Kruunusillat-raitiotien käyttöönottovaiheen valmistelut on aloitettu
Kruunusillat-raitiotien eli Laajasalon raitiotieyhteyden rakentaminen etenee ja Kaupunkiliikenne Oy ja HSL valmistautuvat jo käyttöönottovaiheeseen.

Juuri nyt Kaupunkiliikenne on mukana Kruunusillat-hankkeen toteuttamissa teknisissä koeajoissa. Koeajot alkavat ensin Laajasalossa ja myöhemmin Hakaniemessä, Nihdissä ja Korkeasaaressa ja lopulta ensi vuonna yli Kruunuvuoren sillan koko uudella ratayhteydellä. Kaupunkiliikenne on toimittanut Laajasaloon kaksi koeajoissa tarvittavaa raitiovaunua, ja kuljettajamme ajavat teknisiä koeajoja hankkeen määrittelemällä osuudella.
HSL ja Kaupunkiliikenne tekevät tiivistä yhteistyötä, jotta liikennöinnin aloittamiseen ollaan valmiita vuoden 2027 alkupuolella. HSL:n Liikenne-tulosalueen johtaja Johanna Wallin kertoo, että Kruunusiltojen liikenteen valmistelu näkyy jo HSL:ssä.
- Kruunusiltojen liikenteen aloitus häämöttää jo yllättävän lähellä, kun huomioidaan, että kyseessä on mittava hanke. Me HSL:ssä valmistelemme jo liikenteen aloitusta saumattomassa yhteistyössä Kaupunkiliikenteen käyttöönottotiimin kanssa. Tulevan liikenteen tilaamisesta sovitaan kaupunkiraitioliikennesopimuksella, jonka laajennusneuvottelut HSL:n ja Kaupunkiliikenteen välillä ovat hyvässä vauhdissa.
Kun silta- ja ratahanke aikanaan valmistuu, se luovutetaan Kaupunkiliikenteen hallintaan. Hallinnan luovutuksen jälkeen Kaupunkiliikenne huolehtii radan käyttämisestä ja kunnossapidosta.
- Pääsemme käynnistämään kuljettajien perehdytykset uuteen rataosuuteen heti, kun rata on kokonaisuudessaan Kaupunkiliikenteen käytettävissä. Kuljettajakoulutusten lisäksi valmistelemme ja harjoittelemme erilaisia erityis- ja poikkeustilanteita ja varmistamme kaikkien teknisten järjestelmien toimivuuden, kertoo Liikennöintiyksikön johtaja Johan Nykvist Kaupunkiliikenteeltä.
Laajasalon raitiotieyhteyttä varten Kaupunkiliikenne tulee palkkaamaan ja kouluttamaan kokonaan uusia kuljettajia noin 80.
Kruunusiltojen uudelle raitiotielinjalle on tilattu 23 kahteen suuntaan ajettavaa ArticX54-raitiovaunua. Kalustotoimitukset etenevät hyvin ja vaunuja on hyväksytty matkustajaliikenteeseen jo sen verran riittävästi, että yhdessä kantakaupungissa tällä hetkellä liikennöivien vaunujen kanssa vaunumäärä ei aseta rajoitusta Kruunusiltojen liikenteen käynnistämiselle.
Kun Kaupunkiliikenteen valmius raitiolinjan operointiin on varmistettu, tekee HSL päätöksen liikenteen käynnistämisestä. Tavoitteena kaikilla osapuolilla on päästä käynnistämään säännöllinen raitioliikenne Laajasaloon heti alkuvuodesta 2027.
Yhteyshenkilöt
Johan NykvistKaupunkiliikenne Oy, liikennöintiyksikön johtaja
Puh:040 862 2963johan.nykvist@kaupunkiliikenne.fiJohanna WallinHSL, Liikenne-tulosalueen johtaja
Puh:050 337 5685johanna.wallin@hsl.fiKuvat

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Nivelraitiovaunuja on saatu palautettua liikenteeseen, muutoksiin liikenteessä kannattaa kuitenkin varautua14.9.2025 19:03:36 EEST | Tiedote
Kantakaupungin raitiotien ajojännitteen nosto lauantain ja sunnuntain välisenä yönä aiheutti vikoja vanhemmassa raitiovaunukalustossa. Kaupunkiliikenne Oy selvittää ongelman syitä ja on saanut osan vikaantuneista vaunuista korjattua. Sunnuntain liikenne saatiin pienin poikkeuksin ajettua käytettävissä olleella kalustolla. Maanantain raitioliikenteen aikatauluihin ei ennakoida tulevan merkittäviä muutoksia. Joitakin lähtöjä jäänee maanantaina kuitenkin ajamatta ja muutoksiin kannattaa varautua myös myöhemmin viikolla.
Raitiotien jännite nostettu onnistuneesti – nivelratikoissa ilmennyt haasteita14.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy nosti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kantakaupungin raitiotien ajojännitteen 600 voltin tasajännitteestä 750 VDC:hen. Jännitteen nostaminen onnistui suunnitellussa aikataulussa ja raitioliikenne alkoi sunnuntaiaamuna kello 07. Yön aikana Kaupunkiliikenne on kuitenkin tunnistanut haasteita vanhemman nivelraitiovaunukaluston osalta.
Suomenlinnan Liikenne täyttää 75 vuotta – vuosittain yli 2 miljoonaa matkustajaa4.9.2025 08:51:07 EEST | Tiedote
Suomenlinnan Liikenne Oy on liikennöinnyt Helsingin ja Suomenlinnan väliä jo 75 vuotta. 1950-luvulla järjestettyjen olympialaisten myötä aloitettu lauttaliikenne kuljettaa nykyisellään Suomenlinnaan jopa yli 2 miljoonaa kävijää vuosittain. Juhlapäivän kunniaksi järjestetään kahvitus 8.9. Suomenlinnan lauttarannassa matkustajille.
Kivikon konepaja on nyt avattu – radan osien tuotanto kolminkertaistuu2.9.2025 08:59:44 EEST | Tiedote
Kivikon konepaja luovutettiin Kaupunkiliikenne Oy:n hallintaan rakennuttajalta aikaisemmin kesällä. Nyt myös konepajan operatiivinen käyttöönotto on alkanut. Uudella konepajalla rakennetaan ja kunnossapidetään raitioteitä pääkaupunkiseudulla.
Matinkylän metroaseman seinän uudelleenlaatoitus aloitetaan syyskuussa19.8.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
Vuoden alussa havaittiin, että Matinkylän metroaseman kauppakeskuksen ja bussiterminaalin puoleisen sisäänkäynnin ylemmän liukuporrasryhmän viereinen seinälaatoitus oli heikosti kiinni. Seinälaatoituksen kiinnitysongelman laajuutta selvitettiin, ja liukuportaiden viereistä laatoitusta jouduttiin purkamaan melko laajalta alueelta. Purkutöiden jälkeen selvitettiin heikon kiinnityksen syitä ja tehtiin koelaatoitukset, joilla varmistettiin uudelleen tehtävän laatoituksen kiinnipysyminen. Koelaatoituksen perusteella tehdään laatoitustyön ohjeistus ja suunnitelma sekä määritetään lopullinen purkulaajuus. Uudelleenlaatoitustyöt käynnistyvät syyskuussa, ja työn arvioitu kesto on neljä viikkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme