Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry kuuluu kokonaisuuteen

Erikoiskaupan liitto Etu ry

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry

Perinteinen toimija hakee vahvaa kasvua - Johanna Sorsa aloittaa Terveyskaista Oy:n uutena toimitusjohtajana

Jaa

Suomalainen Terveyskaista on jo lähes kahden vuosikymmenen ajan ollut mukana rakentamassa hyvinvoinnin arkea suomalaisille. Yritys tunnetaan terveystuotteiden ja CE-merkittyjen lääkinnällisten laitteiden tukkuna sekä oman verkkokauppansa kautta, ja sen juuret ulottuvat vahvasti kotimaisuuteen ja vastuullisuuteen. Terveyskaista on osa Fysioline-konsernia, johon kuuluu myös Fressi-kuntosaliketju – yhdessä ne muodostavat monipuolisen hyvinvointitalon, jonka tavoitteena on tarjota suomalaisille laadukkaita ja luotettavia ratkaisuja terveyden tueksi. Nyt Terveyskaista suuntaa kohti uutta kasvuvaihetta.

Terveyskaista Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Johanna Sorsa, jolla on pitkä kokemus terveystuotteiden ja kosmetiikan parissa.

Johanna Sorsa
Johanna Sorsa

"On hienoa päästä viemään eteenpäin yritystä, jolla on vahvat juuret suomalaisessa hyvinvointialassa ja joka katsoo rohkeasti tulevaisuuteen. Meillä on hyvät lähtökohdat rakentaa seuraavaa kasvuvaihetta: tuoda uusia tuotteita, kehittää asiakaskokemusta ja tavoittaa entistä laajempi joukko suomalaisia heidän terveytensä tueksi," sanoo Johanna Sorsa.

Ala murroksessa – uusia mahdollisuuksia yhteistyölle

Viime vuosien muutokset markkinassa, kuten Life-ketjun poistuminen Suomesta, ovat muokanneet koko toimialan pelikenttää. Terveystuoteala on murroksessa, jota ei ole tässä mittakaavassa aikaisemmin ollut.

"Muutos on ollut koko alalle iso haaste, mutta samalla mahdollisuus. Mm. BioPro-ketju on muutoksen jälkeen laajentanut toimintaansa jo useamman yrittäjän voimin. On ollut hienoa saada alalle uusia intohimoisia yrittäjiä, jotka haluavat aidosti auttaa ovesta sisään astuvaa asiakasta. Terveystuotekaupat ovat olleet tämän alan kivijalka ja monelle asiakkaalle ensikosketus myös Terveyskaistan hyvinvointituotteisiin. Terveyskauppojen ansiosta alan monimuotoisuus ja asiantuntemus säilyy,” painottaa Johanna Sorsa. 

Terveyskaista on solminut myös uuden kumppanuuden Ruohonjuuren kanssa. Jatkossa yhtiön ostetuimmat tuotteet ovat myynnissä Ruohonjuuri-myymälöissä kautta maan. 

"Jatkossa Terveyskaistan ostetuimmat tuotteet ovat myynnissä Ruohonjuuri-myymälöissä kautta maan. Vaikka markkina muuttuu ja on murroksessa, se kytkee sisäänsä edelleen saman kuluttajakysynnän ja nämä uudet liikkeet ovat osoitus siitä, että kotimaisille, laadukkaille ja vastuullisille tuotteille löytyy kasvavaa kysyntää," Sorsa jatkaa.

NivelTehosta alkunsa saanut kasvutarina

Terveyskaistan tarina alkoi vuonna 2007 yhdestä tuotteesta – NivelTehosta. Se nousi nopeasti suomalaisten suosioon ja jatkaa edelleen voimakasta kasvua. Tuoteperhe laajeni viime vuonna NivelTeho Nivelvoiteella, joka valittiin heti vuoden 2025 Hoitotuotteeksi.

"Asiakkaamme haluavat huolehtia itsestään tehokkailla, laadukkailla ja kotimaisilla tuotteilla. Terveyskaistan tarina alkoi vuonna 2007 yhdestä tuotteesta: NivelTehosta. Se nousi nopeasti suomalaisten suosioon ja jatkaa edelleen voimakasta kasvua. Tuoteperhe laajeni viime vuonna NivelTeho Nivelvoiteella, joka valittiin heti vuoden 2025 Hoitotuotteeksi. 

Avun saaneita asiakkaita on upea palvella kerta toisensa jälkeen. Kiitosta saamme myös paljon Avainlippu-merkistä, joka löytyy jokaisesta ravintolisästämme. Haluamme palvella asiakkaitamme laadukkailla tuotteilla, mutta myös luotettavalla tiedolla ja hyvällä asiakaskokemuksella. Tulevaisuudessa haluamme tarjota entistä laajemman valikoiman tuotteita tukemaan suomalaisten hyvinvointia," Sorsa kiteyttää.

Terveyskaupat alan kivijalkana

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton mukaan alan markkinamuutokset, kuten uusien kumppanuuksien ja yrittäjien tulo markkinoille, vahvistavat terveysalan monimuotoisuutta ja kotimaisten, vastuullisten tuotteiden saatavuutta.

"On rohkaisevaa nähdä, että Terveyskaista jatkaa kasvuaan ja hakee uusia yhteistyömalleja, jotka hyödyttävät koko toimialaa. Terveyskaupat ovat olleet jo vuosikymmeniä suomalaisten ensikosketus laadukkaisiin hyvinvointituotteisiin, ja Terveyskaistan kaltaiset toimijat vahvistavat tätä kivijalkaa. Liitossa näemme tärkeänä, että alalla säilyy kotimainen asiantuntemus ja vastuullisuus," sanoo Mika Rönkkö, Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Terveyskaista Oy logo
Terveyskaista Oy logo
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry on valtakunnallinen luontaistuote- ja terveyskauppojen yhteistoimintajärjestö, jonka tavoitteena on parantaa luontaistuotealan erikoiskaupan toimintaedellytyksiä ja kannustaa kuluttajia terveellisiin elämäntapoihin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry

Yrittäjän päivä 5.9.2025: Terveyskaupan yrittäjät tekevät kasvua ja hyvinvointia5.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Yrittäjän päivää vietetään perjantaina 5. syyskuuta, ja tämän vuoden järjestäjänä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK. Vuonna 2025 Yrittäjän päivää juhlistetaan onnistumisen teemalla. Terveyskaupan alalla yrittäjät tekevät päivittäin työtä, joka tukee ihmisten hyvinvointia ja jaksamista. Perinteisesti suomalainen suhtautuu saavutuksiinsa vaatimattomasti, mutta Yrittäjän päivänä haluamme rohkaista terveyskaupan ja terveystuotealan yrittäjiä olemaan ylpeitä onnistumisistaan. Jokainen onnistuminen, asiakaskohtaaminen ja kasvutarina on juhlan arvoinen. Terveyskaupan yrittäjät ovat esimerkkejä rohkeudesta, sinnikkyydestä ja luovuudesta – heidän työstään voi jokainen ottaa oppia.

Terveyskauppojen someviestintä nojaa vahvasti Instagramiin ja Facebookiin – TikTok kokeilussa, LinkedIn tulossa käyttöön asiantuntijaviestinnässä2.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton tuoreiden kyselyjen mukaan terveyskaupat hyödyntävät sosiaalista mediaa asiakasviestinnässään ensisijaisesti Instagramissa ja Facebookissa: noin 85 % myymälöistä tuottaa sisältöä kumpaankin kanavaan. Vähemmän käytettyjä ovat X, Threads, YouTube ja LinkedIn. Uusia kokeiluja edustaa TikTok. WhatsApp on käytössä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Kyselyssä tuli esiin myös myymälöitä, jotka eivät käytä somea lainkaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye