Kanta-tjänsterna stöder kontinuiteten i vården i valfrihetsförsöket för personer över 65 år
Det är viktigt att patientuppgifterna rör sig smidigt mellan olika aktörer i valfrihetsförsöket för personer över 65 år. Kontinuiteten i vården kan tryggas när patientuppgifterna är tillgängliga i Kanta-tjänsterna för alla som deltar i vården.
Försöket med valfrihet inleddes den 1 september 2025 och pågår till slutet av 2027. Valfrihetsförsöket innebär att personer över 65 år kan besöka allmänläkare inom den privata hälso- och sjukvården till samma pris som inom den offentliga hälso- och sjukvården.
Antalet besök inom försöket är begränsat. Därför är det sannolikt att kunderna använder både offentliga och privata tjänster. Kontinuiteten i vården kan äventyras om patientuppgifterna inte är tillgängliga för vårdpersonalen i Kanta-tjänsterna.
Dokumentation av patientuppgifter är hörnstenen i kontinuiteten i vården
I försöket har kunderna ingen remiss när de uppsöker vård. Därför är Kanta den enda platsen där läkaren som arbetar inom den privata hälso- och sjukvården ser uppgifterna om kundens tidigare vård. De uppgifter som läkaren registrerat överförs inte heller automatiskt till välfärdsområdets register, eftersom det inte är fråga om en köpt tjänst.
– Med tanke på kontinuiteten i vården är det viktigt att patientuppgifterna dokumenteras omsorgsfullt. Dessutom är det viktigt att vårdpersonalen säkerställer att kunden har gett tillstånd för utlämnande av patientuppgifter i MittKanta så att uppgifterna rör sig mellan olika aktörer, säger Outi Lehtokari, chef för Kanta-serviceverksamheten vid FPA.
En privat läkare dokumenterar patientuppgifterna i sitt eget patientdatasystem på samma sätt som tidigare. Den serviceproducent som deltar i försöket ansvarar för att säkerställa att uppgifterna också sparas i Kanta utan dröjsmål. Om kunden sedan söker sig till vård inom den offentliga hälso- och sjukvården, hämtar välfärdsområdets anställda uppgifterna från Kanta. Kunden måste ha ett giltigt tillstånd för utlämnande för att patientuppgifterna ska vara tillgängliga för vårdpersonalen.
– När uppgifterna finns i Kanta och är tydligt dokumenterade kan vården fortsätta smidigt på den offentliga sidan. Detta är särskilt viktigt när det är fråga om äldre kunder som till exempel kan ha kroniska sjukdomar, konstaterar Lehtokari.
Vad ska vårdpersonalen göra?
Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården ska
- utnyttja uppgifterna om kundens tidigare vård som finns i Kanta i planeringen av vården
- säkerställa att kunden har gett tillstånd för utlämnande av patientuppgifter i MittKanta eller när kunden uträttat ärenden inom hälso- och sjukvården
- dokumentera patientuppgifterna tydligt och spara dem i Kanta utan dröjsmål.
Institutet för hälsa och välfärd (THL) har gett aktörer inom hälso- och sjukvården anvisningar om hur patientuppgifter ska dokumenteras inom valfrihetsförsöket. Läs mer i THL:s meddelande (thl.fi, på finska).
Läs mer
Nyckelord
Kontakter
Outi LehtokariChef för Kanta-serviceverksamhetenFPA
(anträffbar 15.9 och 17.9 framåt)
Sanni IsometsäChef för Kanta-serviceverksamheten,FPA
(anträffbar tisdag 16.9.)
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
FPA svarar också för de digitala Kanta-tjänsterna inom social- och hälsovården. I MittKanta ser medborgare sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter och recept.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Smidigt att sköta en närstående persons FPA-ärenden i MittFPA15.9.2025 08:44:04 EEST | Pressmeddelande
I MittFPA kan du med Suomi.fi-fullmakt sköta en annan persons ärenden. Fullmakten kan också ges av en person som inte använder webbtjänster. Det blir lättare att stödja en närstående i vardagen när FPA-ärenden kan skötas på ett och samma ställe och när det passar dig bäst.
Kela-asioiden hoitaminen läheisen puolesta onnistuu helposti OmaKelassa15.9.2025 08:44:04 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). OmaKelassa voi asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuudella. Valtuuden voi antaa myös henkilö, joka ei käytä verkkopalveluja. Läheisen arjen tukeminen helpottuu, kun Kela-asiat voi hoitaa yhdestä paikasta silloin, kun se itselle parhaiten sopii.
How to help someone else manage their affairs via OmaKela15.9.2025 08:44:04 EEST | Press release
You can help another person manage their affairs via the OmaKela e-service if you have the right Suomi.fi mandate. The person you want to help can give you the mandate even if they do not use any e-services themselves. OmaKela offers convenient access to Kela’s services whenever it suits you best. This can be a great help when a family member or a loved one needs assistance.
FPA:s nya nyhetsbrev samlade snabbt mer än 10 000 prenumeranter11.9.2025 10:22:39 EEST | Pressmeddelande
FPA:s nya nyhetsbrev för privatpersoner har fått ett gott mottagande. Via nyhetsbrevet följer redan mer än 10 000 prenumeranter aktuella frågor som gäller den sociala tryggheten.
Kelan uusi uutiskirje keräsi nopeasti yli 10 000 tilaajaa11.9.2025 10:22:39 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelan uusi uutiskirje henkilöasiakkaille on saanut innostuneen vastaanoton. Jo yli 10 000 tilaajaa seuraa sen kautta sosiaaliturvan ajankohtaisia asioita.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum