkaat viettävät eniten aikaansa – Instagramiin ja Facebookiin. Samalla osa kaupoista kokeilee uusia alustoja, kuten TikTokia, erityisesti nuorempien asiakkaiden tavoittamiseksi,” sanoo Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö.

Vaikka LinkedInin päivittäinen käyttö ei yllä kärkisijoille, viestinnän ammattilaisille se on tulevaisuuden näkökulmasta erittäin tärkeä. Viesti ry:n 2024 kyselyn mukaan LinkedIn on organisaatioiden tärkein tulevaisuuden some-kanava, ja sitä seuraa Instagram. Tähän suuntaan saattavat myös terveyskaupan yrittäjät ja ammattilaiset viedä omaa sosiaalisen median käyttöaikaansa tulevaisuudessa.

Mitä tehdään hyvin ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

-Instagram ja Facebook ovat selkeästi terveyskaupoille tehokkaimpia asiakasviestinnän kanavia – linjassa kansallisen käytön trendien kanssa.

-TikTok on nouseva kanava nuorempien kuluttajien tavoittamiseksi – sen käyttö on kasvanut huomattavasti.

-YouTube tarjoaa mahdollisuuden syvällisempään sisältöön ja asiantuntijuuden jakamiseen. Kansallisesti se on yksi käytetyimmistä kanavista, mutta terveyskaupoissa sen hyödyntäminen on vielä vähäistä.

-LinkedIn tarjoaa potentiaalisen viestintäkanavan asiantuntijaviestinnässä ja B2B-viestinnässä, vaikka aktiivitaso on matala.

"Tulokset vahvistavat sen, että terveyskauppojen asiakasviestintä rakentuu pääosin visuaalisille kanaville, joissa kuvat ja videot tavoittavat kuluttajat tehokkaimmin. On kuitenkin tärkeää seurata TikTokin ja Threadsin kehitystä sekä arvioida LinkedInin roolia asiantuntija- ja sidosryhmäviestinnässä,” sanoo Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö.

“Sosiaalinen media on meille tärkeä kanava, jossa voimme kohdata asiakkaamme arjessa ja tarjota inspiraatiota hyvinvoinnin valintoihin. Panostamme erityisesti visuaalisiin kanaviin, kuten Instagramiin ja Facebookiin, mutta seuraamme aktiivisesti myös uusien alustojen mahdollisuuksia. Asiakkaat odottavat, että olemme läsnä siellä missä he viettävät aikaansa – ja siihen haluamme vastata,” sanoo Ruohonjuuri Oy:n asiakaskokemusjohtaja Päivi Korteniemi.

“AITO-ketjussa haluamme palvella asiakkaita monikanavaisesti – myymälässä, verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on meille tärkeä väline paitsi tuotteiden esittelyyn myös hyvinvointitiedon jakamiseen ja yhteyden luomiseen asiakkaisiin. Olemme nähneet, että erityisesti Facebook ja Instagram tavoittavat asiakkaamme tehokkaasti, mutta myös uusien kanavien kehitystä seuraamme tarkasti,” sanoo AITO-ketjun toimitusjohtaja Marjut Myllymäki.

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry on valtakunnallinen luontaistuote- ja terveyskauppojen yhteistoimintajärjestö, jonka tavoitteena on parantaa luontaistuotealan erikoiskaupan toimintaedellytyksiä ja kannustaa kuluttajia terveellisiin elämäntapoihin. Liittoon kuuluu noin 120 luontaistuotealan erikoiskauppaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto: Kasvirohdosvalmisteiden saatavuutta parannettava – rohkea sääntelyuudistus tukisi kansanterveyttä ja elinkeinoelämää18.8.2025 17:00:42 EEST | Tiedote

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto on jättänyt lausuntonsa sosiaali- ja terveysministeriölle hallituksen esityksestä, joka koskee apteekkitalouden uudistusta ja itsehoitolääkkeiden myyntikanavan laajentamista. Lausunnossaan liitto esittää, että myyntiluvalliset kasvirohdosvalmisteet tulisi mahdollistaa tulevaisuudessa myyntiin myös apteekin ulkopuolella.

Pohjoismainen yhteistyö vahvistaa terveystuotealaa myös Suomessa – Ruohonjuuri mukana rakentamassa kestävää hyvinvointia yli rajojen6.8.2025 09:53:47 EEST | Tiedote

Kolme terveystuotealan toimijaa Pohjoismaista – ruotsalainen Hälsokraft HK Holding, suomalainen Ruohonjuuri Oy ja norjalainen Kinsarvik/Goodlife – ovat tiivistämässä yhteistyötään luodakseen vahvemman yhteispohjoismaisen verkoston. Tavoitteena on vahvistaa asemaa paikallisilla markkinoilla, jakaa osaamista ja edistää kestävää hyvinvointia laaja-alaisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye