FPA har avvecklat köerna i handläggningen av studiestöd – studerande får beslut inom målsatt tid
Under sommaren kom många ansökningar om bostadstillägg in till FPA på grund av ändringarna i stödet för boende för studerande. Studerandena får nu sina förmåner inom den målsatta tiden.
Under sommaren var handläggningstiderna för ansökningar om studiestöd och bostadstillägg längre än normalt vid FPA. På grund av detta har en del studerande inte fått det studiestöd eller bostadstillägg som de ansökt om för augusti eller september i tid.
Situationen har nu normaliserats och studerandena får sina beslut inom den målsatta tiden.
FPA beklagar att inte alla studerande har fått sina stöd i tid på grund av de långa handläggningsköerna. Enligt Marianne Schauman-Lindberg, chef för handläggningscentret för studiestöd vid FPA, har studerandena agerat föredömligt i samband med förändringarna i stödet för boende för studerande och ansökt om förmåner på rätt sätt.
– Vi tackar studerandena för deras tålamod i den här exceptionella situationen.
FPA har fastställt en målsatt tid på 14 dygn för handläggningen av ansökningar om studiestöd. Högskolestuderandes ansökningar handläggs nu inom den här tiden. När det gäller studerande på andra stadiet har ansökningarna om studiestöd handlagts inom den målsatta tiden sedan augusti.
Studerande kan i MittFPA följa hur handläggningen av deras ansökan framskrider. De kan också se besluten om studiestöd och bostadstillägg i MittFPA.
Mer information för kunderna
Pressmeddelande 28.8.2025: Kö i handläggningen av ansökningar om studiestöd: de flesta studerande får ändå stödet i tid
Pressmeddelande 8.8.2025: Långa köer i FPA:s handläggning av ansökningar om studiestöd
Pressmeddelande 30.7.2025: Köer i handläggningen av studiestöd – beslutet och utbetalningen kan dröja
Kontakter
Marianne Schauman-LindberghandläggningscenterchefFPA
Tel:040 570 8737fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Kutsu: Aamu Kelassa 6.10.2025: Uskaltaako Suomessa enää vanheta?16.9.2025 09:26:01 EEST | Kutsu
Vanhusten viikon Aamu Kelassa -keskustelussa pureudutaan siihen, toimiiko nykyinen turvaverkko ikäihmisille ja riittääkö se tulevaisuudessa.
Smidigt att sköta en närstående persons FPA-ärenden i MittFPA15.9.2025 08:44:04 EEST | Pressmeddelande
I MittFPA kan du med Suomi.fi-fullmakt sköta en annan persons ärenden. Fullmakten kan också ges av en person som inte använder webbtjänster. Det blir lättare att stödja en närstående i vardagen när FPA-ärenden kan skötas på ett och samma ställe och när det passar dig bäst.
Kela-asioiden hoitaminen läheisen puolesta onnistuu helposti OmaKelassa15.9.2025 08:44:04 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). OmaKelassa voi asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuudella. Valtuuden voi antaa myös henkilö, joka ei käytä verkkopalveluja. Läheisen arjen tukeminen helpottuu, kun Kela-asiat voi hoitaa yhdestä paikasta silloin, kun se itselle parhaiten sopii.
How to help someone else manage their affairs via OmaKela15.9.2025 08:44:04 EEST | Press release
You can help another person manage their affairs via the OmaKela e-service if you have the right Suomi.fi mandate. The person you want to help can give you the mandate even if they do not use any e-services themselves. OmaKela offers convenient access to Kela’s services whenever it suits you best. This can be a great help when a family member or a loved one needs assistance.
Kanta-tjänsterna stöder kontinuiteten i vården i valfrihetsförsöket för personer över 65 år15.9.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt att patientuppgifterna rör sig smidigt mellan olika aktörer i valfrihetsförsöket för personer över 65 år. Kontinuiteten i vården kan tryggas när patientuppgifterna är tillgängliga i Kanta-tjänsterna för alla som deltar i vården.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum