Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Tuomo Äkkinen: Yksikin innostava hetki voi avata oven tieteen pariin
Jyväskylän ylipiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen aloitti Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana 1.8.2025. Hänen tavoitteenaan on niin lasten kuin aikuistenkin kiinnostuksen herättäminen tiedettä, tutkimusta ja tietoa kohtaan, mikä onnistuu parhaiten silloin, kun tiedettä lähestytään tutuista ja käytännöllisistä lähtökohdista itse tekemällä.

Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana toimii nykyisin Jyväskylän yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen. Osan työajastaan Äkkinen vastaa tiede- ja teknologiakasvatuksen kehittämisestä. Muu työaika kuluu matematiikan opetukseen ja sen kehittämiseen.
- Tavoitteenani Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana on parantaa tavallisten ihmisten käsitystä luonnontieteiden ja matematiikan merkityksestä sekä rakentaa siltoja yliopiston, oppilaitosten ja yhteiskunnan välille edistämällä matematiikan ja luonnontieteiden laajempaa ymmärrystä, kertoo yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen Jyväskylän yliopistolta.
Matematiikka odottaa huomaamista
Äkkistä on aina kiehtonut matematiikka. Se haastaa häntä ajattelemaan kehittäen loogista päättelyä ja ongelmanratkaisukykyä sekä kykyä hahmottamaan abstrakteja käsitteitä. Sen kanssa voi mitellä omaa ymmärrystään.
- Matematiikka nostattaa suuria tunteita. Sitä ymmärretään, inhotaan, epäillään, pelätään, rakastetaan ja kritisoidaan, mutta sen tarpeellisuutta ei voi kukaan kiistää. Matematiikka on läsnä kaikessa ja kaikkialla, mutta se täytyy vain huomata, mietiskelee Äkkinen.
Lukion jälkeen Äkkinen opiskeli matematiikkaa vuoden Helsingin yliopistossa, mutta vaihtoi opiskelupaikakseen Jyväskylän, mikä tuntui kodikkaammalta pieneltä paikkakunnalta kasvaneelta. Äkkinen valmistui matematiikan aineenopettajaksi vuonna 2009. Hän jatkoi opintojaan väitöskirjatyöntekijänä väitellen vuonna 2014, josta ura jatkui yliopistonopettajana.
Tietoa ja inspiraatiota tieteen maailmasta
Tiedekasvatus ja opiskelijarekrytointi on ollut Äkkiselle kuitenkin aina keskeisellä sijalla omaa työtään. Matematiikan ja luonnontieteiden opiskelu saattaa joskus tuntua tylsältä, mutta integroimalla se arjen tekemiseen ja toimintaan, tuntuu se kiinnostavammalta ja ymmärrys niitä kohtaan lisääntyy.
- Olen työurallani pyrkinyt parantamaan oman alani näkyvyyttä ja tekemään siitä helpommin lähestyttävän. Vuonna 2017 suunnittelin matematiikan ja tilastotieteen laitokselle pysyvää matematiikkanäyttelyä. Tätä varten suunniteltiin mekaanisia laitteita, joiden avulla voidaan esitellä tiettyjä koulustakin tuttuja matemaattista ilmiötä. Näyttely on mahdollistanut matematiikan popularisoinnin erilaisissa yleisötapahtumissa kuten esimerkiksi Tutkijoiden yössä, kertoo Äkkinen.
Äkkisen mielestä matematiikka ja luonnontieteet tulisi olla kaikkien saatavilla, iästä ja taustasta riippumatta.
- Vaikka nykypäivän tutkimustulokset eivät ole helposti ymmärrettävissä yleiselle yleisölle, niin siitä huolimatta on tärkeää pystyä kertomaan niistä tavalla, jonka avulla jokainen pääsee kokemaan sen mistä on kyse. Pienikin innostava hetki voi tehdä suuren muutoksen lapsen, nuoren tai aikuisen suhtautumisessa luonnontieteitä tai matematiikkaa kohtaan. Joillekin tällainen kokemus voi olla ratkaiseva tekijä tulevaisuuden valintojen kannalta, täsmentää Äkkinen.
Jyväskylän huippututkimus näkyviin tiedekasvatuksen kautta
Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajan yhtenä tavoitteena on sitouttaa tiedekunnan kaikki laitokset paremmin tiedekasvatustoimintaan, jolloin saadaan aikaan yhtenäinen tiedekasvatustoiminta.
- Mielestäni on tärkeää, että tiedekasvatustoimintaa suunnitellaan yhdessä tiedekunnan ja laitosten kanssa, jolloin vahvistetaan kaikkien tiedekunnan alojen näkyvyyttä Keski-Suomen LUMA-keskuksen toiminnassa. Samalla voimme kertoa minkälaista huippututkimusta juuri Jyväskylän yliopistossa tehdään, kun liitämme toiminnan Jyväskylän yliopiston vahvuuksiin, selventää Äkkinen.
Myös aineenopettajien ja luokanopettajien täydennyskoulutusta pitää kehittää jatkuvasti.
- Meidän pitää kartoittaa opettajien todellisia tarpeita, minkälaista täydennyskoulutusta he tarvitsevat ja suunnitella heidän tarpeisiinsa soveltuvaa täydennyskoulutusta. Tämän tyyppinen täydennyskoulutus palvelee pitkällä tähtäimellä kaikkia luokka-asteita aina alakoulusta yliopistoon saakka, sanoo Äkkinen.
Kaikki kiinnostuneet toivotetaan tervetulleiksi!
Kaikki tiedekasvatuksesta kiinnostuneet toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi mukaan toimintaan.
- Tiedeosaamisen myötä syntyy tulevaisuuden tekijöitä, ajattelijoita ja ongelmien ratkojia. Jos innostut ja saat muut innostumaan, tervetuloa mukaan luomaan uudenlaista, innostavaa toimintaa, toivottaa Äkkinen
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Tuomo Äkkinen, tuomo.s.akkinen@jyu.fi, +358408053456
Kuvat

Linkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Psykoterapian voima löytyy vuorovaikutuksesta ja oman suunnan selkiytymisestä (Lilja)10.9.2025 12:07:57 EEST | Tiedote
PsL Jaana Lilja tarkasteli väitöskirjassaan psykoterapiaa aineistolähtöisesti psykoterapiakontekstissa oman työnsä ja asiakkaidensa psykoterapiakokemusten kautta. Tutkimuksen tutkimusaineistona olivat yhden psykoterapeutin ja hänen asiakkaidensa vapaamuotoiset kirjoitelmat.
Befolkningsförändringen syns redan i skolornas vardag – hur ser likabehandling i lärandet ut och vad är den grundläggande utbildningens framtid?9.9.2025 14:20:35 EEST | Tiedote
På 2020-talet ordnar kommunerna grundläggande utbildning i differentierade demografiska förhållanden. I flera kommuner i Finland minskar antalet barn betydligt under de närmaste åren, i tillväxtcentrumen präglas utvecklingen däremot av en ökning i den flerspråkiga befolkningen. En färsk utredning som undervisnings- och kulturministeriet beställt ger en lägesbild av nuläget och framtidsutsikterna för ordnandet av den grundläggande utbildningen i väldigt olika typer av finländska kommuner.
Väestönmuutos näkyy jo koulujen arjessa – miltä näyttää oppimisen yhdenvertaisuus ja perusopetuksen tulevaisuus?8.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Kunnat järjestävät 2020-luvulla perusopetusta eriytyvissä väestöllisissä olosuhteissa. Useissa Suomen kunnissa lasten määrä vähenee lähivuosina huomattavasti, kasvukeskuksissa puolestaan kehitystä leimaa monikielisen väestönosan kasvu. Tuore opetus- ja kulttuuriministeriön tilaama selvitys luo tilannekuvan perusopetuksen järjestämisen nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä hyvin erityyppisissä suomalaisissa kunnissa.
Lihavuuden ehkäisy lapsuudessa on keskeistä sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyssä8.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreiden suomalaistutkimusten mukaan runsas reipas ja rasittava liikunta, hyvä fyysinen kunto ja terveellinen ruokavalio tukevat valtimoiden terveyttä lapsuudessa ja nuoruudessa. Erityisesti reipas ja rasittava liikunta sekä lihavuuden ehkäisy ovat avainasemassa sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyssä.
Kirjoitan, koska haluan!5.9.2025 17:50:09 EEST | Tiedote
Suomalaiset nuoret lukevat nykyään kenties enemmän kuin koskaan, mutta lukeminen on sirpaloitunut kännykkäaikakaudella lyhyiden viestien ja tekstien lukemiseen. Vaikka kirjojenkin lukeminen on edelleen yleistä, luettujen kirjojen määrä on laskenut jyrkästi. Erityisesti aktiivilukijoiden määrä on laskenut 15–24-vuotiaiden nuorten joukossa. Herättääksemme osaltamme lukemisintoa julkaisemme valtakunnallisen kirjoituskilpailun 13–16-vuotiaille sekä 17–20-vuotiaille nuorille. Nykytrendin mukaisesti kilpailuraadin parhaiksi valitsemista kirjoituksista julkaistaan kaikille kuunneltavaksi ilmaiset ääniteokset suomalaisessa VoiceBooks-äänikirjasovelluksessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme