Kanta-palvelut tukee hoidon jatkuvuutta 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeilussa
Potilastietojen on tärkeää liikkua sujuvasti eri toimijoiden välillä 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeilussa. Hoidon jatkuvuus voidaan turvata, kun potilastiedot ovat kaikkien hoitoon osallistuvien saatavilla Kanta-palveluissa.
Valinnanvapauskokeilu alkoi 1.9.2025, ja se kestää vuoden 2027 loppuun. Kokeilussa 65 vuotta täyttäneet voivat asioida yleislääkärillä yksityisessä terveydenhuollossa samaan hintaan kuin julkisessa terveydenhuollossa.
Kokeilussa käyntien määrä on rajallinen. Siksi on todennäköistä, että asiakkaat käyttävät sekä julkisia että yksityisiä palveluja. Hoidon jatkuvuus voi vaarantua, jos potilastiedot eivät ole hoitavien ammattilaisten saatavilla Kanta-palveluissa eli Kannassa.
Potilastietojen kirjaaminen on hoidon jatkuvuuden kulmakivi
Kokeilussa asiakas ei tule hoitoon lähetteellä. Siksi Kanta on ainoa paikka, josta yksityisessä terveydenhuollossa työskentelevä lääkäri näkee asiakkaan hoitohistorian. Lääkärin kirjaamat tiedot eivät myöskään siirry automaattisesti hyvinvointialueen rekistereihin, koska kyse ei ole ostopalvelusta.
– Hoidon jatkuvuuden kannalta on keskeistä, että potilastiedot kirjataan huolellisesti. Lisäksi ammattilaisen on tärkeä varmistaa, että asiakas on antanut OmaKannassa luovutusluvan, jotta tiedot liikkuvat eri toimijoiden välillä, sanoo Kanta-palvelutoiminnan päällikkö Outi Lehtokari Kelasta.
Yksityinen lääkäri kirjaa potilastiedot omaan potilastietojärjestelmäänsä kuten ennenkin. Kokeilussa mukana olevan palveluntarjoajan vastuulla on varmistaa, että tiedot tallentuvat ilman viivettä myös Kantaan. Jos asiakas hakeutuu hoitoon julkiseen terveydenhuoltoon, hyvinvointialueen työntekijä hakee tiedot Kannasta. Asiakkaalla täytyy olla voimassa oleva luovutuslupa, jotta hänen tietonsa ovat ammattilaisen käytettävissä.
– Kun tiedot ovat Kannassa ja kirjattu selkeästi, hoito voi jatkua sujuvasti julkisella puolella. Tämä on erityisen tärkeää, kun kyse on ikääntyneistä asiakkaista, joilla voi olla esimerkiksi pitkäaikaissairauksia, toteaa Lehtokari.
Mitä ammattilaisen kannattaa tehdä?
Terveydenhuollossa työskentelevän ammattilaisen kannattaa
- hyödyntää Kannasta saatavaa hoitohistoriaa hoidon suunnittelussa
- varmistaa, että asiakas on antanut potilastietojen luovutusluvan OmaKannassa tai asioidessaan terveydenhuollossa
- kirjata potilastiedot selkeästi ja tallentaa ne välittömästi Kantaan.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on ohjeistanut terveydenhuollon toimijoita siinä, miten potilastiedot kirjataan valinnanvapauskokeilussa. Lue lisää THL:n tiedotteesta (thl.fi).
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi LehtokariKanta-palvelutoiminnan päällikköKela
(tavoitettavissa 15.9. ja 17.9. eteenpäin)
Sanni IsometsäKanta-palvelutoiminnan päällikköKela
Puh:050 911 7786etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Lisäksi Kela vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon Kanta-palveluista. OmaKannasta kansalainen näkee esimerkiksi terveystietonsa ja reseptinsä.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Smidigt att sköta en närstående persons FPA-ärenden i MittFPA15.9.2025 08:44:04 EEST | Pressmeddelande
I MittFPA kan du med Suomi.fi-fullmakt sköta en annan persons ärenden. Fullmakten kan också ges av en person som inte använder webbtjänster. Det blir lättare att stödja en närstående i vardagen när FPA-ärenden kan skötas på ett och samma ställe och när det passar dig bäst.
Kela-asioiden hoitaminen läheisen puolesta onnistuu helposti OmaKelassa15.9.2025 08:44:04 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). OmaKelassa voi asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuudella. Valtuuden voi antaa myös henkilö, joka ei käytä verkkopalveluja. Läheisen arjen tukeminen helpottuu, kun Kela-asiat voi hoitaa yhdestä paikasta silloin, kun se itselle parhaiten sopii.
How to help someone else manage their affairs via OmaKela15.9.2025 08:44:04 EEST | Press release
You can help another person manage their affairs via the OmaKela e-service if you have the right Suomi.fi mandate. The person you want to help can give you the mandate even if they do not use any e-services themselves. OmaKela offers convenient access to Kela’s services whenever it suits you best. This can be a great help when a family member or a loved one needs assistance.
FPA:s nya nyhetsbrev samlade snabbt mer än 10 000 prenumeranter11.9.2025 10:22:39 EEST | Pressmeddelande
FPA:s nya nyhetsbrev för privatpersoner har fått ett gott mottagande. Via nyhetsbrevet följer redan mer än 10 000 prenumeranter aktuella frågor som gäller den sociala tryggheten.
Kelan uusi uutiskirje keräsi nopeasti yli 10 000 tilaajaa11.9.2025 10:22:39 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelan uusi uutiskirje henkilöasiakkaille on saanut innostuneen vastaanoton. Jo yli 10 000 tilaajaa seuraa sen kautta sosiaaliturvan ajankohtaisia asioita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme