Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.

Målet med planeringen är att höja cykelvägens kvalitet till en högklassig huvudled för cykling samt förbättra förhållandena för fotgängare och trafiksäkerheten i området. Den befintliga öst-västliga rutten för cykeltrafik i västra Böle motsvarar inte banornas kvalitetsnivå i fråga om smidighet, åtskiljande av olika transportformer och antal användare.
Rutten knyter samman området mellan Centralparken och Estersporten
Bölebanan går i öst-västlig riktning från Lillhoplax till Arabia. En betydande del av sträckan är redan färdigbyggd. Nu utarbetas en trafikplan som omfattar en av de sista återstående delarna. Ett avsnitt av banan på knappt en halv kilometer placeras i området mellan Västra Böle och Estersporten. Centralparken ingår inte i planeringsområdet. Planeringen av Bölebanans avsnitt i Arabiastranden inleds senare under 2025.

I det utkast till trafikplan som läggs fram går banan längs Löneboställsgatan, Böle parkväg och Estersstigen och slutar vid Estersporten. Banans dragning kommer att medföra vissa förändringar i rutterna för servicetrafik samt i antalet parkeringsplatser och deras placering. På grund av dragningen är det nödvändigt att fälla några träd längs rutten. De träd som fälls ersätts med nya som planteras på andra ställen längs rutten.
Delta i ett möte för allmänheten och ge respons på planutkastet genom en enkät
Invånare och andra aktörer i området kan ge respons på utkastet till trafikplan genom att besvara en enkät under tiden 1–5 oktober. Planerna presenteras vid ett webbmöte för allmänheten onsdagen den 1 oktober kl. 18–19. Under mötet finns möjlighet att kommentera och ställa frågor om planerna.
De synpunkter som kommit in används för att finslipa trafikplanen i slutet av 2025. Efter det inleds den fortsatta planeringen i början av 2026. Då preciseras detaljerna i byggandet och de tekniska lösningarna. Byggstarten är planerad till 2027.
Helsingfors cykelbanor är cykelleder av högsta kvalitet som möjliggör smidig och jämn cykling mellan centrum, bostadsområden och centrala arbetsplatsområden. I framtiden bildar banorna i Helsingfors ett sammanhängande regionalt nätverk på cirka 140 km.
Nyckelord
Kontakter
Ilari Heiska
Trafikingenjör
Helsingfors stadsmiljösektor
09 310 37220
ilari.heiska@hel.fi
Aleksi Räisänen (Från och med 22.9.)
Trafikingenjör
Helsingfors stadsmiljösektor
09 310 37229
aleksi.raisanen@hel.fi
Länkar
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.9.202516.9.2025 17:57:38 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Planeringstävlingen för Hermanstadsstrandens biodiversitetspark har börjat16.9.2025 15:40:32 EEST | Pressmeddelande
Den internationella tävlingen för planeringen av landskapsarkitekturen i Hermanstads strandpark har börjat. Parken mellan Fiskehamnen och Arabiastranden planeras enligt villkoren för den biologiska mångfalden. Den internationella tävlingen siktar direkt på genomförandet, och målet är att kunna bygga parken 2028.
Hermanninrannan biodiversiteettipuiston suunnittelukilpailu on käynnistynyt16.9.2025 15:40:32 EEST | Tiedote
Hermanninrannan rantapuiston kansainvälinen maisema-arkkitehtuurin suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Kalasataman ja Arabianrannan väliin sijoittuva puisto suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden ehdoilla. Kansainvälisessä kilpailussa tähdätään suoraan toteutukseen, ja tavoitteena on päästä toteuttamaan puistoa vuonna 2028.
The design competition for the Hermanninranta Biodiversity Park has started16.9.2025 15:40:32 EEST | Press release
The international landscape architecture design competition for the Hermanninranta waterfront park has now started. The park between Kalasatama and Arabianranta will be designed on the terms of biodiversity. The international design competition held for it strives directly at implementation, with the goal of starting the park’s implementation in 2028.
Myllypuron metroaseman vieressä tehdään yötyötä – aseman toinen sisäänkäynti suljetaan lokakuussa16.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Myllypuron terveys- ja hyvinvointikeskuksen viereen rakennetaan viisikerroksista laajennusosaa, joka ulottuu osittain myös metroradan päälle. Rakennukseen tulee myös uusi metron lippuhalli ja sisäänkäynti. Rakennus valmistuu arviolta vuonna 2028.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum