Uudenmaan ELY-keskus

Förbättringen av västra Nylands huvudväg, stamväg 51, går till utredningsplansskedet som en fyrfilig väg mellan Sunnanvik och Munkkulla

Dela

Förbättringen av stamväg 51 mellan Sunnanvik i Sjundeå och Munkkulla i Kyrkslätt går in i nästa skede.  Miljökonsekvensbedömningen (MKB) är klar och till utredningsplanen valdes en fyrfilig lösning som stöder stamvägens ställning som huvudled mellan västra Nyland och huvudstadsregionen. I beredandet av utredningsplanen som nu inleds preciseras planerna interaktivt.

En karta som visar utredningsplanens lösning för Stomväg 51 mellan Sunnanvik och Munkkulla, med markeringar för huvudväg och parallell sidoväg.
En karta över utredningsplanens lösning.

De olika förbättringsalternativen i förbättringsprojektet för stamväg 51 granskades i MKB-förfarandet, där fem olika förbättringsalternativ för stamvägen och två parallellvägsalternativ granskades. Av dessa alternativ valde ansvarsområdet för trafik och infrastruktur vid Nylands NTM-central alternativ 3B till utredningsplansskedet. Enligt detta görs den nuvarande vägen om till en led med två körbanor och fyra filer samt en hastighetsnivå på 100 km/h och ett mittområde mellan körriktningarna.  I lösningen ingår också en enhetlig parallellväg på vägens norra sida i Sjundeå samt en ny vägdragning för stamväg 51 vid Peders i Kyrkslätt på en cirka två kilometer lång sträcka.

Valet är baserat på resultaten från miljökonsekvensbedömningen och den motiverade slutsatsen, responsen samt teknisk granskning.  Alternativet stöder trafikens smidighet och en märkbar förbättring av säkerheten samt utvecklingen av områdets markanvändning. Det valda alternativet 3B är det klart bästa för projektets trafikmässiga mål.  Kommunernas åsikter har haft stor betydelse vid planeringen av parallellvägen. Den norra parallellvägen passar Sjundeå kommuns målsättningar bättre än det södra alternativet som också granskades.

Till vägprojekt hör till att olika behov och värden samordnas.   Samma åtgärder kan medföra både nytta och skada då de betraktas från olika synvinklar. Enligt miljökonsekvensbedömningen är de negativa konsekvenserna för landskapet, naturvärdena och vattendragen på en godkännbar nivå och man kommer att satsa på lindringen av de skadliga konsekvenserna i fortsättningen. Stamvägens förbättringsprojekt medför många positiva konsekvenser för livsmiljön, speciellt då bullerbekämpning och daglig rörelse beaktas.  Avlägsnandet av plankorsningar och byggandet av planskilda anslutningar underlättar märkbart att ansluta sig till och ta av från stamvägen.

”På grund av den nuvarande vägens trånga geometri är det inte tryggt att köra 100 kilometer i timmen på en väg med mitträcke.  Breddandet av vägen till fyrfilig höjer dock i praktiken hastigheterna och en begränsning på 80 kilometer i timmen skulle inte efterföljas.  Trafikmiljön på en fyrfilig väg stöder inte en 80 kilometers begränsning”, säger projektchef Kirsi Pätsi från ansvarsområdet för trafik och infrastruktur vid Nylands NTM-central.

Utredningsplanen blir färdig år 2026

Uppgörandet av utredningsplanen börjar i september 2025.  I planeringen ingår teknisk granskning, tilläggsutredningar och insamlande av respons i intensivt samarbete med kommunerna.  Målet är att få en lagenlig utredningsplan färdig under år 2026.

Den färdiga utredningsplanen förstärker planeringsberedskapen och projektets framskridande mot mer detaljerad planering.  I dagens läge uppskattas att vägen som tidigast kan börja byggas under åren 2028–2032.

Utredningsplanens dialog inleds med terrängdag och workshop den 8.10.2025

Vi ordnar ett gemensamt terrängbesök och en workshop för intressenter den 8.10.2025. Vi bjuder in alla intresserade att fundera över utredningsplanens lösningar tillsammans med planerarna. Under dagen bekantar vi oss med centrala delar av planen i terrängen. De exakta platserna och tidtabellen preciseras närmare tidpunkten på projektets nätsidor och i de övriga kommunikationskanalerna. Preliminärt beräknas terrängbesöken ske mellan kl. 12 och 17. På kvällen samlas vi i en workshop i Kyrkslätts kommunhus (Ervastvägen 2) kl. 18.00.  Man kan delta i workshopen utan att ha varit med på terrängbesöket.

Läs mer på projektets nätsidor: https://vayla.fi/sv/stamvag-51-sunnanvik-munkkulla

Nyckelord

Kontakter

Projektchef Kirsi Pätsi
Nylands NTM-central, ansvarsområdet för trafik och infrastruktur
Tel. 0295 021 331, kirsi.patsi(at)ely-keskus.fi

Bilder

En karta som visar utredningsplanens lösning för Stomväg 51 mellan Sunnanvik och Munkkulla, med markeringar för huvudväg och parallell sidoväg.
En karta över utredningsplanens lösning.
Ladda ned bild

Länkar

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Logo.

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.

Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote

Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.

Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande

Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye