Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

”Yhä useampi asiakas on lähtenyt mukaamme talkoisiin muovikassien käytön vähentämiseksi. Muovikassien kappalemyynti laski S-ryhmän ruokakaupoissa touko-elokuussa kahdeksan prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kesällä 79 prosenttia S-ryhmän päivittäistavarakaupan ostokerroista tehtiinkin jo ilman muovikassin ostamista. Asiakkaamme voivat seurata omaa muovikassimääräänsä S-mobiilin Omat ostot -osiosta, jossa näkee ostettujen kassien määrän sekä niihin käytetyt eurot”, kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.
Alkukesästä tehtyjen toimenpiteiden myötä S-ryhmän ruokakaupoissa tarkistettiin eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetiin, kestokassin hintaa laskettiin ja paperikassi säilyi kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Myymälöihin sijoitettiin näkyvästi esille myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia asiakkaille, jotka pohtivat mitä käyttää roskapussina.
”Paperikassien kappalemyynti S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi touko-elokuussa noin 40 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Myös kestokassien kysynnässä on havaittavissa kasvua ja asiakas valitseekin nykyään kassalla kestokassin entistä useammin. Jokaisella materiaalilla on kuitenkin hyvät ja huonot puolensa. Luonnolle ja lompakolle kaikkein paras kassi on aina se, joka kotoa jo löytyy”, toteaa Ristaniemi.
Monia keinoja ja konkreettisia tekoja muovin vähentämiseksi
Vastuullisen muovin käytön edistäminen on myös osa S-ryhmän vastuullisuusohjelman tavoitetta luonnonvarojen kunnioittamisesta. Osana tätä S-ryhmä on sitoutunut muovin vähentämiseen, kiertotalouden edistämiseen sekä ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisujen käytön edistämiseen.
Kaupparyhmässä minimoidaan turhan muovin käyttöä osana arkea. Konkreettisia tekoja vastuullisen muovin käytön edistämiseksi ovat muun muassa kierrätysmuovin käyttö, muovijätteen toimittaminen uudelleen käytettäväksi, kuluttajien valistaminen muovin kierrätyksestä sekä pakkausuudistukset. Omien merkkien tuotepakkauksia kehitetään ympäristöystävällisemmiksi ja kierrätysmuovin käyttöä pyritään lisäämään. Esimerkiksi muovikassiemme raaka-aineesta noin 90 % on kierrätysmuovia. Erilaisia vaihtoehtoja muoville tutkitaan myös jatkuvasti, ja käytössä on jo nyt biopohjaisia sekä kompostoituvia ratkaisuja.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Sari Ristaniemi
Ryhmäpäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
sari.ristaniemi@sok.fi
puh. 010 768 7364
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
S-ryhmän kova investointitahti kotimaahan jatkui26.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos (FAS) säilyi vakaana haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Edellisvuoden tasosta jäätiin S-Pankin liikevoiton laskun vuoksi. Erityisen vahvasti kehittyivät verkkokaupat. Päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi alkuvuonna edelleen muuta markkinaa paremmin, ja bonuksia maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä.
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme