Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.

Alkon elokuun kokonaislitramyynti laski 8,3 prosenttia. Tämän vuoden elokuussa myyntipäiviä oli yksi vähemmän. Kun tämä myyntipäiväkorjaus huomioidaan viime vuoden elokuuhun verrattuna, laski litramyynti noin neljä prosenttia.
Viinien myyntilitrat laskivat 11,4 prosenttia ja väkevien 11,6 prosenttia. Panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) myynti nousi 13,8 prosenttia ja alkoholittomien myynti nousi 45,7 prosenttia.
Tammi-elokuun myynti laski 10,2 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Alkoholilaki on vaikuttanut Alkon myyntiin odotetusti. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Syksy on punaviinin aikaa – nyt nautitaan täyteläisistä elämyksistä
Kun illat pimenevät ja ilma viilenee, viinilasissa saa maistua syksyn syvä sävy.
"Syksy herättää kaipuun täyteläisempiin makuihin. Nyt laitetaan herkemmin tarjolle ne voimakkaammat, tanniinisemmat ja maanläheisemmät punaviinit, jotka kesällä usein jäävät taka-alalle", kertoo tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström.
”Yksi suomalaisten ehdoton suosikki on Italia, joka on Alkon toiseksi suurin viinimaa Chilen jälkeen litramyyntien perusteella. Italia tarjoaa poikkeuksellisen monipuolisen punaviinien kirjon – jokaisella alueella on oma luonteensa, rypälelajikkeensa ja ruokakulttuurinsa. Syksy on täydellinen aika tutustua näihin viineihin."
”Meillä on osassa myymälöitä tarjolla kuukausittaiset erikoiserät, jotka ilmestyvät myymälään aina kuunvaihteen tienoilla. Nyt meillä on upea Veneton Valpolicellan viiniteema, joka vie asiakkaamme Pohjois-Italian vehreille kukkuloille, missä Corvina, Corvinone, Rondinella ja Molinara sekä joukko muita rypälelajikkeita muuntuvat ainutlaatuisiksi viineiksi. Nyt on hieno mahdollisuus tutustua Valpolicellan viiniperheen koko kirjoon.”
Oluiden myynnissä kasvua reipas 20 prosenttia
Syksy tuo tullessaan sadonkorjuun juhlan, ja sen kruunaa klassinen Oktoberfest, joka tuo Alkoon Münchenin kansanjuhlan klassikot sekä muita juhlaoluita.
”Perinteikkäiden müncheniläispanimoiden oluita on kaikkiaan kuusi, joista meille on saatu jälleen peräti viisi. Oktoberfestin maukkaissa laatulagereissa on kaksi tyylisuuntaa, märzen ja festbier. Märzenissä on vankkaa runkoa ja leipäisyyttä. Sitä vaaleampaan suuntaan kehittynyt festbier-juhlaolut puolestaan on maultaan hieman raikkaampi ja kevyempi, mutta silti runsas.”
Lisäksi Alkon syksyn baijerilaista olutvalikoimaa täydentämään on poimittu kolme kausiolutta – kaksi perinteisen tyylin festbieriä sekä Oktoberfestin henkeen sopiva vehnäolut.
”Olemme tosi iloisia siitä, että asiakas on löytänyt meidät myös oluiden ostopaikkana. Oluiden myynti kasvoi noin 23 prosenttia, kun vertaamme viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Oktoberfest-oluiden myynti on saanut hyvän startin. Lisäksi meihin luotetaan perinteisempien oluttyylien ostopaikkana.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2024 Alkon liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 47 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon kysely: glögi, punaviini, kinkku ja yhdessäolo – suomalaisen joulupöydän sydän sykkii perinteille26.11.2025 07:34:00 EET | Tiedote
Alkon tuore kysely paljastaa, että suomalainen joulu rakentuu vahvoista perinteistä. Tutut makumuistot tekevät joulusta joulun – punaviini, glögi, kinkku ja laatikot pitävät pintansa. Rinnalle nousevat kuitenkin myös kasvisvaihtoehdot, kansainväliset vivahteet ja perinteisistä poikkeavat juomat. Lähes neljä viidestä vastaajasta kertoo käyttävänsä joulun juomiin saman verran rahaa kuin aiemmin. Lahjapullo saa maksaa 15–30 euroa.
Uuden sadon juhla on täällä – Beaujolais Nouveau myyntiin Alkossa 20.11.18.11.2025 07:35:00 EET | Tiedote
Uuden sadon Beaujolais Nouveau -punaviinit vapautuvat myyntiin ympäri maailmaa torstaina 20.11. Alkon valikoimaan saapuu kaksi raikasta ja hedelmäistä Beujolais Nouveau -punaviiniä, jotka tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden maistaa kuluvan satokauden tuoreita makuja. Tuotteet ovat vähittäismyynnissä vain Alkoissa.
Alko antaa nuorille äänen: Etiketistä Zetiketin erikoisnumero17.11.2025 07:25:34 EET | Tiedote
Marraskuussa Alkon myymälöissä ei jaossa olekaan Etiketti-lehti, vaan Zetiketti. Lehden tekijäjoukossa oli Etiketin 60-vuotisen taipaleen kunniaksi mukana joukko Z-sukupolven edustajia. Elämisen tahdin hidastaminen, yksinäisyys ja ruoan hinta nousivat nuorten puheissa esiin.
Varkauden Alko muuttaa uusiin tiloihin6.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Varkauden Alko muuttaa Prisman yhteyteen. Myymälä on suljettuna 24.–25. marraskuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 26. marraskuuta.
Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimus: Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle30.10.2025 14:10:52 EET | Tiedote
Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle 30.10. julkistetussa Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimuksessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme