Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle

Dela

Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.

Målet med planeringen är att höja cykelvägens kvalitet till en högklassig huvudled för cykling samt förbättra förhållandena för fotgängare och trafiksäkerheten i området. Den befintliga öst-västliga rutten för cykeltrafik i västra Böle motsvarar inte banornas kvalitetsnivå i fråga om smidighet, åtskiljande av olika transportformer och antal användare.

Rutten knyter samman området mellan Centralparken och Estersporten


Bölebanan går i öst-västlig riktning från Lillhoplax till Arabia. En betydande del av sträckan är redan färdigbyggd. Nu utarbetas en trafikplan som omfattar en av de sista återstående delarna. Ett avsnitt av banan på knappt en halv kilometer placeras i området mellan Västra Böle och Estersporten. Centralparken ingår inte i planeringsområdet. Planeringen av Bölebanans avsnitt i Arabiastranden inleds senare under 2025.

Planerad rutten.

I det utkast till trafikplan som läggs fram går banan längs Löneboställsgatan, Böle parkväg och Estersstigen och slutar vid Estersporten. Banans dragning kommer att medföra vissa förändringar i rutterna för servicetrafik samt i antalet parkeringsplatser och deras placering. På grund av dragningen är det nödvändigt att fälla några träd längs rutten. De träd som fälls ersätts med nya som planteras på andra ställen längs rutten.

Delta i ett möte för allmänheten och ge respons på planutkastet genom en enkät


Invånare och andra aktörer i området kan ge respons på utkastet till trafikplan genom att besvara en enkät under tiden 1–5 oktober. Planerna presenteras vid ett webbmöte för allmänheten onsdagen den 1 oktober kl. 18–19. Under mötet finns möjlighet att kommentera och ställa frågor om planerna.

De synpunkter som kommit in används för att finslipa trafikplanen i slutet av 2025. Efter det inleds den fortsatta planeringen i början av 2026. Då preciseras detaljerna i byggandet och de tekniska lösningarna. Byggstarten är planerad till 2027.

Helsingfors cykelbanor är cykelleder av högsta kvalitet som möjliggör smidig och jämn cykling mellan centrum, bostadsområden och centrala arbetsplatsområden. I framtiden bildar banorna i Helsingfors ett sammanhängande regionalt nätverk på cirka 140 km.

Nyckelord

Kontakter

Ilari Heiska
Trafikingenjör
Helsingfors stadsmiljösektor
09 310 37220
ilari.heiska@hel.fi

Aleksi Räisänen (Från och med 22.9.)
Trafikingenjör
Helsingfors stadsmiljösektor
09 310 37229
aleksi.raisanen@hel.fi

Länkar

Andra språk

Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye