Kela/FPAKela/FPA

Kanta-tjänsterna stöder kontinuiteten i vården i valfrihetsförsöket för personer över 65 år

Dela

Det är viktigt att patientuppgifterna rör sig smidigt mellan olika aktörer i valfrihetsförsöket för personer över 65 år. Kontinuiteten i vården kan tryggas när patientuppgifterna är tillgängliga i Kanta-tjänsterna för alla som deltar i vården.

Försöket med valfrihet inleddes den 1 september 2025 och pågår till slutet av 2027. Valfrihetsförsöket innebär att personer över 65 år kan besöka allmänläkare inom den privata hälso- och sjukvården till samma pris som inom den offentliga hälso- och sjukvården.

Antalet besök inom försöket är begränsat. Därför är det sannolikt att kunderna använder både offentliga och privata tjänster. Kontinuiteten i vården kan äventyras om patientuppgifterna inte är tillgängliga för vårdpersonalen i Kanta-tjänsterna.

Dokumentation av patientuppgifter är hörnstenen i kontinuiteten i vården

I försöket har kunderna ingen remiss när de uppsöker vård. Därför är Kanta den enda platsen där läkaren som arbetar inom den privata hälso- och sjukvården ser uppgifterna om kundens tidigare vård. De uppgifter som läkaren registrerat överförs inte heller automatiskt till välfärdsområdets register, eftersom det inte är fråga om en köpt tjänst.

– Med tanke på kontinuiteten i vården är det viktigt att patientuppgifterna dokumenteras omsorgsfullt. Dessutom är det viktigt att vårdpersonalen säkerställer att kunden har gett tillstånd för utlämnande av patientuppgifter i MittKanta så att uppgifterna rör sig mellan olika aktörer, säger Outi Lehtokari, chef för Kanta-serviceverksamheten vid FPA.

En privat läkare dokumenterar patientuppgifterna i sitt eget patientdatasystem på samma sätt som tidigare. Den serviceproducent som deltar i försöket ansvarar för att säkerställa att uppgifterna också sparas i Kanta utan dröjsmål. Om kunden sedan söker sig till vård inom den offentliga hälso- och sjukvården, hämtar välfärdsområdets anställda uppgifterna från Kanta. Kunden måste ha ett giltigt tillstånd för utlämnande för att patientuppgifterna ska vara tillgängliga för vårdpersonalen.

– När uppgifterna finns i Kanta och är tydligt dokumenterade kan vården fortsätta smidigt på den offentliga sidan. Detta är särskilt viktigt när det är fråga om äldre kunder som till exempel kan ha kroniska sjukdomar, konstaterar Lehtokari.

Vad ska vårdpersonalen göra?

Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården ska

  • utnyttja uppgifterna om kundens tidigare vård som finns i Kanta i planeringen av vården
  • säkerställa att kunden har gett tillstånd för utlämnande av patientuppgifter i MittKanta eller när kunden uträttat ärenden inom hälso- och sjukvården
  • dokumentera patientuppgifterna tydligt och spara dem i Kanta utan dröjsmål.

Institutet för hälsa och välfärd (THL) har gett aktörer inom hälso- och sjukvården anvisningar om hur patientuppgifter ska dokumenteras inom valfrihetsförsöket. Läs mer i THL:s meddelande (thl.fi, på finska).

Läs mer

Nyckelord

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

FPA svarar också för de digitala Kanta-tjänsterna inom social- och hälsovården. I MittKanta ser medborgare sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter och recept.

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye