
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry kuuluu kokonaisuuteen
Erikoiskaupan liitto Etu ry
Perinteinen toimija hakee vahvaa kasvua - Johanna Sorsa aloittaa Terveyskaista Oy:n uutena toimitusjohtajana
Suomalainen Terveyskaista on jo lähes kahden vuosikymmenen ajan ollut mukana rakentamassa hyvinvoinnin arkea suomalaisille. Yritys tunnetaan terveystuotteiden ja CE-merkittyjen lääkinnällisten laitteiden tukkuna sekä oman verkkokauppansa kautta, ja sen juuret ulottuvat vahvasti kotimaisuuteen ja vastuullisuuteen. Terveyskaista on osa Fysioline-konsernia, johon kuuluu myös Fressi-kuntosaliketju – yhdessä ne muodostavat monipuolisen hyvinvointitalon, jonka tavoitteena on tarjota suomalaisille laadukkaita ja luotettavia ratkaisuja terveyden tueksi. Nyt Terveyskaista suuntaa kohti uutta kasvuvaihetta.
Terveyskaista Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Johanna Sorsa, jolla on pitkä kokemus terveystuotteiden ja kosmetiikan parissa.

"On hienoa päästä viemään eteenpäin yritystä, jolla on vahvat juuret suomalaisessa hyvinvointialassa ja joka katsoo rohkeasti tulevaisuuteen. Meillä on hyvät lähtökohdat rakentaa seuraavaa kasvuvaihetta: tuoda uusia tuotteita, kehittää asiakaskokemusta ja tavoittaa entistä laajempi joukko suomalaisia heidän terveytensä tueksi," sanoo Johanna Sorsa.
Ala murroksessa – uusia mahdollisuuksia yhteistyölle
Viime vuosien muutokset markkinassa, kuten Life-ketjun poistuminen Suomesta, ovat muokanneet koko toimialan pelikenttää. Terveystuoteala on murroksessa, jota ei ole tässä mittakaavassa aikaisemmin ollut.
"Muutos on ollut koko alalle iso haaste, mutta samalla mahdollisuus. Mm. BioPro-ketju on muutoksen jälkeen laajentanut toimintaansa jo useamman yrittäjän voimin. On ollut hienoa saada alalle uusia intohimoisia yrittäjiä, jotka haluavat aidosti auttaa ovesta sisään astuvaa asiakasta. Terveystuotekaupat ovat olleet tämän alan kivijalka ja monelle asiakkaalle ensikosketus myös Terveyskaistan hyvinvointituotteisiin. Terveyskauppojen ansiosta alan monimuotoisuus ja asiantuntemus säilyy,” painottaa Johanna Sorsa.
Terveyskaista on solminut myös uuden kumppanuuden Ruohonjuuren kanssa. Jatkossa yhtiön ostetuimmat tuotteet ovat myynnissä Ruohonjuuri-myymälöissä kautta maan.
"Jatkossa Terveyskaistan ostetuimmat tuotteet ovat myynnissä Ruohonjuuri-myymälöissä kautta maan. Vaikka markkina muuttuu ja on murroksessa, se kytkee sisäänsä edelleen saman kuluttajakysynnän ja nämä uudet liikkeet ovat osoitus siitä, että kotimaisille, laadukkaille ja vastuullisille tuotteille löytyy kasvavaa kysyntää," Sorsa jatkaa.
NivelTehosta alkunsa saanut kasvutarina
Terveyskaistan tarina alkoi vuonna 2007 yhdestä tuotteesta – NivelTehosta. Se nousi nopeasti suomalaisten suosioon ja jatkaa edelleen voimakasta kasvua. Tuoteperhe laajeni viime vuonna NivelTeho Nivelvoiteella, joka valittiin heti vuoden 2025 Hoitotuotteeksi.
"Asiakkaamme haluavat huolehtia itsestään tehokkailla, laadukkailla ja kotimaisilla tuotteilla. Terveyskaistan tarina alkoi vuonna 2007 yhdestä tuotteesta: NivelTehosta. Se nousi nopeasti suomalaisten suosioon ja jatkaa edelleen voimakasta kasvua. Tuoteperhe laajeni viime vuonna NivelTeho Nivelvoiteella, joka valittiin heti vuoden 2025 Hoitotuotteeksi.
Avun saaneita asiakkaita on upea palvella kerta toisensa jälkeen. Kiitosta saamme myös paljon Avainlippu-merkistä, joka löytyy jokaisesta ravintolisästämme. Haluamme palvella asiakkaitamme laadukkailla tuotteilla, mutta myös luotettavalla tiedolla ja hyvällä asiakaskokemuksella. Tulevaisuudessa haluamme tarjota entistä laajemman valikoiman tuotteita tukemaan suomalaisten hyvinvointia," Sorsa kiteyttää.
Terveyskaupat alan kivijalkana
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton mukaan alan markkinamuutokset, kuten uusien kumppanuuksien ja yrittäjien tulo markkinoille, vahvistavat terveysalan monimuotoisuutta ja kotimaisten, vastuullisten tuotteiden saatavuutta.
"On rohkaisevaa nähdä, että Terveyskaista jatkaa kasvuaan ja hakee uusia yhteistyömalleja, jotka hyödyttävät koko toimialaa. Terveyskaupat ovat olleet jo vuosikymmeniä suomalaisten ensikosketus laadukkaisiin hyvinvointituotteisiin, ja Terveyskaistan kaltaiset toimijat vahvistavat tätä kivijalkaa. Liitossa näemme tärkeänä, että alalla säilyy kotimainen asiantuntemus ja vastuullisuus," sanoo Mika Rönkkö, Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna SorsaToimitusjohtajaTerveyskaista Oy
Puh:040 842 4659johanna.sorsa@terveyskaista.fiwww.terveyskaista.fiMika RönkköToiminnanjohtajaSuomen Terveystuotekauppiaiden Liitto
Puh:+358 500 430 818mika.ronkko@terveystuotekauppa.fiwww.terveystuotekauppa.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry on valtakunnallinen luontaistuote- ja terveyskauppojen yhteistoimintajärjestö, jonka tavoitteena on parantaa luontaistuotealan erikoiskaupan toimintaedellytyksiä ja kannustaa kuluttajia terveellisiin elämäntapoihin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry
Yrittäjän päivä 5.9.2025: Terveyskaupan yrittäjät tekevät kasvua ja hyvinvointia5.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Yrittäjän päivää vietetään perjantaina 5. syyskuuta, ja tämän vuoden järjestäjänä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK. Vuonna 2025 Yrittäjän päivää juhlistetaan onnistumisen teemalla. Terveyskaupan alalla yrittäjät tekevät päivittäin työtä, joka tukee ihmisten hyvinvointia ja jaksamista. Perinteisesti suomalainen suhtautuu saavutuksiinsa vaatimattomasti, mutta Yrittäjän päivänä haluamme rohkaista terveyskaupan ja terveystuotealan yrittäjiä olemaan ylpeitä onnistumisistaan. Jokainen onnistuminen, asiakaskohtaaminen ja kasvutarina on juhlan arvoinen. Terveyskaupan yrittäjät ovat esimerkkejä rohkeudesta, sinnikkyydestä ja luovuudesta – heidän työstään voi jokainen ottaa oppia.
Terveyskauppojen someviestintä nojaa vahvasti Instagramiin ja Facebookiin – TikTok kokeilussa, LinkedIn tulossa käyttöön asiantuntijaviestinnässä2.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton tuoreiden kyselyjen mukaan terveyskaupat hyödyntävät sosiaalista mediaa asiakasviestinnässään ensisijaisesti Instagramissa ja Facebookissa: noin 85 % myymälöistä tuottaa sisältöä kumpaankin kanavaan. Vähemmän käytettyjä ovat X, Threads, YouTube ja LinkedIn. Uusia kokeiluja edustaa TikTok. WhatsApp on käytössä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Kyselyssä tuli esiin myös myymälöitä, jotka eivät käytä somea lainkaan.
Terveystuotepäivä 2025 – Alan ammattilaiset kohtasivat Helsingissä1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Lauantaina 30.8.2025 järjestetty Terveystuotepäivä kokosi Pikku-Finlandiaan lähes 300 terveystuote- ja hyvinvointialan ammattilaista ympäri Suomen. Tapahtuma tarjosi korkeatasoisen seminaarin, kattavat minimessut ja ainutlaatuisen foorumin alan kohtaamisille, uusille oivalluksille ja verkostoitumiselle.
AITO-kauppa Malmi juhlii 40-vuotista taivaltaan – terveyden ja yhteisöllisyyden paikka Malmin sydämessä29.8.2025 08:19:12 EEST | Tiedote
Helsinkiläinen Malmin Luontaistuote Oy juhlii tänä vuonna 40-vuotista historiaansa. Vuonna 1985 perustettu yritys on kasvanut ja uudistunut vuosikymmenten saatossa, mutta sen sydän on pysynyt samana: tarjota asiakkailleen laadukkaita luontaistuotteita, asiantuntevaa palvelua ja inhimillistä kohtaamista.
Ruohonjuuri avasi uuden myymälän Tampereen Ratinassa – valikoimissa myös paikallisia tuotteita21.8.2025 16:06:41 EEST | Tiedote
Luonnonmukaisen hyvinvoinnin kauppa Ruohonjuuri laajentaa toimintaansa Tampereella uudella, inspiroivalla myymäläkonseptilla. Myymälän avajaisia vietetään 21.8.2025 Ratinan kauppakeskuksessa. Tämä on jo toinen Ruohonjuuren myymälä Tampereella, täydentäen Hämeenkadulla toimivaa liikettä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme