Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa

Jaa

Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.

Nainen tuoksuttelee punaviiniä lasissa
Syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa

Alkon elokuun kokonaislitramyynti laski 8,3 prosenttia. Tämän vuoden elokuussa myyntipäiviä oli yksi vähemmän. Kun tämä myyntipäiväkorjaus huomioidaan viime vuoden elokuuhun verrattuna, laski litramyynti noin neljä prosenttia.

Viinien myyntilitrat laskivat 11,4 prosenttia ja väkevien 11,6 prosenttia. Panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) myynti nousi 13,8 prosenttia ja alkoholittomien myynti nousi 45,7 prosenttia.

Tammi-elokuun myynti laski 10,2 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Alkoholilaki on vaikuttanut Alkon myyntiin odotetusti. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Syksy on punaviinin aikaa – nyt nautitaan täyteläisistä elämyksistä

Kun illat pimenevät ja ilma viilenee, viinilasissa saa maistua syksyn syvä sävy.

"Syksy herättää kaipuun täyteläisempiin makuihin. Nyt laitetaan herkemmin tarjolle ne voimakkaammat, tanniinisemmat ja maanläheisemmät punaviinit, jotka kesällä usein jäävät taka-alalle", kertoo tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström.

”Yksi suomalaisten ehdoton suosikki on Italia, joka on Alkon toiseksi suurin viinimaa Chilen jälkeen litramyyntien perusteella. Italia tarjoaa poikkeuksellisen monipuolisen punaviinien kirjon – jokaisella alueella on oma luonteensa, rypälelajikkeensa ja ruokakulttuurinsa. Syksy on täydellinen aika tutustua näihin viineihin."

”Meillä on osassa myymälöitä tarjolla kuukausittaiset erikoiserät, jotka ilmestyvät myymälään aina kuunvaihteen tienoilla. Nyt meillä on upea Veneton Valpolicellan viiniteema, joka vie asiakkaamme Pohjois-Italian vehreille kukkuloille, missä Corvina, Corvinone, Rondinella ja Molinara sekä joukko muita rypälelajikkeita muuntuvat ainutlaatuisiksi viineiksi. Nyt on hieno mahdollisuus tutustua Valpolicellan viiniperheen koko kirjoon.”

Oluiden myynnissä kasvua reipas 20 prosenttia

Syksy tuo tullessaan sadonkorjuun juhlan, ja sen kruunaa klassinen Oktoberfest, joka tuo Alkoon Münchenin kansanjuhlan klassikot sekä muita juhlaoluita.

”Perinteikkäiden müncheniläispanimoiden oluita on kaikkiaan kuusi, joista meille on saatu jälleen peräti viisi. Oktoberfestin maukkaissa laatulagereissa on kaksi tyylisuuntaa, märzen ja festbier. Märzenissä on vankkaa runkoa ja leipäisyyttä. Sitä vaaleampaan suuntaan kehittynyt festbier-juhlaolut puolestaan on maultaan hieman raikkaampi ja kevyempi, mutta silti runsas.”

Lisäksi Alkon syksyn baijerilaista olutvalikoimaa täydentämään on poimittu kolme kausiolutta – kaksi perinteisen tyylin festbieriä sekä Oktoberfestin henkeen sopiva vehnäolut.

”Olemme tosi iloisia siitä, että asiakas on löytänyt meidät myös oluiden ostopaikkana. Oluiden myynti kasvoi noin 23 prosenttia, kun vertaamme viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Oktoberfest-oluiden myynti on saanut hyvän startin. Lisäksi meihin luotetaan perinteisempien oluttyylien ostopaikkana.”

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2024 Alkon liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 47 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye