Kela-asioiden hoitaminen läheisen puolesta onnistuu helposti OmaKelassa
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
OmaKelassa voi asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuudella. Valtuuden voi antaa myös henkilö, joka ei käytä verkkopalveluja. Läheisen arjen tukeminen helpottuu, kun Kela-asiat voi hoitaa yhdestä paikasta silloin, kun se itselle parhaiten sopii.
Täysi-ikäisen henkilön puolesta asiointi onnistuu OmaKelassa, kun käytössä on Suomi.fi-valtuus nimeltä Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen. Valtuutuksen saanut voi OmaKelassa läheisen puolesta lähettää viestejä, seurata etuusasioita ja maksuja sekä nähdä päätökset ja kirjeet. Lisäksi OmaKelassa voi hakea toisen puolesta esimerkiksi kuntoutukseen, vammaistukiin, eläkkeisiin, sairaanhoitoon ja matkakorvauksiin liittyviä tukia.
Sähköistä asiointia läheisen puolesta kehitetään vaiheittain, ja käytettävissä olevien palvelujen määrä kasvaa vähitellen.
– Olemme saaneet paljon hyvää palautetta sähköisistä palveluista ja haluamme kehittää niitä edelleen. Syksyllä OmaKelassa tulee mahdolliseksi hakea eläkkeensaajan asumistukea toisen puolesta. Sähköinen asiointi tuo joustavuutta, kun asioita voi hoitaa itselleen sopivaan aikaan paikasta riippumatta, kertoo OmaKelan kehittämisestä vastaava Jenni Runola Kelasta.
Läheisen asioiden hoitaminen OmaKelassa on kasvattanut suosiotaan nopeasti. Tänä vuonna OmaKelassa on asioitu läheisen puolesta jo lähes miljoonaa kertaa. Vuonna 2024 asiointeja oli yhteensä 1,1 miljoonaa.
Suomi.fi-valtuus mahdollistaa turvallisen asioinnin läheisen puolesta
Suomi.fi-valtuus on Digi- ja väestöviraston tarjoama palvelu, jonka avulla voi valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioita omasta puolestaan. Valtuuden voi antaa Suomi.fi-verkkopalvelussa. Jos valtuuttajalla ei ole pankkitunnuksia tai hän ei käytä verkkopalveluja, Digi- ja väestötietovirasto voi rekisteröidä valtuuden hakemuksen perusteella.
Suomi.fi-valtuudella läheisen Kela-asioita hoitava kirjautuu OmaKelaan omilla tunnuksillaan ja valitsee kohdan Asioi toisen henkilön puolesta. Tunnistautumisvälineet, kuten pankkitunnukset ja mobiilivarmenne, ovat aina henkilökohtaisia, eikä niitä saa käyttää toisen puolesta.
Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi hoitaa edustettavansa Kela-asioita OmaKelassa ilman Suomi.fi-valtuutta, jos edunvalvontavaltakirja sisältää taloudellisten asioiden hoitamisen.
Perinteisellä valtakirjalla Kela-asioita voi hoitaa puhelimitse, palvelupisteessä ja postitse. Sähköinen asiointi on kuitenkin monelle kätevin vaihtoehto, sillä OmaKelassa läheisen asiat löytyvät helposti yhdestä paikasta.
Lisätietoja
Kela-asioiden hoitaminen toisen puolesta
Toisen henkilön valtuuttaminen Kela-asioiden hoitoon
Suomi.fi-valtuudet ja hakemuksella valtuuttaminen (suomi.fi)
Yhteyshenkilöt
Jenni RunolaKela
Asiointipalvelujen kehittämisryhmä
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Kanta-tjänsterna stöder kontinuiteten i vården i valfrihetsförsöket för personer över 65 år15.9.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt att patientuppgifterna rör sig smidigt mellan olika aktörer i valfrihetsförsöket för personer över 65 år. Kontinuiteten i vården kan tryggas när patientuppgifterna är tillgängliga i Kanta-tjänsterna för alla som deltar i vården.
Kanta-palvelut tukee hoidon jatkuvuutta 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeilussa15.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Potilastietojen on tärkeää liikkua sujuvasti eri toimijoiden välillä 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeilussa. Hoidon jatkuvuus voidaan turvata, kun potilastiedot ovat kaikkien hoitoon osallistuvien saatavilla Kanta-palveluissa.
FPA:s nya nyhetsbrev samlade snabbt mer än 10 000 prenumeranter11.9.2025 10:22:39 EEST | Pressmeddelande
FPA:s nya nyhetsbrev för privatpersoner har fått ett gott mottagande. Via nyhetsbrevet följer redan mer än 10 000 prenumeranter aktuella frågor som gäller den sociala tryggheten.
Kelan uusi uutiskirje keräsi nopeasti yli 10 000 tilaajaa11.9.2025 10:22:39 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelan uusi uutiskirje henkilöasiakkaille on saanut innostuneen vastaanoton. Jo yli 10 000 tilaajaa seuraa sen kautta sosiaaliturvan ajankohtaisia asioita.
Kela’s new newsletter quickly gains 10,000 subscribers11.9.2025 10:22:39 EEST | Press release
Kela’s new newsletter for individual customers has received a warm welcome. Over 10,000 subscribers have signed up to be kept up to date on recent developments in social security.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme