Dubbdäcksförbudet på Lönnrotsgatan skärps i november: endast körning till tomterna är tillåten med dubbdäck
Det nya dubbdäcksförbudet träder i kraft på Lönnrotsgatan i början av november 2025. Försöksperioden upphör på våren 2028. I enlighet med stadsstyrelsens beslut möjliggörs servicekörning och körning till tomterna genom en tilläggstavla med texten ”Tomtinfart tillåten”, som fästs ovanför vägmärket.

Från och med början av november får man inte längre köra en bil med dubbdäck på Lönnrotsgatan för att uträtta ärenden i fastigheter längs gatan. Man får inte heller parkera vid gatan med bil med dubbdäck. Körning med dubbdäck är endast tillåten till tomtens innergård och i parkeringsgaragen.
Det tidigare förbudet kunde inte övervakas på grund av tilläggsskylten som tillät att uträtta ärenden i fastigheten, och en stor del av de bilister som använde dubbdäck följde inte förbudet.
Målet är att förbättra luftkvaliteten genom att öka andelen dubbfria vinterdäck
Syftet med det treåriga försöket på Lönnrotsgatan är att utreda om ett dubbdäcksförbud kan öka andel friktionsdäck mer än under den tidigare försöksperioden och därmed förbättra luftkvaliteten och minska trafikbullret.
Mellan hösten 2022 och våren 2025 minskade andelen dubbdäck från 70 procent till 45 procent på Lönnrotsgatan och från 70 procent till 60 procent i hela staden. Eftersom andelen dubbdäck på Lönnrotsgatan har varit relativt hög har inverkan på luftkvaliteten på gatan varit liten.
Helsingfors mål är att andelen dubbdäck ska minska från det nuvarande 60 procent till 30 procent före år 2030. Det effektivaste sättet, som använts t.ex. i Norge, skulle vara en dubbdäcksavgift som inte är möjlig enligt Finlands nuvarande lagstiftning.
Gatudamm är en allt större utmaning för Helsingfors
Höga halter av gatudamm orsakar bland annat symptom och infektioner i andningsorganen och ökar antalet anfall av astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom som kräver sjukhusvård. Damm minskar också trivseln och orsakar irritation, som snuva och hosta samt klåda och sveda i hals och ögon. Nästan en fjärdedel av invånarna på Lönnrotsgatan svarade i en enkät att de lider ganska eller väldigt mycket av symptom orsakade av gatudamm. Europeiska unionens nya luftkvalitetsdirektiv strävar efter att minska de skadliga effekterna av gatudamm och i och med det skärps de bindande gränsvärdena för gatudamm, dvs. partiklar som andas in.
De nya gränsvärdena ska uppnås senast 2030. För närvarande överskrids de i många livligt trafikerade miljöer i Helsingfors, även på Lönnrotsgatan. Staden behöver vidta effektiva åtgärder för att nå de nya gränsvärdena. Eftersom upp till hälften av gatudammet uppkommer genom att dubbdäck sliter på asfalten är en minskad användning av dubbdäck ett effektivt sätt att minska halterna av gatudamm.
Enligt enkäten är 40–50 procent av invånarna positiva till ett fortsatt dubbdäcksförbud. När staden överväger fortsättning på försöksperioden för dubbdäcksförbud, beaktar staden bland annat hur stadsborna följer förbudet, hur staden kan övervaka förbudet, biltrafikvolymen på alternativa rutter, hur smidig parkeringen och servicetrafiken fungerar samt den allmänna opinionen som gäller ändamålsenligheten av det gatuspecifika dubbdäcksförbudet. Under fortsättningsförsöket följs dess inverkan på andelen dubbdäck både på Lönnrotsgatan och allmänt i staden.
Kontakter
Henna Kluge
trafikingenjör
stadsmiljösektorn
Tfn 09 310 21337
henna.kluge@hel.fi
Suvi Haaparanta (luftvårdsärenden)
ledande miljöexpert
stadsmiljösektorn
Tfn 040-8696375
Suvi.haaparanta@hel.fi
Bilder

Länkar
Helsingfors stad, Stadsmiljösektorn
PB 58200, 00099 Helsingfors stad
09 310 2611
Bekanta dig med stadsmiljösektorn
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Två lindar fälls på Mannerheimvägen19.9.2025 13:39:54 EEST | Pressmeddelande
Två döda lindar fälls och de döda grenarna i kronan på en lind sågas av på Mannerheimvägen.
Mannerheimintieltä kaadetaan kaksi lehmusta19.9.2025 13:39:54 EEST | Tiedote
Mannerheimintieltä poistetaan kaksi kuivunutta lehmusta sekä pienennetään yhden lehmuksen latvusta.
Supercell planerar verksamhetslokaler i Mariaområdet19.9.2025 09:04:14 EEST | Pressmeddelande
Supercell Oy ansöker om en tomtreservering för det nya huvudkontoret i Mariaområdet. Målet med det planerade projektet är att möjliggöra för Supercell att fortsätta, utveckla och utöka sin globala verksamhet från Helsingfors även i framtiden. Samtidigt säkerställer Helsingfors stad förutsättningarna för startupekosystemets verksamhet i området för före detta Maria sjukhus, där det redan finns över 200 startupföretag.
Supercell suunnittelee toimitilaa Marian alueelle19.9.2025 09:04:14 EEST | Tiedote
Supercell Oy hakee Helsingin kaupungilta tonttivarausta uudelle pääkonttorille Marian alueelta. Suunnitteilla olevan hankkeen tavoitteena on mahdollistaa, että Supercell pystyy jatkamaan, kehittämään ja kasvattamaan globaalia toimintaansa Helsingistä käsin myös tulevaisuudessa. Samalla Helsingin kaupunki varmistaa startup-ekosysteemin toimintaedellytykset vanhan Marian sairaalan alueella, jossa toimii jo nyt yli 200 startup-yritystä.
Supercell planning office facilities in the Maria area19.9.2025 09:04:14 EEST | Press release
Supercell Oy is applying to the City of Helsinki for a plot reservation for its new headquarters in the Maria area. The aim of the planned project is to allow Supercell to continue, develop and grow its global operations from Helsinki also in the future. This will also allow the City of Helsinki to safeguard the start-up ecosystem in the area surrounding the former Maria Hospital, where more than 200 start-ups are already operating.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum