MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.

”Jatkossa mainoksessa esiintyvän henkilön esitystapa on mahdollista katsoa syrjiväksi hänen fyysisten ominaisuuksiensa perusteella. Yksittäisenä seikkana myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi uutta on se, että ICC:n säännöt nimenomaisesti kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa”, sanoo MENin pääsihteeri Paula Paloranta.
Myös vaikuttaja määritellään ensimmäistä kertaa ICC:n säännöissä: vaikuttajalla tarkoitetaan yksilöä, yritystä tai digitaalista hahmoa eli avatarta, joka kaupallisessa tarkoituksessa vaikuttaa yleisön asenteisiin yrityksen kanssa tehdyn markkinointisopimuksen pohjalta. ICC:n vaikuttajaa koskevan määritelmän mukaan vaikuttaja on vuorovaikutuksessa seuraajiensa ja muun yleisönsä kanssa pääasiassa sosiaalisen median alustoilla. Vaikuttajan seuraajamäärällä ei ole merkitystä, joten mikrovaikuttajankin menettelyä voidaan arvioida ICC:n sääntöihin nojaten.
Jos vaikuttajalla ei ole markkinointia koskevaa sopimusta yrityksen kanssa, mutta hän pyrkii antamaa sellaisen vaikutelman, hänen menettelynsä voidaan katsoa harhaanjohtavaksi. Tällaisella menettelyllä vaikuttaja markkinoi ICC:n mukaan omaa toimintaansa.
“ICC:n säännöissä on myös täysin uusia alaikäisiä vaikuttajia koskevia säännöksiä. Säännökset suojaavat alaikäisiä hyväksikäytöltä ja niissä korostetaan huoltajan roolia”, sanoo Paloranta.
MEN alkaa soveltamaan ICC:n uusittuja sääntöjä lokakuussa
Mainonnan eettinen neuvosto alkaa soveltamaan uusittuja ICC:n markkinointisääntöjä 1.10.2025 alkaen. ICC:n sääntöjä sovelletaan kaikkeen markkinointiin riippumatta siitä, missä mediassa se on julkaistu. ICC korostaa, että markkinointi on terminä laaja eli kaikentyyppinen menettely, jonka pyrkimyksenä on tuotteiden myynninedistäminen, on markkinointia.
Kokonaisuudessaan Paloranta kuvaa ICC:n päivitystä onnistuneeksi.
”Uudet säännökset lisäävät kuluttajien luottamusta markkinointiin, kun esimerkiksi markkinoinnin tunnistettavuutta koskevat säännökset ovat entistä selkeämpiä”, toteaa Paloranta.
Kuluvana vuonna MEN on antanut 55 lausuntoa. Lausunnot ovat luettavissa MENin verkkosivustolla.
ICC:n päivitetyt markkinointisäännökset pääset lukemaan kokonaisuudessaan täältä.
Mainonnan eettinen neuvosto on markkinoinnin alan itsesääntelytoimiselin. MEN antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Mainonnan Neuvottelukunta rahoittaa MENin toimintaa ja sen sihteeristö toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Osaaminen turvattiin – kotoutumisen leikkaukset haastavat työllisyyden edistämistä4.9.2025 06:58:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen pitää hallituksen päätöstä olla kohdistamatta uusia säästöjä koulutukseen erittäin tervetulleena. Hänen mukaansa ratkaisu tukee Suomen kilpailukykyä ja tavoitetta nostaa osaamistasoa. Kotouttamiseen tarvitaan työ ensin -periaate.
Keskuskauppakamari: Kasvua tukevien päätösten toteuttaminen tärkeää – veronalennukset vauhdittavat kasvua2.9.2025 23:10:17 EEST | Tiedote
Hallituksen päätökset toimeenpanna kasvupäätöksiä kuten veronalennuksia ovat Keskuskauppakamarin mukaan erinomainen asia. Veronalennukset antavat sysäyksen kotimaiselle kulutukselle ja yritysten investoinneille. Lisäksi työllisyyden edistämiseksi suunniteltu nuorille kohdistettava työllistymisseteli on myös hyvä päätös. Sen sijaan kaivosteollisuuden veronkorotukset ovat myrkkyä ennakoitavuudelle.
Keskuskauppakamari: Maahanmuuton rakenne tarvitsee muutoksia mutta positiivisen kautta1.9.2025 19:36:43 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin mukaan maahanmuutosta käytävään keskusteluun tarvitaan positiivista, rakentavaa otetta. Maahanmuuton rakenne tarvitsee muutoksia, mutta niitä on tehtävä positiivien ei negatiivisen keskustelun ja ratkaisujen kautta. Tarvitsemme maahanmuuton yhteiskuntasopimuksen, jotta voimme etsiä ja löytää maahanmuuttoon oikeanlaiset ratkaisut, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.
Keskuskauppakamari: Budjettiriihessä pidettävä kiinni kasvun tekijöistä1.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Suomen hallitus on tehnyt oikeita elinkeino- ja kauppapoliittisia päätöksiä, joista on tänään alkavissa budjettineuvotteluissa pidettävä kiinni. Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan jo tehdyt päätökset on pantava toimeen mahdollisimman nopeasti ja samalla uusia, yritysten kasvua ja kilpailukykyä estäviä leikkauksia on vältettävä.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pelättyäkin kehnompi kevät, mutta rohkaiseva startti syksyyn29.8.2025 09:04:28 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist luonnehtii Tilastokeskuksen tuoreita vuoden toisen neljänneksen lukuja odotettua kehnommiksi. Tuotannon suhdannekuvaaja kuitenkin antaa toivoa alkavaan syksyyn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme